Blog - 20 november 2018

Like, deel en win berichten op Facebook worden afgestraft

Geschreven door Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

‘Like deze post, deel het bericht en win een nieuwe laptop’. Iedereen heeft zo’n soort bericht weleens langs zien komen op zijn of haar tijdlijn. Misschien heb je zelfs wel een keer gereageerd op zo’n post. Hoe dan ook: Facebook waardeert deze berichten die interactie uitlokken niet. Daarom worden er maatregelen getroffen door het populaire social media netwerk.

Machine learning
Bedrijven of personen die met regelmaat berichten plaatsen om zo interactie uit te lokken worden de komende weken door Facebook gestraft. Dit houdt in dat het social media netwerk met behulp van machine learning ervoor gaat zorgen dat dit soort berichten minder mensen zullen bereiken. Dit heeft Facebook aangekondigd in een blogpost.

Waarom?
Een aantal jaar geleden stond je newsfeed vol met berichten van je vrienden, terwijl je nieuwsoverzicht nu wordt overspoelt met de berichten die interactie uitlokken. Hierdoor worden de berichten van vrienden vaak gemist omdat deze niet zoveel likes of reacties hebben als de berichten waarin wordt verzocht om iemand te taggen bijvoorbeeld. Volgens Facebook zijn deze berichten ‘spammy, sensationeel of misleidend’. Het social media netwerk benadrukt hierbij dat ze niet doelen op berichten waarin mensen om hulp vragen omdat er bijvoorbeeld een kind wordt vermist.

Ons advies
Het is trouwens niet bekend of de maatregelen ook al meteen gelden voor niet-Engelstalige berichten. Toch adviseren we je om hier rekening mee te houden. Hoe je alsnog veel reacties en likes op je berichten krijgt? Onze tip is om op een subtielere manier interactie uit te lokken. Maak geen gebruik van de termen ‘like, deel en win’, maar schrijf in plaats hiervan bijvoorbeeld dat je ergens kans op maakt. Weet je niet goed hoe je dit het beste kunt aanpakken? Wij van Traffic Today helpen je graag met social media marketing.

Responsive text ads, de resultaten!

Vorige blog

Black Friday staat weer op de stoep!

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.