Blog - 03 januari 2023

Corporate identity: hoe helder is de identiteit van je organisatie?

Alle bedrijven hebben een corporate identity. Maar lang niet ieder bedrijf beseft dat. Als organisatie wil je de juiste indruk achterlaten bij je doelgroep. Dit kan alleen als je weet wie je als organisatie bent. De corporate identity is een belangrijk onderdeel van branding: elke organisatie met normen, waarden en een cultuur heeft ook een identiteit. Om jezelf te kunnen zijn, moet je jezelf goed kennen. Daar komt een corporate identity om de hoek kijken. Maar wat is het eigenlijk? En hoe ontwikkel je het?

Wat is corporate identity?

De corporate identity is de identiteit van je bedrijf verwoord in bijvoorbeeld een slogan of in een enkel beeld. Het wordt ook wel merkidentiteit of organisatie-identiteit genoemd: wie ben je en waar sta je voor? Het grote voordeel van een sterke corporate identity? Publiek en klanten kunnen makkelijk en snel verbanden leggen met je merk. Daarom is het belang van je corporate identity en branding groot. Je identiteit bevat niet alleen je missie en visie, maar ook organisatiecultuur, kernwaarden of een persoonlijkheid.

De corporate identity moet niet verward worden met het imago van een organisatie. Het imago is namelijk hoe de buitenwereld naar je organisatie kijkt. De identiteit bepaal je zelf. Hoe duidelijker en beter je de identiteit uitdraagt, hoe groter de kans is dat het imago daar bij past.

Corporate Identity Mix

De Corporate Identity Mix is een model dat is gecreëerd door Birkigt en Stadler (1986). Het bestaat uit drie aspecten waar je aandacht aan moet besteden om zo een sterke bedrijfsidentiteit te creëren. De Corporate Identity Mix stelt eigenlijk dat je er voor kan zorgen dat je persoonlijkheid goed weerspiegeld wordt door je imago, als je de persoonlijkheid uit in drie verschillende aspecten. Het gaat om de volgende drie aspecten:

  • Communicatie;
  • Symboliek;
  • Gedrag.

Persoonlijkheid

  • Bij de Corporate Identity Mix draait het vooral om de persoonlijkheid van je organisatie. Birkigt en Stadler omschrijven het als de manier waarop je organisatie reageert op prikkels van buitenaf. Je moet dus nagaan hoe je bedrijf dit in de praktijk doet. Het is daarbij van belang dat je niet bedenkt hoe je zou willen reageren op prikkels, maar hoe je daadwerkelijk reageert. Daarnaast omvat het onderdeel ‘Persoonlijkheid’ ook de doelstellingen en de missie van een organisatie. Waarom besta je? Ook bestaat de persoonlijkheid van een bedrijf uit structuur en cultuur.

Communicatie

  • De manier waarop er gecommuniceerd wordt met de klant is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsidentiteit. Birkigt en Stadler zeggen dat communicatie alles omvat van hoe de organisatie boodschappen communiceert met de stakeholders. Dit kan te maken hebben met taalgebruik, beeldmateriaal of manieren waarop er wordt gecommuniceerd. Het is belangrijk dat je met een goede communicatiestrategie makkelijk contact kan leggen met de doelgroep en je daardoor de persoonlijkheid van je organisatie goed over kan brengen.

Symboliek

  • Symboliek heeft te maken met de visuele uitingen van een organisatie: Visuele herkenbaarheid. Het is belangrijk dat alle visuele elementen van de organisatie in dezelfde stijl worden ontworpen: de huisstijl. Al je uitingen moeten dus in dezelfde huisstijl vormgegeven worden, zodat je een visuele identiteit creëert. Klanten moeten namelijk in een oogopslag kunnen zien dat een bericht over je bedrijf gaat. Met een sterke visuele identiteit, zal de communicatie ook een stuk makkelijker gaan. Omdat je klanten je huisstijl al herkennen, zullen ze daardoor een stuk ontvankelijker zijn voor je communicatie.

Gedrag

  • Gedrag is in deze mix een vrij breed begrip. Het gaat erom hoe de organisatie zich in het algemeen manifesteert. Kom je alle beloftes na? Hoe gaat de organisatie om met tegenslagen? Hoe worden klanten behandeld? De antwoorden op deze, en vele andere vragen zeggen veel over de identiteit en persoonlijkheid van je bedrijf. Prijsstelling en aanbod valt ook onder gedrag: ze zijn belangrijk voor het imago dat je ontwikkelt over je bedrijf.

