organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Onlangs heeft John Mueller, een Google-Search voorstander, een aantal belangrijke SEO-inzichten gedeeld, die je zeker zullen helpen, om je website verder te optimaliseren. De inzichten kunnen in de volgende categorieën worden ingedeeld: rankingfactoren, hoofdcontent, technische SEO en algemene SEO. Wij zullen de belangrijkste inzichten per categorie aan je voorstellen.
De rankingfactoren bepalen op welke positie jouw website wordt geplaatst. Waar Google in het verleden wel eens heeft gezegd dat er meer dan 200 factoren zouden zijn, geven ze nu aan dat dit misleidend is en een verkeerde indruk wekt van de wijze hoe hun algoritmes werken. Daarom stappen ze van dit getal af.
Een andere factor die belangrijk is voor je ranking, zijn backlinks. Echter maakt het daarbij niet uit hoeveel backlinks je hebt, maar is het veel belangrijker dat ze van hoge kwaliteit zijn. Je kunt wel honderden backlinks van lage kwaliteit hebben, maar een van hoge kwaliteit zal een veel sterkere impact hebben. Besteed bij de linkbuilding voor je website dus meer aandacht aan kwaliteit dan aan kwantiteit.
Een manier om te ranken is door de content op je pagina regelmatig te updaten. Echter zul je wel noemenswaardige wijzigingen moeten aanbrengen, om hiermee beter te ranken. Pas je alleen de datum aan, zal dit geen invloed hebben. Actualiseer je echter de bestaande inhoud en voer je zinvolle wijzigingen door, zal dit zeker een positieve invloed op je positie hebben. Content optimalisatie is dan ook een relatief eenvoudige maar zeker onmisbare stap.
Het hebben van dubbele inhoud zou niet direct een negatieve invloed op je ranking moeten hebben, omdat Google erkend dat het soms belangrijk is om bepaalde informatie op meerdere plekken te delen. Echter merken wij dat dit in de praktijk anders werkt. Google pakt het namelijk zo op, dat ze zelf gaan kijken welke pagina het beste past, waardoor je pagina’s onderling met elkaar gaan concurreren en lager ranken.
Ook de presentatie van je website heeft invloed op je ranking. Hoe beter je website eruitziet, hoe groter de kans is dat mensen zullen blijven, wat Google beloont. Zorg dan ook niet alleen voor goede content, maar schenk ook de uitstraling van je website genoeg aandacht. Zet de content ook op een aantrekkelijke manier neer. Hierbij speelt het aantal woorden geen rol voor je ranking, zo lang het maar relevante informatie bevat. Dus kun jij in 400 woorden hetzelfde zeggen als in 1.000 en zijn die 600 woorden eigenlijk alleen maar opvulling om een bepaald woordenaantal te willen bereiken, kun je gerust bij de 400 woorden blijven.
Het is belangrijk dat Google weet waar je pagina over gaat. Daarom moet je het hoofdzoekwoord op zichtbare plekken laten terugkomen. Denk aan de kopjes, tussenkopjes, titels en bijschriften van afbeeldingen. Let er echter wel op dat er geen Keyword Stuffing optreedt, door het zoekwoord te spammen. Houdt een dichtheid van 2-3 % aan.
Hoewel het niet erg is als een deel van de content op meerdere pagina’s in andere woorden staan, is het belangrijk om vooral bovenaan de pagina zo veel mogelijk unieke content te plaatsen. Zorg ervoor dat de SEO teksten van hoge kwaliteit zijn, zonder spelling- en grammaticafouten. Bevat je pagina veel fouten, heeft dit een directe invloed op de gebruikerservaring en ziet Google dit als kwaliteitsprobleem. Dit wordt afgestraft.
