organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Meer omzet generen is iets wat elke ondernemer graag wil. Naast het inzetten van onder andere SEO en SEA is conversie optimalisatie ook een belangrijk aspect in de online marketing.
Om onze kennis up-to-date te houden, waren wij dit jaar aanwezig bij Emerce Conversion 2019. Hier spraken interessante sprekers over hun ervaringen in de wereld van CRO. Zo gaf Tom van den Berg van Online Dialogue 10 tips om de ROI van je CRO programma te verhogen en deelde Jurrien Schouten van FonQ 5 tips hoe je meer inzicht krijgt in het gedrag van de bezoeker. Een interessante dag vol met nieuwe inzichten waar we direct mee aan de slag kunnen gaan om conversie optimalisatie naar een hoger niveau te tillen. Dit doen we onder andere door gebruik te maken van verschillende tools. De tool die online marketeers Marthe en Dominique vandaag graag onder de aandacht willen breng is Hotjar.
Hoe navigeert een bezoeker over de website? Waar haakt de bezoeker af in de funnel? Zijn er bepaalde website elementen die niet goed werken? Dit zijn allemaal vragen waar we dolgraag antwoord op willen hebben. Om meer inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag op jouw website maken wij gebruiken van de tool Hotjar. Hotjar heeft verschillende features waardoor je voortaan bezoekers beter begrijpt:
Deze onderdelen leggen we hieronder uit om het een en ander te verduidelijken.
Een heatmap is een grafische presentatie van data dat aantoont wat de meest en minst populaire elementen op de pagina zijn. Het geeft inzicht in hoe bezoekers omgaan met een specifieke pagina, wat helpt bij verdere optimalisatie.
Er wordt gebruik gemaakt van verschillende kleuren om zo te laten zien hoe populair een element op de website is. De kleuren worden op een schaal van rood tot blauw gebruikt. In een heatmap worden de meest populaire elementen, die de meeste interactie krijgen weergegeven in de kleur rood. Op deze manier kan je direct zien waar bezoekers klikken, scrollen of negeren. Door de verschillende apparaat mogelijkheden is het mogelijk om de heatmaps van een pagina te vergelijken op verschillende apparaten.
In Hotjar kan je gebruik maken van drie verschillende heatmaps:
Een scroll map geeft het exacte percentage van bezoekers weer, die scrollen tot een bepaald punt op de website. Hoe roder de website, hoe meer bezoekers dit gedeelte hebben gezien.
Een click map geeft een verzameling van plekken aan waar bezoekers klikken op een bepaalde pagina. Op de desktop geldt dit voor een klik met de muis en op de mobiele telefoon is een ‘tap’ met de vinger op het scherm. In dit geval heet het ook een touch map in plaats van click map.
De derde variant is een move map. Een move map geeft weer hoe een dekstop bezoeker met de muis over de website navigeert. De rode gebieden in de move map geven aan waar de bezoeker haar muis pauzeert. Uit onderzoek blijkt dat mensen hun muis mee bewegen in de richting dat ze kijken. Dit betekent dat de move map een indicatie geeft van waar de bezoeker naar kijkt op de pagina.
Wat zijn de voordelen van een heatmap? Heatmaps helpen je te begrijpen hoe bezoekers zich gedragen op jouw website. Dit kan helpen bij cruciale vragen als ‘Waarom converteren mijn bezoekers niet?’. Heatmaps kunnen je helpen om te bepalen of bezoekers:
Door gebruik te maken van session recordings hoef je niet langer te ‘gokken’ hoe bezoekers zich op jouw website gedragen. Het geeft direct inzicht in het click-, tap- en muisgedrag. Je kan eenvoudiger zien of er bepaalde problemen zijn waar de bezoeker tegenaan loopt.
Door gebruik te maken van de sessie recordings van Hotjar kan je:
Wanneer je gebruik maakt van Hotjar kan je gebruik maken van de conversie funnels mogelijkheid. Bij deze functie kan je je funnel inrichten, zoals de bezoeker over jouw website navigeert. Hier vind je de grootste kansen voor verbetering en testen door te identificeren op welke pagina en op welke plek in de funnel de meeste bezoekers afhaken. Wanneer je gebruik maakt van de session recordings is het ook mogelijk om recordings van afhakende bezoekers terug te kijken.