Het imago van het Corporate Identity Model

Als het duidelijk is wat je persoonlijkheid is en hoe je die het beste kan weerspiegelen met communicatie, symboliek en gedrag, dan is je imago de perfecte weerspiegeling van de persoonlijkheid. Birkigt en Stadler stellen dat het belangrijk is dat deze communicatie, symboliek en gedrag consequent uitgedragen wordt. Hierdoor ontstaat er samenhang tussen de verschillende aspecten van je bedrijf én zien klanten het bedrijf als een geheel. Klanten krijgen op deze manier consequente associaties met je merk en je organisatie.

Met een sterke band tussen corporate identity en imago zorg je ervoor dat de buitenwereld je ziet als een organisatie die weet hoe het in elkaar zit. Hoe moet je anders anderen iets aanbevelen, als je intern niet alles op een rijtje hebt?

Waarom moet je de corporate identity scherp hebben?

Een scherpe corporate identity is al het halve werk. Dit is namelijk de basis voor alles wat je merk doet: je merkverhaal, strategie en beleving. Met een goede kern creëer je houvast, focus en sturing. Dit heb je nodig om doelgericht aan je missie te werken. Een goede corporate identity is daarnaast onmisbaar om iedereen binnen je organisatie dezelfde visie en missie mee te geven. Het verkleint de kans op verschillende interpretaties van het ideaal waar je als organisatie naartoe werkt. Iedereen heeft namelijk een eigen mening en perspectief.

Corporate identity en een huisstijl: wat is het verschil?

De termen ‘corporate identity’ en ‘huisstijl’ worden nog wel eens door elkaar gehaald. Toch zijn er verschillen. Je corporate identity is breder dan alleen je logo en huisstijl. Het is wie je bent, waarom je bestaat en hoe je je gedraagt. Om je identiteit uit te dragen, maak je onder andere gebruik van een huisstijl. De huisstijl is daarom een onderdeel van de corporate identity. Het is de stijl die wordt gehanteerd om de organisatie concreet en zichtbaar te maken naar de buitenwereld: de visuele identiteit.

Positionering en kernwaarden

De positionering en kernwaarden zijn belangrijke onderdelen van de corporate identity van een organisatie. Door je te positioneren vertel je waarom de klant voor jou (en je product of dienst) moet kiezen: de merkbelofte. Met kernwaarden draag je juist uit naar de klant wie je bent en waar je voor staat. Dit bedenk je niet, maar is gebaseerd op gevoel en ervaring. Bijvoorbeeld betrokkenheid en creativiteit. Je kernwaarden kun je goed uitdragen in tekst en beeld.

Corporate Identity Mix voorbeelden

Sommige bedrijven herken je in een oogopslag. Ze hebben dus een sterke persoonlijkheid en hebben de Corporate Identity Mix daar goed op afgesteld. We geven je een voorbeeld van een bekend merk die zich met de identiteit onderscheidt van de concurrent.

Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely is opgericht om de cacao-industrie te verbeteren op het gebied van arbeidsomstandigheden van (Afrikaanse) boeren. De chocolade van dit merk wordt slaafvrij verkocht. Hun missie? 100% slaafvrije chocolade maken en de levens van de boeren positief beïnvloeden. Hierdoor creëert Tony’s Chocolonely een sterke persoonlijkheid. De communicatie van Tony’s is eenvoudig: ze adverteren weinig en zijn vooral afhankelijk van mond-tot-mondreclame. Het merk krijgt veel aandacht vanwege de slavernij die nog steeds voorkomt bij andere merken. Op visueel gebied is Tony’s erg zichtbaar. Je herkent de verpakkingen direct, ook al worden ze uitgebracht in verschillende kleuren. Het lettertype is herkenbaar: je ziet in een oogopslag dat het om een Tony’s Chocolonely chocoladereep gaat. Deze stijl van de verpakkingen wordt ook in de website uitgedragen.

Jouw identiteit online naar buiten brengen?

Wil je jouw corporate identity op online gebied graag naar buiten brengen? Dan helpt Traffic Today je graag verder! Neem contact met ons op en we gaan graag met je in gesprek!

Guerilla marketing: inzetbaar voor jouw bedrijf?

Vorige blog

Artificial Intelligence: wat is het en wat kan het voor jou betekenen?

Volgende blog