Daarnaast moet je ook nadenken over het gebruik van interne links op je pagina. Te veel interne links kunnen de waarde van je pagina namelijk aanzienlijk verlagen. Dit komt doordat het voor de zoekmachine moeilijker wordt om de structuur van je website te herkennen en de afzonderlijke content te herkennen. Zet interne linkjes op plekken waar ze goed passen, maar wees er niet te gul mee. Zorg ook dat de anchors de inhoud van de gelinkte pagina goed weergeven. Dit geldt zowel voor interne als voor externe linkjes. Hierbij kun je gerust een langere anchor-tekst gebruiken, want dit geeft Google meer context over de pagina waarnaar wordt gelinkt.
Google kan bepaalde informatie op je site gecombineerd in de zoekresultaten weergeven en andere informatie niet. Zo is het bijvoorbeeld wel mogelijk om een recept weer te geven en tegelijkertijd het aantal sterren eronder te zetten. Maar een FAQ en een how-to-handleiding kunnen dan weer niet samen worden weergegeven, omdat deze te veel op elkaar lijken. Google is dan niet in staat om hier een verschil in aan te brengen en zal dan zelf kiezen welke van de twee wordt weergegeven.
404 errors zijn normaal en worden niet direct als negatieve technische SEO rankingfactor gezien, zo lang het niet om je homepage gaat. Want in dit geval is het de vraag of de site überhaupt nog wel in de lucht is. Maak je niet meteen zorgen wanneer je een aantal 404 errors hebt. Echter moeten het er niet te veel zijn, want dan heeft het wel een negatieve invloed op je ranking.
Heb je ook een pagina voor het buitenland, hoef je hiervoor geen CCTLD (Country-code top-level domain) toe te voegen, zoals .de voor Duitsland of .fr voor Frankrijk. Hoewel het voor Google niet belangrijk is, kan het voor het gevoel van betrouwbaarheid in het buitenland wel een verschil maken. Hierin ligt de keus dus bij jou.
Breng je verbeteringen aan op je site, moet je oppassen met het random aanpassen van de URLs. Het veranderen van een URL in de structuur van je website kan wel een strategische keuze zijn. Let erop dat je dan altijd een 301 redirect instelt, zodat de waarde van de oude pagina goed wordt doorgegeven. Zo weet Google dat je de URL hebt verhuisd.
Heb je gastberichten op je site, en posten je gasten hierin wel eens linkjes? Dan is het belangrijk om deze van een nofollow-tag te voorzien. Doe je dit niet, kan Google denken dat je betrokken bent bij een soort oplichting.
Je kunt je website op twee manieren met gestructureerde gegevens markeren. Een is de JSON-LD en de andere is microdata. Hoewel Google beide typen ondersteund, geven ze de voorkeur aan JSON-LD.
Zorg ervoor dat de mobiele versie van je website goed is, omdat Google deze versie als eerste gebruikt voor de indexering. Bovendien kan het zijn dat je website in de mobiele versie anders rankt dan de desktopversie. Dit heeft te maken met de zoekintentie van de gebruikers. Zijn ze onderweg zoeken ze waarschijnlijk eerder lokale resultaten via hun telefoon als wanneer ze iets via de desktop zoeken. Daardoor kan Google ander soort resultaten weergeven en kun je anders ranken.
Ook is het goed om te weten dat Google nooit 100% van de pagina’s op een website indexeert. Probeer dit ook niet als probleem te zien dat je moet oplossen, maar wees tevreden als ongeveer 80% van je pagina’s is geïndexeerd.
Tot slot hoeft weinig verkeer op een bepaalde pagina niet te betekenen dat deze van lage kwaliteit is. Dus verwijder deze niet meteen omdat je niet zoveel verkeer krijgt als je graag zou willen. Want voor de mensen die wel op je pagina komen, kan de pagina nog altijd van grote waarde zijn.
Gebruik bovenstaande inzichten om hoger in Google te komen en zo meer bezoekers naar de website te trekken. Met iedere stap die je zet kom je dichterbij die nummer-één-positie in de zoekresultaten en werk je aan de online groei van je bedrijf. Dit kan zowel op internationaal niveau als met lokale SEO. Hulp nodig? Onze online marketeers staan voor je klaar!