Blog - 07 juli 2020

Moet ik kiezen voor een website of een webapplicatie?

Geschreven doorRuben Onze ervaren Digitaal Adviseur

Webapplicaties zijn aan een stevige opmars bezig. Terecht, want ze hebben heel wat voordelen t.o.v. een klassieke website. Maar hoe maak je nu die keuze tussen een webapplicatie of een klassieke website? En stel dat je kiest voor een web app, wat zijn dan de gevolgen voor je vindbaarheid in Google?

Het verschil tussen een website en een webapplicatie

Een ‘klassieke’ website is eerder statisch. Deze zijn voornamelijk bedoeld om traffic te genereren en je bezoekers te informeren.

Bij een webapplicatie is er sprake van een hoge mate van interactie door input en vervolgens output van gegevens. Een webapplicatie is eigenlijk meer een soort van ‘software’ die net als een website op een server geplaatst staat en dus ook via een URL bereikbaar is. In deze software kan de gebruiker gegevens invoeren (input), de software verwerkt deze gegevens en stuurt een reactie terug (output).

In tegenstelling tot een klassieke website, kan de gebruiker bij een webapplicatie dus zelf variabele gegevens invoeren om een bepaalde uitkomst te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een configurator voor een nieuwe wagen of een offertemodule bij een bouwaannemer waar je zelf de afmetingen van je huis invoert, om een gepersonaliseerde offerte te ontvangen.

Een webapplicatie is er dus specifiek op gericht om gegevens te verwerken op basis van enkele vaste en variabele invoer en het is dus aangeraden om de voordelen goed af te wegen, en een webapplicatie dus op de juiste manier in te zetten in jouw marketingproces.

Wat zijn de voordelen van een web app?

Interne processen vereenvoudigen

Een webapplicatie kan worden afgestemd op de interne processen van jouw organisatie en kan heel wat van deze processen vereenvoudigen. Denk bijvoorbeeld aan de tijd uren die je spendeert om manueel offertes op te maken, terwijl je dit proces gewoon kan automatiseren.

Deze case, waarbij klanten zélf hun offerte kunnen samenstellen, toont aan dat webapplicaties niet enkel bestemd zijn voor grote bedrijven, maar zelfs voor kleine zelfstandigen een grote meerwaarde kunnen zijn.

Makkelijk te koppelen

Een web app is makkelijker op maat te maken dan een klassieke website. Omdat er geen beperkingen zijn door bijvoorbeeld een CMS, is het heel eenvoudig om bepaalde koppelingen te leggen met een stock, CRM-systeem, etc.

Laag risico op lange termijn

Klassieke websites hebben het al wel eens lastig met bovenvermelde koppelingen. Vaak bieden ze dit aan in de vorm van (betaalde) plugins, zoals bij WordPress. Die zijn vaak lastig om correct te verbinden of hebben toch bepaalde beperkingen, waardoor de koppeling niet helemaal uitdraait zoals je zou willen. De echte miserie begint echter pas later, wanneer de website of de plugin een update krijgt, of de plugin niet meer ondersteund wordt, en de koppeling volledig in het water valt. Daar gaat dan in één klap je hele interne proces!

Dit risico loop je niet bij een web app. Deze zijn inderdaad ook op maat gebouwd, maar de koppelingen zijn wel veilig en ‘future proof’. Daarnaast kan de webapplicatie later ook manueel bijgewerkt worden, zodat je bestand bent tegen updates, en het de web app kan laten mee-evolueren met de groei van je bedrijf.

Jezelf écht onderscheiden van de concurrentie

Er bestaat zoiets als een Progressive Web App (PWA). Dit zijn web apps die je net zoals een native app gewoon op je smartphone kan zetten. Zo zien je klanten je logo meermaals per dag voorbijkomen, vergroot je de kans op recurrente aankopen en kan je zelfs push notificaties sturen op de smartphone van de gebruiker. Zo onderscheid je jouw bedrijf pas écht van je concurrenten.

De vindbaarheid van een web app

Hier is het wel opletten geblazen. Een webapplicatie is net als een website toegankelijk via een URL en kan dus ook gewoon in Google geïndexeerd worden. Algemeen beschouwd heeft een webapplicatie een voordeel op vlak van snelheid en performance t.o.v. een website, maar dat is nog niet voldoende om hoog te ranken.

JavaScript als boosdoener

Het voornaamste probleem dat een goede ranking van web apps momenteel tegenhoudt, is het feit dat ze (vaak) gebaseerd zijn op JavaScript. Hierdoor maken ze gebruik van client-side rendering (CSR) i.p.v. server-side rendering (SSR) zoals een gewone website dat doet.

Say what!? Kortweg wil dit zeggen dat een website (met SSR) de HTML al inlaadt op de server, waardoor de website als het ware al ‘klaarstaat’ wanneer de bezoeker deze wil bereiken. Bij een web app gebeurt dit niet op de server, maar ‘langs de kant van de bezoeker’, en dat vindt Google dan weer niet zo optimaal.

Indien je ervoor zou kiezen een web app te laten bouwen en vindbaarheid is belangrijk, dring er dan bij de ontwikkelaar op aan om JavaScript te vermijden, maar bijvoorbeeld te kiezen voor Laravel (PHP). Op deze manier kan je bovenstaand probleem voorkomen.

Daarnaast zit de echte kracht van een web app veeleer in de ouput, zoals bijvoorbeeld een PDF-document met een offerte. Deze output is vooral gericht op de gebruiker en draagt niet bij tot de SEO van de website.

Wat met de voordelen in snelheid?

De snelheid en performance van een webapplicatie zijn dan wel weer heel aantrekkelijk als het gaat over user experience, maar dus niet per se op vlak van SEO. Daarom kan het op sommige punten in de customer journey wel een meerwaarde bieden, maar dan eerder als aanvulling op je website, bijvoorbeeld op een subdomein. Op deze manier kunnen gebruikers dus wel profiteren van het voordeel in snelheid en wordt je root domain niet te erg belast met een zware module. The best of both worlds!

Conclusie

Op dit moment heeft een webapplicatie geen specifieke voordelen op vlak van vindbaarheid. In de meeste gevallen is een webapplicatie dus geen vervanging, maar eerder een goede aanvulling op een website. De web app heeft dan een specifiek doel om bepaalde processen te vergemakkelijken, verbeteren of versnellen. Op die manier hoef je je ook geen zorgen te maken over de vindbaarheid, want daarvoor focus je dan gewoon op de website zelf.

Maar elke situatie is natuurlijk uniek. Of het nu gaat om een offertemodule, intern gegevensbeheer of communicatie, voor jouw vraag bestaat een specifieke oplossing. Bij Traffic Today begeleiden we je graag (en vrijblijvend) in je keuze.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Webit.

cta-employee-particles
call-to-action
Ruben staat voor je klaar!
Vragen over jouw Online Strategie?

Berichten inplannen op LinkedIn

Vorige blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.