Blog - 31 januari 2023

Alle ins en outs van faceted navigation

Geschreven doorJeroen Onze ervaren SEO Marketeer

Faceted navigation is een onderdeel dat je terugvindt bij bijna elke grote webshop met een ruim assortiment. Je wil als webshopeigenaar dat jouw bezoekers eenvoudig het gewenste product kunnen vinden. Faceted navigation biedt hiervoor de oplossing! Bij faceted navigation is het wel van belang dat het goed wordt ingesteld, om de SEO van je website niet in gevaar te brengen. In deze blog leggen we je alles uit op het gebied van faceted navigation, zodat jij weet wat de gevaren en oplossingen zijn. Lees snel verder!

Wat is faceted navigation?

Allereerst vertellen we graag wat faceted navigation precies betekent. Door middel van faceted navigation begeleid je gebruikers door jouw aanbod. Je implementeert namelijk zoekfilters, die de gebruiksvriendelijkheid van het zoekproces verbetert. In onderstaande afbeelding van Bol.com zie je verschillende filters. Wanneer bezoekers de optie “8K” aanvinken, dan worden er nog zes  producten gefilterd en dus getoond.

Het gebruik van filters heeft dus een positieve werking op de user experience. Bezoekers kunnen namelijk op een eenvoudige manier het geschikte product vinden. Ons advies is om te kijken welke filters voor jouw producten gelden. Denk bijvoorbeeld aan merk, kleur of afmetingen.

Gevaren voor SEO

Zoals we hebben uitgelegd, heeft faceted navigation een positieve uitwerking op de gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Toch brengt het wel gevaren met zich mee voor de SEO van de website wanneer faceted navigation onjuist wordt ingesteld. Bij de meeste webshops linken de filters naar een URL met PHP-parameters. Hierdoor kan er van één URL uiteindelijk honderden tot duizenden URL-combinaties ontstaan. Voor gebruikers is dit geen probleem, want het beïnvloedt niet de gebruikservaring. Maar voor zoekmachines heeft dit wel effect, want de crawler ziet dit als unieke URL’s. Doordat de zoekmachine dit als unieke URL’s ziet, kunnen enkele problemen ontstaan voor je shop.

Duplicate content
Het eerste issue dat we willen bespreken, is duplicate content. Duplicate content ontstaat wanneer er verschillende pagina’s zijn met identieke of grotendeels identieke inhoud. Het probleem hierbij is dat Google de verkeerde pagina kan ranken in de zoekresultaten. Om dit issue te voorkomen, is het raadzaam om gebruik te maken van een canonical. Hierover lees je verderop in deze blog meer.

Crawl budget verspilling
Een ander issue dat kan ontstaan wanneer faceted navigation verkeerd wordt gebruikt, is verspilling van het crawl budget. Google crawlt dan namelijk pagina’s met weinig waardevolle content, waardoor crawl budget wordt verspild. Dit had je als webshopeigenaar liever besteed aan waardevolle pagina’s waar je mee wilt ranken in Google. Ook zorgt dit issue ervoor dat het lang kan duren voordat de pagina opnieuw wordt gecrawld. Ook dit is ongunstig en wil je dan ook vermijden.

Linkwaarde naar ongewenste filterpagina’s
Een laatste issue dat we willen bespreken, is de linkwaarde. Je wilt natuurlijk dat de linkwaarde naar de juiste pagina’s wordt gestuurd. Door faceted navigation niet goed in te stellen, wordt linkwaarde verspild. Dit issue kan opnieuw worden voorkomen door het instellen van canonicals. Hierdoor krijgt de originele pagina de linkwaarde.

Oplossingen voor de problemen van faceted navigation

Hoewel er veel filterpagina’s zijn die geen waarde toevoegen aan je website, zijn er ook genoeg filterpagina’s die je juist wil laten indexeren. Als we kijken naar ons voorbeeld van Bol.com, dan heb je voor laptops een categoriepagina. Op deze pagina kun je filters aanvinken, zoals bijvoorbeeld het merk “HP”. Wanneer je ervoor kiest om deze filterpagina te laten indexeren, kun je binnen Google ranken op “HP laptop”. Het is beter als deze filterpagina rankt dan een generieke categoriepagina. De kans is groot dat gebruikers op die categoriepagina namelijk niet direct het gewenste product kunnen vinden. Ook is het lastiger om deze pagina te laten ranken op niche gerichte zoekwoorden.

Nu we je hebben uitgelegd waarom je in sommige specifieke situaties wel de filterpagina’s wil laten indexeren, vertellen wij je meer over de oplossingen. Hierdoor zorg je ervoor dat de faceted navigation op jouw website goed wordt ingesteld.

