organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
In onze vorige blog gingen we al kort in op het Google Marketing Live event. We vertelden kort de verschillende features en mogelijkheden. Centraal bij dit event stond het onderwerp “ontdekken”. In deze blog vertellen we je graag meer informatie over twee interessante features die hier precies bij passen: Discovery Ads en Gallery Ads. Deze twee mogelijkheden passen zeker bij het thema van dit jaarlijkse event. De hoogste tijd dus om jullie meer te vertellen over de ontwikkelingen en mogelijkheden!
Google discover, een optie die eigenlijk al wat ouder is. Dit topic is namelijk afgelopen september al geïntroduceerd. Maar op het marketing live event is aangekondigd dat hier een nieuwe toevoeging bij komt, Google discover wordt namelijk ook beschikbaar voor adverteerders. Op die manier ontstaat er een nieuwe vorm van adverteren voor jouw producten en diensten. We vertellen je graag meer over de opties en uitdagingen voor Discovery Ads.
Eigenlijk is Discover niets anders dan een feed die wordt getoond op de startpagina van de Google app en de startpagina van Google.com op mobiele apparaten. Gebruikers hebben hierbij veel invloed, ze kunnen namelijk zelf de feed aanpassen. Hierdoor kunnen zij onderwerpen opnemen die zij relevant vinden. Op basis van de accountinstellingen van de gebruikers, gebruikt Google informatie om de inhoud van de feed aan te passen. Punten hiervoor zijn bijvoorbeeld de app-activiteit en locatiegeschiedenis. Wie denkt dat dit nog maar een kleine ontwikkeling is, moet zich toch even achter de oren krabben: volgens Google gebruiken al meer dan 800 miljoen mensen maandelijks Discover.
Discovery Ads bieden niet alleen advertenties voor zoekende potentiële klanten, maar ook voor diegene die op ontdekkingsreis is. Hierdoor heb je als adverteerder veel opties om te promoten. Ook door de verscheidenheid aan kanalen wordt het bereik groter. Je advertenties kunnen namelijk worden getoond op YouTube, Gmail, social tabs en dus in de feed van Google Discover. Hoe je advertentie eruit ziet qua vormgeving? Dat is afhankelijk van de plaats waar die wordt weergegeven:
Voor YouTube en Discover kunnen adverteerders dus een enkele afbeelding van hun product of service tonen, maar ook meerdere afbeeldingen in een veegbaar carrousel is een optie.
Een groot voordeel van Discovery Ads? De unieke targeting mogelijkheden. Eigenlijk kan deze vorm van adverteren worden gezien als een combinatie tussen doelgroeptargeting en de zoekintentie. Doelgroeptargeting in combinatie met een groter bereik en de mogelijkheid om de bezoeker te overtuigen door beeldadvertenties, een unieke Ads beleving dus. De targeting van de advertenties is gebaseerd op de Google doelgroepen: interesses, in-market en affiniteit. Het voordeel: doelgerichte doelgroepen voor jouw advertenties.
Om jouw Discovery campagne live te zetten, is het nodig een aantal stappen te doorlopen:
Door bovenstaande elementen in te vullen, kun je beginnen met het starten van een Discovery campagne. Vanaf dit punt gaat Google aan de slag met machine learning. Er wordt gezocht naar de beste combinatie van koppen, beschrijvingen en beelden. Waar Google hier al een grote stap maakte door responsive zoekadvertenties, worden dus nu opnieuw signalen afgeven. Google laat adverteerders kennismaken met de mogelijkheden van het algoritme, om de CTR van jouw advertenties te verhogen.
Het belangrijkste punt om in ogenschouw te houden: Discovery advertenties richten zich op feeds in plaats van zoekresultaten. De bezoeker typt niet een zoekvraag in Google in waarop je ‘’antwoord kan geven’’ met je advertentie. Maar je richt je op een feed, waar informatie aan iemand wordt getoond op basis van zijn interesses. Hierom is het belangrijk om je strategie aan te passen: effectieve doelgroeptargeting is een must. Daarnaast komt het creatieve aspect van de advertenties meer naar boven. Je moet een visueel verhaal vertellen! Op die manier maak je gebruik van de opties van doelgroeptargeting en stuur je op de brand awareness van je merk of organisatie.
