Blog - 02 december 2018

Content optimalisatie in 6 simpele stappen

Geschreven door Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Het plaatsen van content op jouw website kan flink veel opleveren voor de vindbaarheid van jouw website. Mits het natuurlijk om kwalitatieve content gaat. Ben je benieuwd hoe je jouw content naar een hoger niveau kunt tillen? Met deze 6 eenvoudige stappen met betrekking tot content optimalisatie kom je al een heel eind. Dus watch and learn.

Een prikkelende kop

Je blog, video of landingspagina kan inhoudelijk wel super interessant zijn, maar als de kop van de content de lezer niet prikkelt dan sta je al met 10-0 achter. Denk dus altijd goed na over een pakkende kop. Dit hoeft echt niet binnen één minuut op papier staan. Gun jezelf de tijd, doe eventueel even wat andere werkzaamheden en je zult zien dat die inspiratie echt wel komt. Let er trouwens altijd wel op dat je jouw titel SEO proof is. Verwerk dus het belangrijkste zoekwoord in jouw kop om zo hoog te ranken in de zoekresultaten.

Het bepalen van de juiste zoekwoorden

Niet alleen in je kop moet het belangrijkste zoekwoord terugkomen, indien je een blog of landingspagina schrijft dan is het ook belangrijk dat dit zoekwoord een aantal keer wordt genoemd in je tekst. Maar hoe vaak moet dit keyword nou terugkomen in je tekst? Houd rekening met 2% tot 6% van je tekst. Gebruik een keyword density tool en ontdek precies wat wordt aangeraden bij jouw content. Let erop dat je niet alleen de hoofdzoekterm laat terugkomen, maar dat je ook twee à drie ondersteunende zoektermen gebruikt in het schrijven van je tekst.

Tussenkopjes

Als mensen een lange lap tekst zien zonder tussenkopjes, dan is de kans klein dat het artikel daadwerkelijk gelezen wordt. Dit komt puur omdat het niet gebruiksvriendelijk oogt. Om dit op te lossen raden we je aan om gebruik te maken van tussenkopjes. Het is SEO technisch interessant om de ondersteunende zoektermen in de tussenkopjes te verwerken.

De lezer aansporen met je meta description

We zien in de praktijk dat er bij veel artikelen geen meta description wordt ingevuld. Zonde als je het aan ons vraagt, want Google kiest dan de eerste regels van het artikel. Het is dus beter om er zelf een te verzinnen, want met een goede meta kun je de lezer aansporen om door te klikken naar jouw website. Het is essentieel dat het belangrijkste zoekwoord terugkomt; het liefst zo ver mogelijk vooraan. Let erop dat voorheen de meta description uit 160 tekens mocht bestaan. Sinds kort is dit aantal opgeschroefd naar maximaal 320 tekens. Maak gebruik van deze extra karakters.

Interne links

Als je een artikel schrijft voor je website dan is het belangrijk dat je in de tekst een aantal interne links verwerkt. Dit is van belang voor een goede indexatie in Google. Daarnaast kun je zo meer waarde toekennen aan de diepliggende pagina’s. Let erop dat je niet teveel links plaatst op de pagina. Zo raakt Google de weg kwijt. Doe het dus met mate en plaats alleen de meest belangrijke links.

Content uitbreiden

Over het algemeen geldt: hoe meer je pagina is gevuld met content, hoe beter dit is voor je website. Heb je dus op één pagina een tekst staan van 100 woorden? Dan raden we je aan om deze uit te breiden naar minimaal 500 woorden. Let hierbij goed op bovenstaande stappen om zo een optimaal resultaat te behalen.

Hulp nodig bij content optimalisatie?
Tijd om aan de slag te gaan met bovenstaande stappen. Heb je hulp nodig bij de content optimalisatie van jouw website? Neem dan gerust contact met ons op. Onze marketeers helpen je graag verder zodat jouw website beter wordt gevonden met dank aan de kwalitatieve content.

De schade van (online) spelfouten

Vorige blog

Vacature: Online Marketeer? Het uitbesteden van online marketing geeft je meer!

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.