organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Zelf aan de slag met je website of webshop om (beter) vindbaar in Google te worden? In dit blog lees je over de tips & tricks om zelf kosteloos aan de slag te gaan met de vindbaarheid van je website. In dit blog zullen we diverse tools, extensies en platforms behandelen. Er is binnen de zoekmachine optimalisatie, SEO, branche ontzettend veel software beschikbaar dat jou kan helpen met het optimaliseren van je website. Het helpt je om meer inzicht te krijgen in de metrics die belangrijk zijn.
In dit blog hebben we een selectie gemaakt voor handige tools die gratis te gebruiken zijn en die jou kunnen helpen om de basis principes van je website goed op orde te brengen. Tools kunnen je helpen, maar ook chrome extensies zijn van meerwaarde voor het testen van bijvoorbeeld de SEO-waarde van je tekst, site of pagina. Een chrome extensie is een ‘extraatje’ die je kunt toevoegen in je browser. De chrome extensies voeg je eenvoudig toe door naar de Chrome Web Store te gaan. Hieronder behandelen we de beste tools en chrome extensies, zodat je zelf aan de slag kunt met SEO.
Om goed vindbaar te zijn in de zoekresultaten is het van essentieel belang dat jij je website optimaliseert aan de hand van de meest belangrijke keywords in jouw branche of niche. Je kan zelf lukraak content gaan schrijven, maar beter is het om gericht aan de slag te gaan met keywords waar (de meeste) zoekvolume op zit. Er zijn veel verschillende soorten keyword tools om het zoekvolume van termen te ontdekken. Veel zijn er betaald, maar we hebben voor jou enkele gratis tools onder de loep genomen. De eerste is Ubersuggest. Ga naar deze website en vul vervolgens een zoekwoord in. Wij hebben gezocht op het keyword “Online marketingbureau”.
Naast bovenstaande data, krijg je ook keyword ideeën te zien. Hierbij worden zowel short- als longtail zoekwoorden getoond. Ideaal omdat dit je gelijk tal van inspiratie biedt voor de content die je wilt gaan schrijven. Probeer dus zeker om de zoektermen waar het meeste volume op zit mee te nemen in je strategie. Deze data kun je tevens eenvoudig downloaden, zodat je een overzichtelijk zoekwoorden-analyse kunt maken. Andere websites en mogelijkheden die je kunt gebruiken zijn:
Mergewords
Mergewords is super interessant om zelf op een snelle manier allerlei combinaties te creëren. Deze tool is erg geliefd bij Ads specialisten, omdat ze zo snel diverse keywords in hun campagnes kunnen kloppen. Je kunt hier namelijk drie velden invoeren waarbij lijsten van mogelijke combinaties worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan “online marketing”, “zoekmachine optimalisatie” en“SEO” in combinatie met “Deventer” en in combinatie met “uitbesteden”. Door deze woorden in de drie velden in te voeren, krijg je een lijst van combinaties. Dit is erg handig om lijsten met longtail keywords te genereren. Voor organische vindbaarheid kun je dit gebruiken om snel lijsten te ontwikkelen, waarbij je in een andere tool weer zoekvolumes bij zoekt.
Google Trends
Een andere tool die je kan helpen bij je zoekwoorden onderzoek is Google Trends. Door Google Trends te gebruiken, ontdek je waar veel op wordt gezocht in de wereld. Typ een onderwerp of zoekterm in en ontdek vervolgens hoe de interesse in de loop der tijd is ontwikkeld. Bovendien kun je andere zoektermen toevoegen, zodat je dit kunt vergelijken. Daarnaast geeft de tool inzicht in de interesse per regio. Zo kun je vergelijken of de interesse in de regio Overijssel bijvoorbeeld meer of minder is dan de regio Noord-Holland. Als je nog verder naar beneden scrollt, krijg je een venster met gerelateerde onderwerpen en een venster met gerelateerde zoekopdrachten.
In onderstaande afbeelding hebben we de zoektermen “Online marketing” vergeleken met “Digital marketing”. Wat we zien is dat er meer interesse is op het zoekterm “Online marketing”. Het mooie van deze tool is dat je vervolgens ook per regio kunt inzoomen. Als we naar Zeeland kijken, geeft 100% online marketing aan. Terwijl als we naar de provincie Noord-Holland kijken, dan zien we dat deze verdeling 57% tegenover 43% is. Zo kun je dus ook per regio verschillen in interesses ontdekken.