Stel voor; je zoekt iets op je mobiel en het eerste zoekresultaat is een kop, een url en een aantal afbeeldingen waar je doorheen kan swipen. Zou dat dan niet enorm je aandacht trekken? Zou je dan sneller bij de zoekresultaat blijven hangen? Nee, we hebben het hier niet over de Tinder, maar over de Gallery Ads. Net als bij de Discovery Ads leggen we je precies uit, wat ze zijn, hoe ze werken en wat je ermee kunt gaan doen.
We beschreven net al even kort de Gallery Ad. Het is een koptekst, met een zichtbare url en een aantal afbeeldingen waar je doorheen kan swipen. De afbeeldingen zijn vergelijkbaar met bijvoorbeeld Instagram. Waar je diverse afbeeldingen in één post kunt stoppen en waar mensen vervolgens doorheen kunnen swipen. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, dus hier het voorbeeld van Google:
Zoals je kunt zien is de koptekst vergelijkbaar met de kopteksten in andere advertentievormen van Google Ads. Je kunt hier drie verschillende koppen gebruiken (net als bij Search). Onder de afbeelding zie je ook tekst, dit kun je zien als een beschrijvingsregel 1 bij Search advertenties. Je kunt hier in een beperkt aantal tekens (70) een boodschap kwijt die bij de afbeelding past. Deze beschrijving kun je per afbeelding aanpassen! Dus elke afbeelding krijgt een eigen beschrijving. In totaal mag je maximaal acht afbeeldingen aan je advertentie toevoegen en er is een minimum van vier.
Hier wordt het interessanter. De Gallery Ads worden namelijk op mobiel bovenaan de zoekresultaten geplaatst. Dus op de plek waar je nu Search advertenties zult ziet (de verwachting is dat de Shopping advertenties boven de Gallery Ads vertoond zullen worden). Je advertentie staat dus prominent in beeld en mensen kunnen direct de interactie aangaan door te swipen. Dit betekent echter ook dat alle andere resultaten dus nog minder zichtbaar zijn. We verwachten dat dit ook veel effect zal hebben op de organische zoekresultaten die hierdoor nog een stukje lager worden getoond.
Uit de eerste testen van Google blijkt dat deze Ads 25% meer interactie (klikken en swipes) hebben dan Search advertenties. De kans is dus groot dat mensen een Gallery advertentie zien, erop klikken en dan al antwoord hebben op hun zoekvraag. De rest van de andere resultaten heeft dan pech. Vanuit het oogpunt van neuromarketing, zien wij de echte meerwaarde van deze advertenties in. We zeggen wel vaak een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar uit onderzoek is dit ook gebleken. Ons brein verwerkt afbeeldingen 60.000 keer sneller dan tekst. Maar ook het verschil in onthouden van beelden ten opzichte van tekst is enorm. Mensen onthouden 80% van de beelden die zij zien, tegenover 20% die een boodschap leest. In het achterhoofd houdend dat mensen dag in dag uit continu worden geprikkeld met media uitingen, wil je natuurlijk onderscheidend zijn. Laat daarom de afbeelding het werk doen en probeer in te spelen op inspiratie en beleving.
Gallery Ads zijn dus advertenties, die op mobiele apparaten worden getoond. Ze bestaan uit een koptekst, zichtbare url en een serie afbeeldingen. Door hun prominente bovenaan de zoekresultaten, zal de invoering van dit type advertenties veel impact hebben op Search advertenties, maar ook organische zoekresultaten. Uit de eerste testen is gebleken dat de interactie flink kan toenemen, genoeg redenen dus om aan de slag te gaan.
Gallery Ads en Discovery Ads, twee nieuwe en impactvolle advertenties binnen Google. Beide Ads proberen meer in te spelen op de intentie van de zoekopdracht, een mooie aanvulling binnen de customer journey van jouw klanten. Speel op een visuele manier in op de zoekopdracht en overtuig jouw bezoeker met beelden. Benieuwd naar de advertentiemogelijkheden of ontvang je graag wat meer informatie? Traffic Today staat voor je klaar!
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.