Blog - 22 februari 2019

Meer succes op LinkedIn? Zo doe je dat!

Geschreven door Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

LinkedIn: het is hét netwerk voor de zakelijke markt. Als bedrijf is het dan ook superinteressant om zichtbaar te zijn op dit medium. Maar hoe zorg je er nou eigenlijk voor dat je met jouw bedrijfspagina meer succes hebt op LinkedIn? Tijd voor een korte masterclass..

Het belang van LinkedIn

Uit het Nationale Social Media onderzoek blijkt dat het dagelijks gebruik van LinkedIn het afgelopen jaar is gegroeid van 513.000 naar 611.000 Nederlanders. Dit is een stijging van 19 procent. Mensen vinden het steeds belangrijker om actief te zijn op LinkedIn. Niet zo gek, want het kan veel opleveren voor een gebruiker:

  • LinkedIn is een eenvoudige manier om een zakelijk netwerk op te bouwen, waardoor men sneller aan een nieuwe opdracht, project of baan kan komen
  • Via LinkedIn kunnen gebruikers op de hoogte blijven van vakinhoudelijke informatie die door personen of bedrijven worden gedeeld
  • Gebruikers kunnen aanbevelingen krijgen van andere gebruikers. Dit zorgt ervoor dat er een goed beeld wordt geschetst voor een nieuwe werkgever
  • Via LinkedIn worden gebruikers op de hoogte gehouden van nieuwe vacatures en bovendien kunnen ze via het netwerk solliciteren op deze vacatures

Nieuwe klanten aantrekken

Er zijn steeds meer mensen die om bovenstaande redenen gebruikmaken van LinkedIn. Voor jou als marketeer of ondernemer is het belangrijk om met jouw bedrijf zichtbaar te zijn op de tijdlijn van relevante gebruikers. Maar wat kan het nou eigenlijk voor jouw onderneming opleveren?

Door op een juiste manier gebruik te maken van LinkedIn kun je als bedrijf in contact komen met nieuwe klanten, opdrachtgevers of potentiële werknemers. Bovendien kan het bijdragen aan de naamsbekendheid van jouw bedrijf.

Een gelikt bedrijfsprofiel

Om meer succes te behalen voor jouw bedrijf op LinkedIn is het belangrijk dat het bedrijfsprofiel van jouw onderneming er goed uitziet. Dit vertegenwoordigt namelijk je bedrijf op LinkedIn. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar zorg ervoor dat je profiel er gelikt uitziet. Voeg dus een logo, heading afbeelding en een samenvatting toe van je bedrijf. Optimaliseer de informatiesectie van je pagina, zodat je (potentiële) volgers precies weten waar jouw bedrijf voor staat. Vergeet ook niet om belangrijke hashtags toe te voegen aan je pagina. Mensen die deze hashtags volgen zullen jouw content ook voorbij zien komen.

Strategische content

Als dit allemaal is gelukt dan is het belangrijk dat je eerst voor jezelf doelen opstelt. Ga niet lukraak content plaatsen, maar ga strategisch te werk. Wat wil je graag met jouw LinkedIn bedrijfspagina bereiken? Wil je graag dat volgers jou zien als kennispartner, wil je nieuwe samenwerkingen aangaan of meer sollicitanten aantrekken? Door een plan te maken, is het eenvoudiger om je doelen te behalen, aangezien je zo beter kunt bepalen wat voor een content je moet delen.

Wees een meerwaarde

Als je een plan hebt gemaakt dan is het tijd om content te delen. Publiceer unieke en nuttige content om zo op te vallen. Positioneer jezelf als een autoriteit in jouw branche en wees een meerwaarde. Zo is de kans groter dat mensen jou gaan volgen en je dus in contact komt met bedrijven of personen die interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf. Houd daarbij deze tips in je achterhoofd:

  • Post consistent en frequent. Houd overzicht voor jezelf en je collega’s door een contentkalender bij te houden;
  • Plaats content op een tijdstip dat jouw volgers online zijn. Uit onderzoek van social media marketing softwarebedrijf Coosto blijkt dat er om 19:00 uur de meeste interactie is. Zorg er dus voor dat je jouw content hiervoor plaatst. Let erop dat je ook zeker zelf uitprobeert op welk tijdstip en op welke dagen jouw volgers het meest actief zijn;
  • Probeer te variëren met de soorten content. Plaats de ene keer een interview, de andere keer een informatieve artikel en weer een andere keer een update over het bedrijf;
  • Vergeet niet om bij elke post een begeleidend tekstje te schrijven. Prikkel de lezer en val op;
  • Voeg altijd mooie visuals toe aan je berichten, zoals foto’s en video’s.