Google Search Console
Heb je een website en heb je nog geen Google Search Console aangemaakt? Direct doen! Google heeft enkele maanden geleden de interface van Google Search Console namelijk vernieuwd. Er komen steeds meer nieuwe features bij, die tot waardevolle inzichten over jouw website leiden. Hierover later meer.
Qua keyword ideeën kun je hier ontzettend veel nuttige data vinden. Ga naar ‘Prestatie’; hierin zie je een overzicht van allerlei zoekopdrachten. Dit zijn zoekopdrachten waarop jouw website al heeft gerankt, dit hoeven niet per se top posities te zijn geweest. Deze lijst met keywords zal je veel inspiratie geven voor nieuwe zoektermen die je in nieuwe teksten kunt verwerken óf juist bestaande pagina’s mee uit kunt breiden.
Een tip is om deze 1000 keywords te exporteren en de keywords waar je veel vertoningen voor hebt gehad, met een goede positie, eens handmatig na te lopen. Rank je hierop al binnen de top 20, maar schrijf je hier nog over op de pagina die scoort? Schrijf hier dan een extra stuk frisse content over op deze reeds bestaande pagina. Hierdoor vergroot je de kans dat dit keyword een top positie gaat bereiken.
Answer The Public
Answerthepublic is een tool die je interessante informatie geeft over onderwerpen waar mensen vragen over hebben. Gezien de opkomst van Voice Search, zien we dat zoekopdrachten veranderen. Vaker wordt er een vraag gesteld, in plaats van enkele zoektermen in te voeren. Om die reden is het handig om met zulk soort vragen aan de slag te gaan. Daarnaast zie je steeds vaker zogeheten Rich Snippets in de Google. Dit is een uitgelichte antwoorden op een gestelde vraag. Deze Rich Snippets kun je weten te activeren door zelf ook over veel gestelde vragen te schrijven. Hoe je met deze tool aan de slag gaat? Dat leggen we je in vier stappen uit uit:
Wat er volgens wordt getoond is een overzicht van vragen die in combinatie met het onderwerp, die jij hebt ingevuld, kunnen worden gemaakt. Ook hier hebben wij het onderwerp “online marketing” ingevuld. Wat we te zien krijgen, is dat vragen als “waarom online marketing inzetten” of “wat is online marketing” vaak wordt gesteld. Deze vragen kun je eenvoudig downloaden, zodat je aan de slag kunt met bijvoorbeeld je FAQ-pagina. Daarnaast worden er ook combinaties gemaakt zonder vraagwoorden, maar met de woorden “en”, “voor” en “of”. Ook dit type zoekopdrachten kunnen tot interessante inzichten leiden om met jouw website aan de slag te gaan.
Naast het gebruik van gratis keyword tools, hebben we ook een lijstje gemaakt van gratis chrome extensies die jou kunnen helpen. Hierdoor kun je kosteloos aan de slag met jouw SEO.
De eerste extensie die we behandelen is een chrome extensie op het gebied van de techniek van je website. Dit is een handige tool die je in één oogopslag laat zien of een pagina op Noindex (dat Google de pagina niet kan indexeren) of Nofollow (dat Google de pagina niet kan volgen) staat. Maak kennis met een van onze favoriete extensies: SeeRobots.
Deze extensie ziet er standaard als een groen vierkantje uit. Wanneer een pagina op Noindex of Nofollow staat, verandert de kleur van dit vierkantje. Het vierkantje is dan namelijk rood. Dit houdt in dat Google de pagina niet indexeert en dat er voor deze pagina geen organische zoekmachine resultaten kunnen plaatsvinden. Bezoekers kunnen deze pagina dus niet via Google bereiken. Soms is het verstandig om een pagina op Noindex/Nofollow te zetten. Bijvoorbeeld voor filterpagina’s die je niet wilt laten indexeren. Een groot voordeel van deze extensie: hij geeft deze status automatisch weer, zonder dat je zelf een scan moet aanzetten. Daarnaast geeft het ook variaties weer. Staat een pagina bijvoorbeeld op “Noindex en Follow” of net andersom “Index en Nofollow” dan wordt dit ook aangegeven.
Zoals genoemd worden variaties ook getoond. Door groen, rood, groen-rood of rood-groen weet jij zo de actuele status van de pagina. Hoe je aan de slag gaat met deze extensie? Dat kan in slechts vier eenvoudige stappen:
Wat is een Nofollow tag?
