Blog - 15 november 2018

Hoe zet je storytelling in voor jouw bedrijf?

Geschreven door Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Lichtjes, sneeuw, de kerstman en de setting van de paniekerige drukte voor de feestdagen: dit zijn dé ingrediënten voor een reclame van Coca Cola rond de kerstdagen. Bij het zien van dit spotje blijft iedereen aan de buis gekluisterd, terwijl mensen bij andere reclames vaak verder zappen. Hoe is dit mogelijk?

Als marketeer is het jouw doel om de aandacht van de doelgroep te trekken en vast te houden. Storytelling is een manier om een doel te behalen, door het vertellen van een verhaal. Coca Cola houdt zich al jaren bezig met content en storytelling! Iedereen kent de reclamespotjes van het merk en men praat er zelfs over. Dit komt doordat de kijker wordt meegenomen in een verhaal. Met een goed verhaal kun je mensen raken en kun je de boodschap nog beter overbrengen op de mensen, zodat ze het niet zo snel vergeten. Sterker nog: door storytelling op een juiste manier in te zetten is het zelfs mogelijk dat je doelgroep het verhaal doorvertelt.

Aan de slag met storytelling

‘You can’t sell anything, if you can’t tell anything.’ Voor bedrijven en organisaties bestaat er geen verschil tussen storytelling en het schrijven van een boek. Maar hoe pak je dit nou eigenlijk het beste aan? Let erop dat je niet lukraak aan de slag gaat, maar dat je echt goed nadenkt over hoe je jouw boodschap het beste kunt verpakken. Daarbij is het belangrijk dat je onderstaande punten meeneemt:

  1. Hoofdpersoon: waar draait het om in jouw verhaal? Je wilt de aandacht van jouw doelgroep trekken, dus speel in op het gevoel van de klant. Zet je klant centraal of iemand waar hij of zij zich goed mee kan identificeren.
  2. Ambitie: wat wil je klant? Of het nou gaat om het kopen van een nieuwe auto of het bestellen van een pizza: iedereen heeft wensen en praktische taken die hij of zij wil uitvoeren.
  3. Het conflict: lees één keer een boek of bekijk een film en je ziet dat er altijd wel een twist zit in het verhaal, oftewel het conflict. Het maakt het verhaal spannend. Het vinden van een nieuwe auto is lastig, aangezien het aanbod zo groot is. Een pizza bestellen bij een nieuwe zaak? Altijd een risico, want misschien is het wel niet zo lekker als je verwacht. Iedereen wil zijn of haar ambitie vervullen, maar er kunnen factoren zijn waardoor het wordt tegengehouden. Om de klant over de streep te krijgen is het belangrijk dat je laat zien dat je hem of haar begrijpt.
  4. Oplossing: zoals het in de meeste films en boeken gaat, komt er na elk conflict wel een oplossing. Begrijp het probleem van je klant en bied hem of haar aan wat diegene nodig heeft op dat moment.
  5. Resultaat: je klanten zijn meer geneigd je product te kopen of gebruik te maken van je dienst als ze er een emotionele connectie mee hebben. Hoe je het verhaal vertelt, is vaak belangrijker dan het verhaal zelf.

Voor welk kanaal kies jij?

Ook al heb je nog zo’n goed verhaal bedacht, het is wel belangrijk dat je het verhaal op het juiste kanaal deelt. Wie zijn de mensen die je wilt bereiken? Ken je doelgroep. Welke online media nemen deze mensen tot zich? Door antwoord op deze vraag te geven, bereik je de juiste personen. Met een sterk artikel via LinkedIn bereik je de zakelijke markt, terwijl je jongeren eerder kunt bereiken met een lachwekkende video via YouTube.

Meer weten over storytelling voor jouw bedrijf?

Kortom: door op een juiste manier om te gaan met storytelling, kun je een vertrouwensband creëren met jouw doelgroep wat uiteindelijk zal leiden tot meer klanten. Klinkt goed, nietwaar?! Wil je ook storytelling inzetten voor jouw bedrijf, maar kan je nog wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact op met onze specialisten en we helpen je graag verder, zodat je jouw juiste mensen bereikt.

cta-employee-particles
call-to-action
Sander staat voor je klaar!
Hoor het van Sander

Dit zijn de social media trends voor 2019

Vorige blog

Haldu Groep laten profiteren van de allerlaatste ontwikkelingen op internet

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.