Canonical tags
Zoals we in vorige alinea’s hebben uitgelegd, is een probleem van onjuiste faceted navigation het ontstaan van duplicate content. Door middel van een canonical kan dit probleem worden verholpen. Door middel van een canonical kun je aangeven dat een pagina gelijk of bijna gelijk is aan een andere pagina. Denk bijvoorbeeld aan de volgende pagina’s:

  • https://www.voorbeeld.nl
  • http://www.voorbeeld.nl
  • https://voorbeeld.nl
  • https://voorbeeld.nl/index.php
  • https://voorbeeld.nl/index.php?sourceid=chrome

Deze pagina’s linken allemaal naar dezelfde pagina, maar worden door Google wel als unieke pagina’s gezien. Door een canonical te implementeren, wordt voorkomen dat Google de verkeerde pagina indexeert. Je geeft aan welke URL de originele URL is en de linkwaarde verdient. Hierdoor voorkom je interne concurrentie door duplicate pagina’s.

Nofollow en noindex tags
Naast de canonical tag is het instellen van een “nonidex” tag een optie. Hiermee vertel je tegen de crawler dat de pagina waarop deze meta tag staat niet geïndexeerd mag worden. Dit is een relatief eenvoudige optie om ervoor te zorgen dat er geen duplicate content in de zoekresultaten komt. De kanttekening die we hierbij willen maken, is dat de “noindex” tag niet de meest ideale optie is. De pagina wordt door de crawler namelijk nog steeds bezocht, wat ten koste gaat van het crawl budget. Naast de “noindex” tag, heb je ook “nofollow” tags. Dit is een tag die aangeeft dat een crawler de links op een pagina niet moet volgen. Wanneer een externe website echter naar de pagina linkt, waarbij geen “nofollow” tag is toegevoegd, wordt deze pagina alsnog geïndexeerd.

Robots.txt
Robots.txt is een bestand dat kan worden toegevoegd aan de website. In dit bestand kunnen instructies aan de crawler worden gegeven. Delen van een URL-structuur kunnen worden uitgesloten, door disallow toe te passen. Deze disallow pas je toe op een PHP-parameter die in de URL staat. Om dit te verduidelijken, geven we een voorbeeld:

Stel je hebt een webshop in kleding en schoenen en er is een categoriepagina gericht op schoenen, waarbij verschillende filters zijn geïmplementeerd. Bij een algemeen filter zoals de schoenmaat, wil je niet dat er crawl budget wordt besteed aan deze pagina’s. Als de URL-structuur er als volgt uitziet: https://www.voorbeeld.nl/schoenen/?schoenmaat=39, kies je er in deze situatie voor om /?schoenmaat= uit te sluiten. Op die manier worden alle URL’s die deze parameter bevatten uitgesloten. In het robots.txt bestand voeg je deze uitsluiting toe door de volgende regel te implementeren:

Disallow:/?schoenmaat=Naast bovengenoemde oplossingen, hebben we nog een optie die we je graag uitleggen. Deze oplossing zien wij als de meest gunstige oplossing. Hierbij wordt een combinatie gemaakt tussen Javascript met AJAX (XML). Dit is de beste optie, omdat er geen crawl budget en linkwaarde wordt verspild. Door Javascript kan de content op de pagina worden aangepast, zonder dat de URL verandert. Hierdoor kun je filters toepassen en de bijbehorende producten inladen, zonder dat de URL hiervoor moet veranderen.

Een nadeel van deze oplossing, is dat de meeste websites al een facet navigatie bevatten. Hierdoor is het lastig om dit te bouwen. Hoogstwaarschijnlijk moet dit vanuit de framework basis gebouwd worden. Dit is niet altijd mogelijk of vraagt het om een hoge investering. Daarom raden we deze optie aan wanneer de website al omgebouwd moet worden.

Aan de slag met faceted navigation

Nu we je de voordelen, gevaren en oplossingen voor faceted navigation hebben uitgelegd, vatten we de belangrijkste punten voor je samen. Ons advies is om de voordelen van faceted navigation te gebruiken, zodat er een goede user experience wordt geboden. Om de SEO van je website niet negatief te beïnvloeden, raden we aan meerdere oplossingen te gebruiken. Vaak zal in de praktijk blijken dat niet één regel de uiteindelijke oplossing is. Verder is ons advies dat het raadzaam is om te kijken of een bepaalde filtercombinatie veel traffic genereert of veel kansen heeft vanuit het zoekwoordenonderzoek. Je wil in die situatie namelijk wel dat de pagina’s worden geïndexeerd.

Naast de juiste oplossing van faceted navigation, zijn er ook andere onderdelen op de website die bijdragen aan een goede user experience. We raden aan om altijd een duidelijke menustructuur te gebruiken. Een must have voor zowel websitebezoekers als zoekmachines! Ook het implementeren van breadcrumbs, is hiervoor een belangrijk punt. Door te linken naar de bovenliggende pagina in de structuur en onderliggende pagina’s wordt duidelijkheid gecreëerd. Hierdoor wordt belangrijke content voor jouw webshop sneller en eenvoudiger gevonden. Wil je meer weten over faceted navigation of kun je hulp gebruiken bij de implementatie ervan? Traffic Today helpt je graag verder!

cta-employee-particles
Eline staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Add-Yours functie van Instagram: dit moet je weten

Vorige blog

Conversie verhogen? Gebruik doelgroep segmentatie!

Volgende blog