Blog - 02 januari 2020

Google Voice Search: hype of toekomst?

Hi, how can I help?

Dit zal een steeds meer voorkomende zin worden in het dagelijkse leven. Voice search heeft een enorme impact op zoekresultaten in Google. Wij vertellen je er in deze blog alles over, zodat je precies weet hoe je hierop kunt inspelen voor jouw organisatie.

Google Assistent kan drie soorten antwoorden geven, namelijk:

  • Het antwoord is “geen antwoord”
  • Het antwoord wordt direct uitgesproken met daarbij een verwijzing naar een website of naar Google Mijn Bedrijf
  • Het antwoord is een verwijzing naar een website of lokaal bedrijf

Op 74% van alle vragen wordt antwoord gegeven door de Google Assistent.

De ontwikkelingen van smartphones hebben zich de afgelopen jaren hard ontwikkeld. Google Voice Assistent zal op de nieuwste smartphones beschikbaar zijn. Hierdoor is het belangrijk om als ondernemer hierin mee te gaan, omdat dit de komende maanden en jaren een steeds groter onderdeel wordt van ons dagelijkse leven.

Google Assistent is vergelijkbaar met Siri. Deze functie werkt dus middels spraakherkenning. Je stelt een vraag aan Google Assistent waarna je telefoon jou het juiste antwoord geeft. Je kunt vanalles vragen, zoals:

  • Wat voor weer is het in Engeland?
  • Herinner me eraan om de wasmachine uit te ruimen
  • Plan een afspraak in bij de kapper morgen om 12:00 uur

Waar let Google op?

Er zijn een aantal factoren die van grote invloed zijn op de antwoorden van de Google Assistent. Zo wordt er gekeken naar de laadsnelheid van de pagina, de aanwezigheid in de top 3 van zoekresultaten en het hebben van een positie als feature snippet.

Doordat het aantal zoekopdrachten enorm is toegenomen en het feit dat naar schatting 55% van de huishoudens tegen 2022 een smart speaker heeft, is het geen verrassing dat het een heel groot aandeel gaat hebben in ons dagelijks leven. Bedrijven kunnen niet meer achterblijven op het gebied van voice search!

Wat betekent voice search voor de vindbaarheid van mijn website?

Vanaf 2020 zal naar verwachting ongeveer 25% van de websessies zonder scherm worden uitgevoerd. De antwoorden die Google geeft op jouw vragen haalt hij uit positie 0 van Google. Dit is de positie bovenaan de zoekresultatenpagina die antwoord geeft zonder de site te bezoeken.

Hieronder is te zien hoe deze resultaten in Google getoond worden.

Met de komst van de computer en later de smartphone werd je persoonlijke assistent geboren. Dit hele proces is een constante zoektocht naar het zo snel mogelijk antwoord krijgen op al je vragen, waar je ook bent. Dit fenomeen is tegenwoordig verwerkt in smart speakers, zoals Google Home.

Wat is de link met SEO?

Zorg in ieder geval dat jouw antwoord de beste is. SEO voor Google’s spraakgestuurde assistent werkt in principe hetzelfde als hoe we nu met onze vindbaarheid bezig zijn. Sta je op positie 1 (of natuurlijk positie 0), dan krijgt honderd procent van de zoekopdrachten jouw antwoord te horen. Google home leest namelijk altijd jouw antwoord voor, zolang deze het beste aansluit op de vraag.

Ik neem als voorbeeld: “Hoe maak ik broccoli klaar?” Google geeft antwoord: “Breng water aan de kook en houd de broccoli bij de hand. Kookt het water? Doe de broccoli in de pan…” enzovoorts, enzovoorts.

Komt deze informatie van jouw website af? Dan betekent dit vaak dat jij het beste antwoord geeft. Zodoende vertelt Google aan de hand van de informatie op jouw website, hoe je het beste broccoli kunt klaarmaken.

Wat heb je hieraan?

Google vond jouw antwoord het beste, dus deze werd voorgelezen aan degene die de zoekopdracht gedaan heeft. De volgende keer dat er broccoli moet worden klaargemaakt, komt de bezoeker zeker terug op jouw website.

Een ander voorbeeld. Je staat met autopech in de binnenstad. Je bent erg chagrijnig en meldt dit aan Siri. Vervolgens toont Siri jou de resultaten van de dichtstbijzijnde autogarage, samen met het adres, openingstijden en afstand. Deze garage heeft zijn Google Mijn Bedrijf pagina op orde en daardoor heb jij een positieve ervaring opgedaan. Hierdoor zul je een volgende keer ook (eerder) voor deze garage kiezen.

Wat zijn de cijfers tot nu toe?

De grote techbedrijven ontwikkelen zich razendsnel. Google, Amazon, Apple en Samsung raken met elkaar verwikkeld in een nek aan nek race met het maken van spraakgestuurde apparaten. Wordt dit dan werkelijk onze toekomst?

De grote techbedrijven hebben naar schatting zo 5 miljard euro per jaar verbruikt aan spraakherkenning. Vandaag de dag zijn er 2,2 miljard devices in omloop die spraakgestuurd bediend kunnen worden. In de VS heeft zelfs 32% van de huishoudens een smart speaker in huis. In Nederland is dit momenteel nog maar 6%.

Niet alleen het bezit van deze devices neemt toe, maar ook het gebruik ervan. Van de eigenaren die een voice device in bezit hebben, zegt 70% het apparaat dagelijks te gebruiken.

Zijn er ook gebreken?

Een negatief puntje van voice search is het ontbreken van een visuele interface. Sommige zoekopdrachten hebben toch echt een visuele uitleg nodig. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe auto of een nieuwe spijkerbroek. Ten tweede is het gebruik van voice search natuurlijk lastig op openbare plekken. Als iedereen in de trein opeens gebruik zou maken van voice, dan zou het natuurlijk één grote chaos worden.

Waarom is dit interessant als ondernemer?

Google Voice Assistent wordt steeds populairder. Op de nieuwste smartphones is deze functie al aanwezig en je hebt dit hulpmiddel dus altijd beschikbaar. In plaats van je zoekopdracht in Google in te typen, kun je het eenvoudig inspreken. Er wordt dan automatisch voor je gezocht.

Als je meer informatie wil over hoe jij je het beste kunt voorbereiden op deze toenemende trend, neem dan gerust contact met ons op, dan helpen wij je graag op weg!

Bol.com zoektrends

Vorige blog

Een nieuw jaar, nieuwe inhakers

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.