Blog - 30 maart 2023

2 min leestijd

Leer alles over keywords met het Keywords-alfabet

Geschreven doorEmma Van Alphen Onze ervaren Digital Marketeer

Om zoveel mogelijk verkeer op jouw website te verkrijgen, is het goed om ‘keywords’, oftewel zoekwoorden, in de gepubliceerde teksten te verwerken. Hoewel je waarschijnlijk al wel vaker van het begrip keywords hebt gehoord, komt bij deze term een alfabet aan andere termen kijken.  Wij introduceren je graag de zes meest belangrijke termen die gepaard gaan met ‘keywords’.

Welke keywords gaan gepaard met keywords?

Hoofdzoekwoorden

Hoofdzoekwoorden zijn begrippen, termen, concepten of woorden die het hoogst in relevantie naar boven komen na het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Wanneer iemand een winkel heeft in sieraden en daarbij een zoekwoordenonderzoek uitvoert, zal er als hoofdzoekwoord bijvoorbeeld ‘gouden ketting 14k’ uitkomen; op dit woord wordt dan het meest gezocht met betrekking tot sieraden. Een hoofdzoekwoord kan worden gebruikt in een categorietekst. Het is zaak om dit hoofdzoekwoord 2-3% in de tekst terug te laten komen. Wanneer men een gouden ketting 14k via de website verkoopt, zou er bijvoorbeeld voor kunnen worden gekozen om ‘gouden ketting 14k’ in elk kopje terug te laten komen, specificaties kunnen noemen van de gouden kettingen 14k die worden aangeboden en uiteindelijk de keyword density te checken via een keyword density checker.

Keyword density

De keyword density (ook wel zoekwoordendichtheid) geeft weer hoe vaak bepaalde begrippen, termen, concepten of woorden in de tekst voorkomen. Voor hoofdzoekwoorden geldt over het algemeen een keyword density van 2-3%; voor ondersteunende zoekwoorden mag men 1 à 2 keer in de tekst aanhouden. Voor het laten checken van de keyword density van een tekst, kan men gebruikmaken van een keyword density checker. De website van Traffic Today biedt de mogelijkheid om een tekst te laten checken op de density in keywords via hun keyword density checker.

Ondersteunende zoekwoorden

Ondersteunende keywords zijn begrippen, termen, concepten of woorden die na de hoofdzoekwoorden, ook als relevant beschouwd worden en gepaard gaan met een bepaald onderwerp. Wanneer men een ‘gouden ketting 14k’ verkoopt, zijn twee ondersteunende keywords bijvoorbeeld ‘gouden ketting 14k dames’ en ‘gouden ketting 14k letter M’. Wanneer deze ondersteunende keywords naar voren komen uit een zoekwoordenonderzoek is het zaak om deze zoekwoorden één à twee keer te laten voorkomen in de tekst die als content voor de website wordt gedrukt. Ondersteunende zoekwoorden vullen de hoofdzoekwoorden niet aan; voor optimaal effect dienen hoofdzoekwoorden alsnog voor 2-3% in de tekst terug te moeten komen.

Ranking

Door het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek komt men op hoofdzoekwoorden en ondersteunende keywords. Door gebruik te maken van deze relevante zoekwoorden in de teksten op de website, heeft dit een positief effect op de ranking van een website binnen de Google zoekresultaat. Zo kan men er vanuit gaan dat de website een stuk hoger uitkomt in de zoekresultaten wanneer in de tekst optimaal gebruik wordt gemaakt van een keyword density op hoofdzoekwoorden van 2-3% en de ondersteunende keywords één tot twee keer genoemd worden in de tekst.

Zoekvolume

Wanneer men een zoekwoordenonderzoek uitvoert, wordt er gecheckt op het zoekvolume. Het zoekvolume laat zien hoe vaak er de afgelopen tijd op een bepaalde term wordt gezocht. Het keyword met het hoogste zoekvolume kan worden gezien als het hoofdzoekwoord, de overige keywords kunnen worden beschouwd als de ondersteunende keywords.

Zoekwoordenonderzoek

Om uit te vinden op welke hoofd keywords een hoge relevantie ligt, is het aan te raden een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. De eerste stap in het zoekwoordenonderzoek proces, is het noteren van termen waarvan men zelf denkt dat het passend is bij het onderwerp of het product dat wordt aangeboden en waar traffic voor gegenereerd dient te worden. Daarnaast kan men gebruikmaken van de zoekresultaten die Google biedt. Na het uitvogelen van een aantal passende keywords, is het zaak om te bekijken of er zoekvolume ligt op de woorden; deze zoekvolume bepaald uiteindelijk de hoofdzoekwoorden en de ondersteunende keywords. Kortom: het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is een belangrijk onderdeel van je SEO– en contentstrategie.

Plan, Do, Check en Act met de PDCA-cyclus

Vorige blog

Zo word je content met je contentkalender

Volgende blog