organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
De Core Web Vitals werden in mei 2021 als ranking factor opgenomen in het algoritme van Google. Met deze CWV wordt de gebruikservaring op websites gemeten. De drie metrics zijn: Largest Contentful Paint (LPC), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Dit artikel geeft een mooi overzicht wat de metrics inhouden en wat de impact is op je SEO.
LCP meet de laadprestaties van jouw pagina’s. Hierbij kijkt Google naar het moment wanneer het grootste zichtbare element van de pagina geladen is. Dit kunnen verschillende elementen zijn zoals afbeeldingen, video’s of andere inhoud. Factoren die zorgen voor een hoge LCP zijn een trage server response tijd, grote afbeeldingen die niet geoptimaliseerd zijn, of een slider die alle afbeeldingen inlaadt. Je kan dit gemakkelijk oplossen door afbeeldingen te comprimeren of om te zetten naar een webP formaat. Daarnaast kan je ook steeds aan lazy loading doen en vermijd je best aangekochte thema’s.
FID meet de tijd tussen het laden van een pagina en het moment waarop de gebruiker voor het eerst interactie kan hebben. Google let hierbij vooral op de aanklikbaarheid van buttons, het selecteren van secties in het keuzemenu en het invullen van formulieren op een website. Om je First Input Delay te optimaliseren kan je ongebruikte Javascript verwijderen of gebruik maken van minification.
CLS meet de visuele stabiliteit van je website en de frequentie waarmee gebruikers onverwachte layoutwijzigingen zien. Een layout shift ontstaat vaak doordat bepaalde elementen later worden ingeladen dan andere, en daarmee tekst en andere elementen naar beneden drukken. Hoe meer bepaalde afbeeldingen, advertenties of lettertypes verspringen, hoe hoger of hoe lager de score zal zijn. Een oplossing kan zijn om een bepaalde ratio in te stellen voor afbeeldingen zoals de maximale hoogte en breedte. Daarnaast is het slim om dynamische content boven de ‘fold’ te vermijden. Verder kan je lazy loading implementeren voor afbeeldingen onder de ‘fold’.
Google heeft voor elke metric bepaalde richtlijnen opgesteld om te kijken hoe jouw website scoort.
Alle Core Web Vitals kan je terugvinden op de website Google PageSpeed Insights. Zo kan je gaan kijken hoe goed je eigen website het al doet of waar je nog kan verbeteren. Wanneer je website niet goed scoort op deze drie metrics, zal je in posities dalen binnen Google. Het is dus enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat je deze metrics onderhoudt.
Met de nieuwe CWV van Google is het dus enorm belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is. Dingen zoals het HTTPS-certificaat worden een must om hoger te ranken binnen Google, want veilig kunnen browsen wint meer en meer aan belangrijkheid. Na verloop van tijd zullen we pagina’s met relevante content en een goede gebruikservaring daadwerkelijk in betere rankingposities zien verschijnen.
Kijk zelf hoe goed jouw webpagina scoort op deze link. Binnen Traffic Today hebben we verschillende specialisten die samen met jou kijken naar de Core Web Vitals van je website. Samen met de webbouwer kunnen we elk probleem oplossen en de gebruikservaring verbeteren. Contacteer één van onze experten en bekijk samen hoe jij en je onderneming kunnen groeien. Bovendien kan je ons ook contacteren voor een uitgebreide analyse & check van jouw website.