Blog - 22 maart 2019

Het maken van een contentstrategie

Geschreven door Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Hoewel bedrijven vroeger nog konden verwachten dat de potentiële klant automatisch bij hen zou aankloppen, is dit tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. Consumenten zijn een stuk kritischer en vinden via social media en zoekmachines steeds meer alternatieven. Door op een juiste manier in te spelen op de behoeften of interesses van de klant, kan de consument over de streep getrokken worden. Een goede contentstrategie gaat je hierbij helpen. Maar hoe kan je dit het beste aanpakken?

Wie wil je bereiken?

Allereerst is het belangrijk om te bepalen hoe jouw merk in de markt staat. Hoe kijkt men tegen jouw bedrijf of organisatie aan? Dit kan je onderzoeken door reviews te lezen die zijn geplaatst over jouw merk of door reacties via social media te analyseren. Je kunt ook een enquête houden en (potentiële) klanten vragen naar hoe ze jouw merk beleven.

Maar wie behoren er eigen tot jouw potentiële klanten? Oftewel: welke doelgroep wil je graag bereiken? Schrijf het uit, want zo krijg je een helder beeld van jouw klant en kun je beter aan zijn of haar wensen en eisen voldoen. Heb je een modewebshop gericht op jonge vrouwen? Focus je dan op meiden van 15-25 jaar, verdiep je in de hobby’s en interesses, want zo kan jij als merk hier goed op inspelen. Bovendien is het ook altijd goed om te weten op welke social media platform de doelgroep actief is. Uit onderzoek van het Nationale Social Media onderzoek blijkt dat jongeren tegenwoordig veel tijd besteden aan WhatsApp, Instagram, YouTube en Snapchat. Goed om te weten, want hier kan jij als bedrijf weer op inspelen.

Om nog meer inzicht te krijgen in jouw doelgroep is het een goed idee om te bepalen wat jouw concurrenten zijn. Hoe bereiken zij de doelgroep? En welk stapje extra kun jij met jouw merk zetten, zodat de klant voor jouw bedrijf kiest in plaats van voor de concurrent? Zet je USP’s op een rij en denk goed na hoe je dit onder de aandacht wilt brengen aan de potentiële klant.

Klant inzichten

Als jij jouw doelgroep hebt vastgesteld dan is het tijd om je te verdiepen in je klanten. Wat zijn de meest populaire onderwerpen op jouw website en social media accounts? Hoe komen mensen op jouw website terecht? Waar zoeken mensen het meest naar via Google?

Door dit in kaart te brengen, krijg je een goed beeld van welke wegen jouw klanten op jouw website of social media accounts bewandelen. De resultaten zijn gebaseerd op feiten: kortom, nuttige informatie waar je op verder kunt borduren.

Stel doelen

Heb je jouw doelgroep vastgesteld en heb je inzicht gekregen in jouw klanten? Dan is het tijd voor de volgende stap: stel doelen. Wat wil je bereiken met contentmarketing? Hoe ga je de effectiviteit hiervan meten?

Een doelstelling binnen je contentstrategie kan bijvoorbeeld zijn dat je binnen een half jaar 20% meer winst wil behalen. Dit kun je bereiken door meer te verkopen of meer klanten te krijgen.

Daarnaast is het ook belangrijk dat elke contentpagina een doel moet hebben. Zo weet je waar je op gaat meten. Door vooraf na te denken wat het doel is van je blog of pagina kun je specifieker schrijven voor dit doel. Dit kan bijvoorbeeld het genereren van sessies voor naamsbekendheid zijn, maar het kan ook een ondersteunende pagina zijn voor een categorie via een FAQ, waardoor je beide pagina’s naar elkaar kunt verwijzen.

Bepaal je strategie

Maar hoe trek je nou meer mensen aan? Hoe scoort de website van jouw bedrijf binnen de zoekresultaten? En in hoeverre kunnen jouw potentiële klanten jou vinden via relevante social media kanalen? Er valt vast nog wel wat winst te behalen. Stel een plan op en houd jouw doelstelling(en) in jouw achterhoofd, zodat je gericht te werk kunt gaan.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je content moet creëren voor elke fase in de customer journey. Bezoekers hebben verschillende behoeftes en kunnen zich bevinden in diverse stadia van het koopproces:

  • Oriëntatiefase: de klant heeft een probleem en gaat op zoek naar een oplossing. Dit kan in de vorm van informatie, een product of een dienst. Blogposts, video’s, lijstjes of verhalen kunnen de potentiële klant extra geïnteresseerd maken.
  • Overwegingsfase: bezoekers die zich bevinden in de overwegingsfase, zijn meer bereid om tot actie over te gaan. Vaak zijn bezoekers aan het vergelijken. Tijd om de bezoeker te overtuigen door het delen van reviews, feiten et cetera.
  • Koopfase: het moment om de laatste twijfels weg te nemen. De bezoeker is al 99% zeker van zijn of haar aankoop, maar het zou zonde zijn als hij of zij alsnog afhaakt. Het is dus belangrijk dat er voldoende content staat op de landingspagina of productpagina, die geen vragen oproepen bij de klant.
  • Leveringsfase: een uitstekende service maakt het verschil. Deel gebruiktips of tutorials en houd de klant op de hoogte van de levering.
  • Loyaliteitsfase: je wilt natuurlijk dat een klant tevreden is en jouw bedrijf aanbeveelt aan vrienden, collega’s en kennissen. Beloon jouw klanten met unieke content om zo het doen van een aankoop nog aantrekkelijker te maken.