Waar we hiervoor een extensie hebben besproken om te ontdekken of een pagina een Nofollow status heeft, gaan we nu in op een andere variant van Nofollow, namelijk links met een Nofollow tag. Dit is een fijne SEO extensie die wij vaak gebruiken. Zeker voor e-commerce websites is dit een extensie die je niet wil missen. De extensie analyseert de pagina en plaatst een rode rand om de links die een Nofollow tag hebben. Op die manier zie jij snel en eenvoudig welke links een Follow of Nofollow hebben. Wij hebben op deze manier wel eens bij klanten ontdekt waarom subcategorieën niet scoorden. Wat bleek, de filters hadden een Nofollow tag. Hierdoor mocht de crawler niet bij de pagina’s komen en scoorden deze pagina’s dan ook niet. Nofollow tags worden gebruikt voor links die de bot niet hoeft te volgen. Het wordt vaak gebruikt voor filterlinks, zoals hieronder getoond, maar ook aan bijvoorbeeld sorteringsmogelijkheden wordt het vaak toegevoegd. Met het toevoegen van een Nofollow tag beperk je de uitgaande waarde, doordat de bot de link niet kan volgen. Uitgaande links naar andere websites krijgen ook regelmatig een Nofollow tag.
De gebruiksvriendelijkheid van deze extensie ervaren wij als erg goed. Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig aangeven wat de extensie wel of niet mag checken. Ook kun je met twee eenvoudige klikken aangeven dat je de extensie tijdelijk wil uitzetten of voor een specifieke website wil uitschakelen.
Kom je wel eens op een website en vraag je je af wat voor CMS het is? Of wat er allemaal op een website draait? Dat kun je eenvoudig checken door Wappalyzer toe te voegen als extensie. Dit is een extensie die met name voor het checken van het CMS erg prettig is. Je ziet in één oogopslag of een webshop bijvoorbeeld op Magento draait. Daarnaast krijg je te zien welke overige technologieën op de website draaien. Een lijstje van de technologieën die de extensie onder andere op je website kan ontdekken:
Daarnaast kun je nog meerdere technologieën ontdekken. Wij vinden dit een extensie die erg fijn werkt en makkelijk te gebruiken is. Met deze extensie kun je dus gemakkelijk zien wat de basis van de website is, zonder dat daar enige inloggegevens voor nodig zijn. Niet heel gek dan ook dat al meer dan 1 miljoen gebruikers deze extensie hebben gedownload.
Zoals de afbeelding laat zien, draait deze website op WordPress. Het CMS bepaalt voor een groot deel welke technische SEO aanpassingen aan de website mogelijk zijn. Voor WordPress worden veel gratis plugins aangeboden, zoals Yoast SEO. Dit is een plugin die vaak wordt gebruikt en je onder andere helpt bij het instellen van een meta description, page title, breadcrumbs en de XML sitemap.
De volgende extensie waar we je graag kennis mee laten maken, is ook een extensie op het gebied van techniek. Maak kennis met de Page load time extensie. Dit is een ideale, maar vooral simpele tool die de daadwerkelijke laadtijd van een pagina weergeeft. Een voordeel? Je hoeft de extensie niet te openen, maar krijgt direct te zien wat de laadtijd van een pagina is.
Een voordeel aan deze extensie is dat je een sneller beeld krijgt van de laadtijd. In plaats van een Page Insights test uit te voeren, krijg je binnen enkele seconden een beeld van de laadtijd. De laadtijd is van belang bij het gebruiksvriendelijk maken van de website, maar het draagt ook bij aan SEO.
Extra voordeel: doordat de daadwerkelijke laadtijd wordt getoond tot de specifieke pagina volledig is geladen, kun je interessante zaken ontdekken. Sommige pagina’s laden bijvoorbeeld snel in, maar blijven aan de onderkant nog lang doorladen. Op het blote oog zie je dit niet, want jij krijgt de content snel te zien dus verwacht een korte laadtijd. Doordat de pagina aan de onderkant lang blijft laden, is de daadwerkelijke laadtijd dus langer dan verwacht. Doordat deze extensie laat zien wat de laadtijd van een volledige pagina is, kun je dit soort zaken ontdekken.
Gezien de laadtijd van je website een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is, kan een lange laadtijd zorgen voor mindere resultaten. De laadtijd is zelfs zo belangrijk voor Google, dat het één van de belangrijkste rankingfactor is. Een lange laadtijd kan door veel aspecten komen. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen die groot zijn, Javascript en CSS bestanden die niet gebruikt worden en bronnen die de weergave blokkeren.
Nog een tool om de techniek van je website te monitoren: Redirect Path. Dit is een tool die redirects weergeeft, hierdoor ontdek je eenvoudig welk type redirect er is gelegd. Zo check je of het een gewenste 301 redirect is, of dat er toch een 302 redirect ligt.