Video op LinkedIn

We haken nog even in op het laatste punt. Sinds 2017 is het mogelijk om via LinkedIn video’s te plaatsen. Sinds 2018 is het mogelijk om een advertentie te maken met een video. Het algoritme van LinkedIn geeft video content voorrang in de feed. Een video zonder promotie krijgt maar liefst drie keer zoveel views. Kortom: pak deze kans en ga aan de slag met video via LinkedIn.

Zoek de interactie op

Vooral in het begin kan het voorkomen dat er nog niet veel volgers zullen reageren op jouw berichten. Dat is zelfs logisch, want nog niet veel mensen weten jouw bedrijfspagina te vinden. Om jouw pagina meer onder de aandacht te brengen is het een goed idee om zelf de interactie op te zoeken. Volg dus interessante bedrijven, (potentiële) klanten of belangrijke personen en reageer op hun geplaatste berichten. Zo breng je jouw onderneming onder de aandacht en zullen jouw volgers uiteindelijk groeien.

Adverteren op LinkedIn

Natuurlijk mogen we het onderdeel ‘adverteren op LinkedIn’ niet vergeten. Uit de praktijk blijkt dat de minimale klikprijzen over het algemeen wat hoger liggen op LinkedIn. Daar staat wel tegenover dat de traffic en de leads die uit LinkedIn campagnes komen over het algemeen kwalitatief goed zijn. Denk goed na over wat je precies wilt adverteren en op welke manier je dit wilt doen. Bij LinkedIn zijn er drie manieren voor:

  • Gesponsorde content: met deze advertentievorm bereik je LinkedIn-leden in de LinkedIn feed. Je advertentie verschijnt op de homepage tussen organische updates van connecties en bedrijven. Hierdoor valt het minder op dat het om een gesponsord bericht gaat.
  • Tekstadvertentie: als je een tekstadvertentie met afbeelding gebruikt, verschijnt deze op verschillende plaatsen binnen LinkedIn. Op de desktop is dit aan de linkerkant van de pagina. Een tekstadvertentie op LinkedIn is voorzien van een titel en een omschrijving, maar het is ook mogelijk om een afbeelding bij de advertentie plaatsen. Het nadeel is dat tekstadvertenties minder opvallen dan de gesponsorde content, omdat het niet in de feed verschijnt.
  • Gesponsorde InMail: dit is ook wel een gesponsord privébericht. Met deze advertentievorm kun je gericht berichten versturen naar personen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Deze berichten worden verzonden in naam van een persoon die werkt bij je bedrijf. Bovendien kunnen de berichten alleen worden verzonden naar personen. Het nadeel van deze advertentievorm is dat je doelgroep minimaal 1000 personen moet bevatten en je niet kunt targetten op individuen, enkel op groepen.

Nog meer bereik via jouw werknemers

Tot slot is het belangrijk dat jouw werknemers de updates van jouw bedrijf delen en ook zelf updates plaatsen over het bedrijf. Zij hebben namelijk ook een netwerk, waardoor er nog meer personen bereikt kunnen worden. Spoor jouw werknemers dus aan om zelf actief te zijn op LinkedIn, voor het succes van het bedrijf.

Ook meer succes op LinkedIn? We helpen je graag!

Na deze masterclass is het tijd om zelf aan de slag te gaan met bovenstaande punten. Kun je hier wel wat hulp mee gebruiken of wil je het helemaal uitbesteden? Onze specialisten staan graag voor je klaar en helpen je maar al te graag verder, zodat je uiteindelijk jouw doelen zult behalen via LinkedIn.

cta-employee-particles
staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Friends of Search - 2019

Vorige blog

Waarom branding belangrijk is voor marketing

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.