Contentkalender

Welke kanalen wil je inzetten voor jouw contentstrategie? Kijk altijd goed naar jouw website: dit is immers waar jouw klant op terechtkomt als ze iets willen kopen of gebruik willen maken van een dienst. Maar hoe kan een consument jouw website vinden? De content op jouw website is van invloed op de vindbaarheid van jouw website. Heeft jouw website nog weinig content? Dan raden we je zeker aan om de website spoedig te vullen. Let er wel op dat je altijd SEO-proof content plaatst. Maak dus gebruik van belangrijkste zoektermen waar jij op gevonden wil worden. Met de Keywordplanner van Google Ads kun je inzicht krijgen in het zoekvolume.

Heb je bijvoorbeeld restaurant in Deventer? Dan wil je natuurlijk gevonden worden op de zoekwoorden ‘restaurant in Deventer’. Ook de zoekwoorden ‘uiteten in Deventer’

Verder is het altijd goed om te kijken naar de social media kanalen waar jouw doelgroep op actief is. Social media is een laagdrempelige manier om de aandacht te trekken van de doelgroep. Besteed dus veel aandacht aan het inrichten van een account, het plaatsen van berichten en het aanmaken van advertenties.

Begin niet lukraak met het creëren van content, maar ga gericht te werk. Breng structuur aan en maak gebruik van een contentkalender. Hiermee kun je bepalen wat voor een soort content je aanmaakt, voor welke doelgroep je de content wilt aanmaken en voor welk kanaal je dit wilt doen.

Format

Zorg voor een diversiteit aan content. Besteed in jouw contentstrategie aandacht aan de diverse uitingen. Denk dus goed na over tekst, video, afbeelding, podcast, social media et cetera. Bij een verschillend doel kan een verschillende uiting horen. Zo is het voor een uitleg van een product misschien soms duidelijker voor een bezoeker om een schermopname of productvideo te maken in plaats van (enkel) een tekstuele uitleg.

Interne concurrentie

Wil je graag aan de slag gaan met bloggen voor jouw bedrijf? Het komt bij blogs vaak voor dat een blog gaat concurreren met een andere pagina op jouw website. Door vooraf een overzicht te maken voor welke termen je schrijft voorkom je dat de nieuwe pagina gaat concurreren met een reeds bestaande. Dit kan een negatief effect hebben op de overall posities van je webshop of website en daarmee schiet je het doel voorbij. Dit is ook de reden waardoor in tegenstelling tot het standaard advies om een blog op dezelfde domein te zetten, sommige partijen een blog op een subdomein zetten om deze interne concurrentie te voorkomen. In onderstaande grafiek van Ahrefs zie je hoe een blogpagina concurreert met een pagina:

Hoe val je op?

Maar hoe ga je nou aan de slag met het creëren van content? Wij geven je een aantal handige tips:

  • Maak content waar een consument ‘u’ tegen zegt. Maak indruk, het moet verbluffen. Tegenwoordig worden we overspoelt met informatie, dus zijn we steeds selectiever in wat we wel of niet tot ons nemen. Creëer dus content waarmee je de aandacht trekt en waarmee je een toevoegde waarde kunt zijn.
  • Vertaal je product of diensten naar oplossingen. Houd geen verkooppraatje waarom jouw bedrijf het beste is, maar denk vanuit de klant. Wat kan de klant met de dienst of het product?
  • Gebruik harde data. Met cijfers of onderzoeken kun je jouw content een extra boost geven. Wat ook werkt is het delen van klantervaringen.
  • Zorg voor voldoende afwisseling in jouw contentkalender. Deel de ene dag een blog, terwijl je de andere dag een video deelt, waarna je vervolgens een handige infographic toont.
  • Tegenwoordig krijgen we zoveel content voorgeschoteld, dat we niet alles meer lezen of bekijken. Voornamelijk op social media is het daarom belangrijk dat je het kort, maar krachtig houdt. Kies dus voor snackable content. Vind een manier om jouw boodschap snel en krachtig over te brengen.

Hulp nodig bij het maken van een contentstrategie?

Tijd om zelf aan de slag te gaan met het maken van een contenstrategie. Heb je hier nog hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op. Onze Content Marketeers staan voor je klaar en helpen je graag verder.

cta-employee-particles
call-to-action
Steven staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Online marketingtools gebruiken voor je online campagne?

Vorige blog

Online marketing in het buitenland

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.