Het Ayima Redirect Path is een fantastisch hulpmiddel om snel responscodes te bekijken en te analyseren. Deze responscodes worden gegenereerd wanneer een pagina wordt geladen. Deze eenvoudige maar effectieve tool kan je helpen bij het identificeren van omleidingspaden die je laadsnelheid kunnen vertragen of eventuele 302-omleidingen te signaleren. Daarnaast kan je op elk resultaat uitvouwen, door erop te klikken, voor meer informatie over de redirect.
Een redirect dient als doorverwijzing, wanneer een oorspronkelijke URL is vervangen door een nieuwe URL. Om 404’s te voorkomen, maak je gebruik van een redirect. Hierdoor stuur je bezoekers door naar de nieuwe pagina.
Hierbij zijn er twee varianten: de 301 en 302. De gewenste situatie is een 301, omdat hierbij een groot deel van de reeds opgebouwde linkwaarde wordt doorgegeven. Bij een 302 redirect, een tijdelijke, wordt dit niet gedaan en gaat deze waarde verloren. De extensie Redirect Path maakt inzichtelijk of er een redirect is gelegd en zo ja, welke dit is.
Is er geen redirect gelegd en heeft de pagina een 200 statuscode? Dan krijg je onderstaand overzicht te zien:
Nog een voordeel aan deze tool: je kunt redirect chains ontdekken. Een redirect chain ontstaat doordat de oorspronkelijke pagina naar een geredirecte pagina verwijst. Het gevolg is dat er meer stappen optreden, wat een negatieve invloed heeft op de laadtijd van die pagina. Door deze extensie te gebruiken, ontdek je redirects en welk pad er wordt afgelegd. Op die manier kun je de oorspronkelijke pagina laten redirecten naar de uiteindelijke pagina. Zo voorkom je dus extra stappen. Naast het markeren van redirects en mogelijke fouten, toont deze extensie ook andere HTTP-headers, zoals servertypes en caching headers en het server-IP-adres. Een overzichtelijke, maar zeer effectieve tool dus!
We hebben nog een extensie die wij bij dagelijkse werkzaamheden veel gebruiken, de Tag Assistant van Google. Dit is een extensie die je laat zien welke trackingcodes aanwezig zijn op een pagina. De Google Tag Assistant is een gratis Chrome extensie waarmee je kunt zien of Google-tags zoals Google Analytics en Google Tag Manager goed geïmplementeerd zijn op specifieke pagina’s.
Hoe gebruik je deze extensie?
Download de extensie in de Chrome Web Store. Wanneer je een pagina opent en op de extensie klikt, zal je eerst een melding krijgen dat je de extensie voor deze pagina moet inschakelen. Klik hierop en laad vervolgens de pagina opnieuw. Vervolgens krijg je een overzicht van tags te zien die zijn ingesteld op de pagina.
Door op een van de tags te klikken, krijg je meer details te zien. Bovendien kun je een domein als favoriet toevoegen, zodat je dit domein altijd checkt.
Recordings
Met de Tag Assistant is het ook mogelijk om een recording te maken. Hierbij kun je terugkijken welke elementen worden ingeladen en doorgeschoten. Je zou een recording kunnen gebruiken op het moment dat je het vermoeden hebt dat bepaalde paden op de website niet goed lopen. Start in dit geval een recording en doorloop vervolgens zelf het desbetreffende proces op je website.
Na het doorlopen van het proces stop je de recording en bekijk je het rapport. Dit rapport laat het aantal bijgehouden pagina’s zien en de tags. Als er fouten zijn opgetreden gedurende dit proces, kun je dat ook eenvoudig in dit rapport zien.
Foutmelding
Het kan zijn dat de tags niet op de juiste manier zijn geïmplementeerd. In dit geval krijg je een foutmelding. Tag Assistent geeft naast de foutmelding ook de mogelijke reden aan waarom het verkeerd geïmplementeerd is. In de Tag Assistent kun je voor meer informatie doorklikken naar hulppagina’s van Google.
Een extensie om on-page factoren te analyseren, is de SEO-HTML extensie. Door deze extensie te implementeren, krijg je een overzicht van enkele SEO-elementen. Bijvoorbeeld de headings, meta title en description, maar ook het aantal uitgaande links en afbeeldingen. De SEO-HTML extensie controleert de meest relevante inhoudselementen en robotrichtlijnen. Deze extensie is bedoeld om de HTML-broncode van een website te analyseren en SEO-relevante informatie weer te geven.