Naast de analysemogelijkheden binnen Hotjar, zijn er ook feedback mogelijkheden. Hiermee kan er direct aan de bezoeker worden gevraagd wat de ervaring is van de bezochte pagina. Deze feedback is een aanvulling op bovenstaande analyse mogelijkheden, omdat het bewuste deel van het brein hiermee wordt getriggerd. Waarom heeft een bezoeker die keuze gemaakt? Of waarom geen andere keuze?
Middels de incoming feedback kunnen bezoekers op een eenvoudige manier direct visuele feedback geven op een website of een app. Hiermee kun je kijken waar de bezoekers van houden en waar ze niet van houden en welke problemen ze ondervinden. Deze negatieve ervaringen kunnen omgezet worden in groeimogelijkheden. De prestaties van bepaalde wijzigingen kunnen bijvoorbeeld nagevraagd worden of de nieuwe huisstijl kan het onderwerp van feedback zijn. Een bezoeker hoeft maar twee keer te klikken op hun feedback over de website achter te laten. Makkelijk toch?
Met een poll kunnen de redenen achter het gedrag inzichtelijk worden gemaakt. Verbetering van de prestaties en ervaring van een website beginnen namelijk met inzicht wat bezoekers vinden. In een poll kunnen de vragen gericht worden op specifieke bezoekers en wat hun ervaring is op de website en de mobiele versie daarvan. Op ieder moment kan een korte vraag gesteld worden binnen de website. Dit kan op twee manieren: on-action en on-exit. Bij on-action wordt er een vraag gesteld na een bepaalde actie op de website, bij on-exit wordt er een vraag gesteld bij het verlaten van de website. Het is hierbij wel belangrijk om het heel kort en laagdrempelig te houden; dit kan gedaan worden door gebruik te maken van bijvoorbeeld meerkeuzevragen of door op een emoticon te klikken.
Door gebruik te maken van een enquête, kan de bezoeker van een website beter in kaart worden gebracht. In Hotjar kan een eigen responsive enquête worden gemaakt met een eenvoudige editor. Hiermee kunnen realtime reacties worden verzameld vanaf elk apparaat. Hiermee kan bijvoorbeeld in kaart worden gebracht wat de huidige klanttevredenheid is. Als er een combinatie wordt gemaakt tussen een heatmap en de visitor recording, dan kan dit waardevolle inzichten opleveren. Onze tip is om dit niet te vaak doen. Vaak raden we aan om dit niet vaker dan 1x per jaar te doen, om te voorkomen dat bezoekers zich eraan gaan ergeren.
Hiervoor kunnen eigen bezoekers gebruikt worden voor een gebruikerstests. Er kan een divers testpanel uitgezet worden, onder bijvoorbeeld websitebezoekers die een conversie hebben gedaan of websitebezoekers die op een bepaald moment zijn afgehaakt. Aan de hand van de samenstelling van het testpanel worden gerichte vragen gesteld, om de website altijd te blijven verbeteren. In de meeste gevallen staat er een vergoeding tegenover om de deelnemers van het testpanel te blijven motiveren.
In deze blog zijn de features van Hotjar besproken; we zijn begonnen met de drie analysemogelijkheden en we zijn geëindigd met de feedbackmogelijkheden. Gezien de gegevens die verzameld worden, kunnen we afvragen of het wel AVG-proof is. Gelukkig! Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Hotjar is met de nieuwe AVG prima te gebruiken. Het is wel wat lastiger geworden, er moet namelijk wel aan bezoekers toestemming gevraagd worden middels cookies. In de praktijk zien we dat de cookies meestal worden geaccepteerd, waardoor we toegang hebben tot de waardevolle data uit Hotjar.
Nog steeds niet helemaal overtuigd om Hotjar te gebruiken? Let dan goed op!
Door gebruik te maken van Hotjar, kan een website zo gevormd worden dat het optimaal is voor de bezoeker. Wil jij ook een website op maat voor de bezoeker? Of heb je hulp nodig bij de conversie-optimalisatie van jouw website? Dan helpen wij je graag!
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.