organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Als je weleens het volgende gezien hebt in de zoekresultaten, dan heb je al wel kennis gemaakt met de Knowledge Graph van Google:
Maar wat is een Knowledge Graph? Hoe werkt het? En hoe kun je dit in je voordeel gebruiken om de zichtbaarheid van je merk of webshop te vergroten en SEO te verbeteren? Wij leggen het uit!
Google probeert steeds meer te weten te komen wat de betekenis is van termen. Een Knowledge Graph werkt met bepaalde entiteiten, ook wel onderwerpen genoemd. Dit is een object of concept dat duidelijk te identificeren is. Dit omvat begrippen zoals mensen, plaatsen en organisaties en immateriële zaken zoals kleuren, concepten en gevoelens. Deze entiteiten hebben verbanden met elkaar en zijn gelinkt. Deze ‘verbanden’ beschrijven de relaties tussen de entiteiten. Het opslaan van dit soort verbanden en entiteiten als deze helpt Google om de betekenis achter zoekopdrachten te begrijpen, wat meer relevante resultaten voor zoekers betekent.
Hoe beïnvloedt de Knowledge Graph het zoekgedrag en SEO? Over het algemeen is de Knowledge Graph een positieve zaak voor zowel gebruikers als SEO. Gebruikers krijgen meer relevante zoekresultaten en content eigenaren krijgen meer verkeer naar kwalitatieve content. Echter is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Er zijn namelijk wel een aantal nadelen. We bespreken vier manieren waarop de Knowledge Graph het zoeken beïnvloedt, positief én negatief:
Backlinks zijn nodig om de kwaliteit van een pagina te meten, maar niet de relevantie voor de zoekopdracht. Dat is prima, zolang de zoekopdrachten maar lijken op de taal van de inhoud. Google kan kwaliteitssignalen zoals backlinks gebruiken om de beste inhoud uit de index te halen. Maar mensen zoeken niet altijd op de manier zoals voor Google wenselijk is. Ze beschrijven dingen op verschillende manieren. Dat is waar de Knowledge Graph een rol speelt, omdat deze Google in staat stelt om verder te gaan dan het vergelijken van keywords om zo meer relevante resultaten terug te geven. Neem bijvoorbeeld de zoekopdracht “Bondscoach Nederland”:
Ondanks het feit dat we Ronald Koeman niet eens genoemd hebben, begrijpt Google nog steeds wat we zoeken en geeft ons het antwoord.
Nu Google Assistant in meer dan één miljard apparaten is ingebouwd en ongeveer 70% van deze verzoeken in natuurlijke taal wordt uitgedrukt, is het voor Google belangrijker dan ooit om spraakvragen te begrijpen en hier goed op te kunnen beantwoorden. Hoe kan de Knowledge Graph hier goed bij helpen? Het stelt Google in staat om entiteiten en de verbanden te herkennen in zoekopdrachten en dat in de natuurlijke taal. Denk eens na over de manier waarop je zoekopdrachten typt en hoe je eigenlijk praat: hier zit een duidelijk verschil in. Echter omdat de entiteit en het verband wel genoemd wordt is Google in staat om te begrijpen wat je bedoelt. Hoe vaker verbanden gelegd worden, hoe zekerder Google van zijn zaak is.
Google toont de gegevens van de Kennisgrafiek in SERP-functies zoals Kennispanels en Kenniskaarten. Het betekent dat je zult profiteren, als jouw merk een eigen Knowledge Graph kan krijgen. Je krijgt namelijk meer ruimte in Google, meer zichtbaarheid en daarmee ook meer autoriteit en vertrouwen van de zoekers.
Gebaseerd op een onlangs verschenen studie van Rand Fishkin, resulteert meer dan 50% van de zoekopdrachten in geen enkele klik op een zoekresultaat. Een deel van de reden dat dit gebeurd, is te wijten aan de Knowledge Graph, die Google helpt om meer vragen direct in de SERP te beantwoorden. Kijk maar naar een vraag als “Wat is SEO”:
Google toont een Kennispanel met gegevens uit de Knowledge Graph. Dit kan een probleem zijn: als mensen niet op de zoekresultaten klikken, dan krijg je weinig of geen organisch verkeer – zelfs als je nummer één staat. Je doet zo je best om goede content te schrijven, maar Google gebruikt het dus al in de zoekresultaten. Hoe los je dit op? Je kunt voorkomen dat jij je content inricht voor zoekwoorden die een lage organische doorklikratio hebben. Als voorbeeld: 45% van de zoekopdrachten voor “wat is SEO” resulteert in geen clicks. De CTR beïnvloedt inderdaad het aantal klikken, maar het is nog steeds een goed keyword, want er blijft genoeg volume over. Er zijn echter ook keywords waar het percentage klikken nog veel lager is, zoals: ‘Welke week is het?’. Omdat Google zo ver en volledig is met het beantwoorden van vragen, klikken zoekers grotendeels niet door.
Het zou inmiddels duidelijk moeten zijn dat de positieve kanten van de Knowledge Graph zwaarder wegen dan de negatieve, maar hoe zorgen we dat we erin komen? Hoewel er geen duidelijke handleiding is, zijn er wel een aantal zaken die je kunt optimaliseren om je kansen te verhogen. Hier een aantal tips:
Hoe kun je wijzigingen in jouw Knowledge Graph voorstellen?
De Knowledge Graph widgets van Google zijn niet perfect. Soms geven ze onjuiste informatie weer, en dit kan ook gelden voor jouw eigen branded Knowledge Graph. Hoe kun je dit oplossen? Claim jouw Knowledge Graph en laat je verifiëren door op de knop eronder te klikken.
Knowledge graph en de wijze hoe algoritmes steeds slimmer worden is al geruime tijd in ontwikkeling en zullen alleen maar belangrijker worden. Google is al op weg naar ‘intity-first indexing’, dus het begrijpen van deze onderwerpen is cruciaal in de hedendaagse SEO. Heb je daar nou hulp bij nodig of wil je meer weten over Knowledge Graph van Google voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op en wij vertellen je er graag meer over.
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.