Wanneer je on-page elementen, zoals bijvoorbeeld de H1-tag hebt aangepast, kun je eenvoudig checken of dit inderdaad juist is gedaan. Je vernieuwt de pagina en klikt op de extensie. Het pop-up scherm wordt vervolgens getoond en je krijgt onderstaand overzicht te zien. Makkelijker kan haast niet toch?
De H1, ook wel H1-tag genoemd, is een belangrijk element voor de SEO van je website. De homepage van www.traffictoday.nl heeft als H1 “Groeien dankzij internet marketing”. Voor de SEO van je website, is het van belang dat elke pagina één unieke H1-tag heeft. Omdat de H1-tag een indicatie geeft van waar de pagina over gaat, is het belangrijk het belangrijkste keyword of onderwerp op te nemen in de H1. Vervolgens ga je aan de slag met de content van de pagina, waarbij je H2’s en H3’s gebruikt. Je mag daarentegen wel meerdere H2’s en H3’s per pagina gebruiken. Hierbij is het van belang dat je de paginastructuur logischerwijs in elkaar zet.
Bovendien laat de afbeelding zien dat er een canonical is toegevoegd, die verwijst naar de homepage. Een canonical stel je in om aan te geven waar de originele variant van de content vindbaar is. Is er maar één variant, zoals bij ons voorbeeld? Dan implementeer je een zelfverwijzende canonical. Gebruik je echter content die op een andere pagina staat beschreven? Verwijs dan met je canonical naar die pagina. Op die manier geef je aan waar de oorspronkelijke content staat, geef je die waarde en voorkom je interne concurrentie op je website.
SEOquake is een extensie die je helpt belangrijke SEO-data te analyseren. De tool werkt erg eenvoudig. Met slechts één klik en in slechts één seconde wordt een compacte, maar informatieve lightbox geopend met een SEO-statistieken overzicht.
Een groot voordeel van deze tool is dat er geen omslachtige interface nodig is. SEOquake is een browserplug-in die is gemaakt door het populaire digitale marketingplatform SRMush. Met één klik heb je toegang tot belangrijke SEO-statistieken en inzichten van een bepaalde pagina. De tool is eenvoudig om te gebruiken: er zijn geen speciale vakjes om te controleren of ingewikkelde stappen om te nemen om de tool correct in te stellen. De tool beschikt over verscheidene functies, waardoor wij deze tool vaak gebruiken. De real-time diagnosefunctie helpt bij het identificeren en verhelpen van optimalisatieproblemen. Handige onderdelen van deze extensie vinden wij: diagnosis, de interne en externe link checker en de keyword density analyse.
Diagnosis
Door op “Diagnosis” te klikken, open je de SEO-audit. Dit tabblad biedt nog meer informatie over een pagina en het domein. Deze real-time mini SEO-audit geeft je een analyse die is onderverdeeld in drie secties, die vervolgens worden opgesplitst in verschillende resultaten.
Als de pagina of het domein een van deze items niet correct implementeert, plaatst SEOquake een rood waarschuwingsbord om je te laten weten welke items ontbreken of onjuist zijn. Daarnaast geeft deze tool je tips over elk lijstitem, wat vooral handig is wanneer je jouw eigen site controleert.
Internal en external Naast diagnoses, kun je links checken bij de tabbladen “Internal” en “External”. In het tabblad ‘internal’ kun je snel de interne links van een pagina analyseren, waarbij je het totale aantal links, de interne link-URL’s en zelfs het totale aantal backlinks voor elke URL ziet. Bij het tabblad ‘external’ kun je snel analyseren waar elke pagina naar linkt. Net als bij het gedeelte ‘Interne links’, kun je de gekoppelde sites analyseren en zien hoe hun backlink-profielen eruit zien.
Density
Daarnaast staat de functie “Density”, hierbij krijg je een overzicht van de keyword dichtheid. Bij het optimaliseren van pagina’s is het handig om het totale aantal woorden van een pagina en de gebruikte zoekwoorden in te zien. Op de pagina “Debsity kun je dit inzien. Daarnaast laat SEOquake ook zien hoe vaak een woord terugkomt in de tekst. Dit is handig als je bijvoorbeeld analyseert waarom een concurrent beter scoort voor een bepaalde term.
Zoals je in dit blog hebt kunnen lezen, worden er veel gratis tools en extensies aangeboden. Ons advies is om te kijken of deze tools voor jou werken, zodat je kosteloos aan de slag kunt met jouw SEO.
Veel succes!