Blog - 18 april 2023

Jouw lezers beter bedienen? Gebruik de Inverted Pyramid methode!

Geschreven door Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Goede copywriting: hoe doen jullie dat? Dat is een vraag die ook wij bij Traffic Today vaak gesteld krijgen. Er bestaan diverse schrijftechnieken en -methoden waardoor je de kwaliteit van je content naar een hoger niveau kan tillen. Vandaag lichten we de Inverted Pyramid methode uit. Wat is het en hoe kan je dit zelf toepassen in jouw teksten?

Wat is de Inverted Pyramid methode?

De Inverted Pyramid methode bestaat uit drie onderdelen. Dit zijn de onderdelen:

  • The lede: dit is de eerste alinea van jouw artikel. Hier is het belangrijk dat je de aandacht trekt van de lezer. Wat valt er te lezen in het artikel en waardoor is het een aanrader om verder te lezen? Voor SEO-doeleinden dient in deze alinea natuurlijk ook het hoofdzoekwoord terug te komen.
  • The body: dit deel kan uit diverse alinea’s bestaan. Hier ga je dieper in op het onderwerp en licht je de belangrijkste informatie uit. Je kan hier gebruikmaken van case studies, voorbeelden en statistieken om extra ‘body’ te geven aan dit onderdeel. Je kan dit onderdeel ook aankleden met quotes, video’s foto’s en dergelijke.
  • The tail: hoewel veel mensen een tekst vaak afsluiten met een conclusie, gaat het afsluitende deel verder dan dit. Naast dat je kort terugblikt op het artikel, is het ook een aanrader om hulp aan te bieden bij vragen. Verder kan je hier ook linken naar een soortgelijk artikel.

Inverted pyramid

Quick wins

Nu je meer weten over de structuur van de Inverted Pyramid methode, geven we je een aantal quick wins die je meteen in de praktijk kan toepassen.

Waar ligt de focus?

Bepaal altijd waar je de focus op wilt liggen in het artikel. Bij SEO-tekstschrijven heb je altijd één hoofdzoekwoord waar je jouw artikel over schrijft. Natuurlijk kan je uitwijken naar sub onderwerpen, maar zorg er altijd voor dat het hoofdonderwerp leidend is.

Bepaal de subzoekwoorden

Naast een hoofdzoekwoord heb je ook altijd subzoekwoorden die je kan verwerken in het artikel. Maak gebruik van tools zoals SEMrush om de subzoekwoorden te vinden die passen bij het hoofdzoekwoord.

Schrijf voor scanners

Ben je op zoek naar bepaalde informatie? Dan herken je vast ook dat je eerst de tekst scant, voordat je het artikel daadwerkelijk leest. Wanneer je zelf een tekst schrijft, is het goed om er rekening mee te houden dat ook andere mensen zo jouw tekst zullen scannen. Maak dus gebruik van relevante (tussen)koppen om zo de ‘scanners’ te overtuigen dat ze jouw tekst moeten lezen.

Maak gebruik van Bucket Brigades

  • Dit is hoe het werkt
  • Je denkt misschien dat …, maar in werkelijkheid…
  • Hoe dan ook

Dit zijn allemaal voorbeelden van zogenoemde Bucket Brigades. Het zijn korte stukjes tekst waardoor je de aandacht trekt van de lezer. Vooral bij een lang artikel zijn Bucket Brigades zeer effectief om in te zetten, want zo houd je de lezer aan het lezen.

Stel vragen in koppen

Wanneer mensen meer willen weten over een onderwerp dan hebben ze altijd wel wat vragen waar ze graag antwoord op willen krijgen. Verwerk deze vragen in je tussenkopjes. Dit zorgt er ook weer voor dat mensen eerder geneigd zijn om je artikel te lezen, dan alleen te scannen.

Waarom is het een goed idee om de Inverted Pyramid methode te gebruiken?

Door de Inverted Pyramid methode toe te passen kan je de lezers beter bedienen, waardoor ze uiteindelijk eerder in staat zijn om actie te ondernemen. Hierbij kan je denken aan het verder bekijken van de website, het opnemen van contact of zelfs het doen van een conversie.

Wil je meer weten over de Inverted Pyramid methode of heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

cta-employee-particles
Eline staat voor je klaar!
Meer weten?

Wat is retargeting?

Vorige blog

Leadgeneratie: van bezoeker tot lead

Volgende blog