Blog - 06 februari 2020

NEW: Google Lokale Services

Geschreven door Onze ervaren Senior Advertising Marketeer | Head of Advertising

Google Ads heeft een nieuwe feature: Google Services. Hiermee kan de lokale ondernemer meer zichtbaarheid creëren in de regio en kan de gebruiker direct contact opnemen met de ondernemer via de advertentie. Wil je meer weten over deze nieuwe feature? Lees dan verder!

Het inzetten van Google Services is specifiek bedoeld voor lokale bedrijven. Maar hoe werkt dit precies? Advertenties worden weergegeven aan gebruikers in de regio en er hoeft enkel betaald te worden wanneer er ook daadwerkelijk contact opgenomen wordt. We maken het concreet met een voorbeeld: je bent loodgieter in Deventer en je wil meer opdrachten ontvangen in je omgeving. Dit kun je doen door in Google aan te geven wat voor werk je doet en in welke regio je opdrachten aanneemt. Als een gebruiker dan in die regio zoekt naar een loodgieter, dan wordt de advertentie getoond. De gebruiker heeft dan de mogelijkheid om direct contact op te nemen met de advertentie.

Na het lezen van de eerste alinea zul je denken; wat is hier nieuw aan? Het unieke aan deze nieuwe feature is dat de gebruiker contact op kan nemen met de ondernemer zonder dat er doorgelinkt wordt naar een website, er wordt direct gebeld naar het ingevoerde telefoonnummer. Wij zijn positief over deze nieuwe dienst, zeker gezien de mogelijkheden voor de regionale ondernemer!

Over kosten en betaling

We hebben het al genoemd; de ondernemer betaald enkel per lead. Een lead is in dit geval een klik op het telefoonnummer en daadwerkelijk ook een telefoongesprek. We moeten hierin wel onthouden dat het nog steeds om advertenties gaat, dus dat het ook noodzakelijk is om een budget in te stellen. Dit werkt als volgt; er moet een gemiddeld weekbudget worden ingesteld, op basis van het gemiddelde aantal leads dat in een bepaalde week gewenst is. Het kan hierdoor voorkomen dat er in een bepaalde week meer wordt uitgegeven aan leads dan het gemiddelde weekbudget, echter is dit nooit hoger dan het maandbudget. Daarom is het ook belangrijk om een maandelijks maximum in te stellen.

Als we het hebben over het instellen van het weekbudget, is het ook relevant om te weten wat een lead kan kosten. Leadprijzen kunnen variëren afhankelijk van de regio waarin geopereerd wordt, de dienst die aangeboden wordt en het type lead. Maar elke lead die wordt gegenereerd, telt mee voor het weekbudget.

Het stappenplan

  • Stap 1: Meld je aan als dienstverlener. Laat Google weten waar je je bevindt en welke diensten je aanbiedt. Google laat de advertentie dan zien aan de juiste lokale klanten.
  • Stap 2: Stel je budget. Je kunt het budget instellen op basis van het aantal gewenste nieuwe leads per week. Je betaald alleen als klanten contact opnemen via de advertentie.
  • Stap 3: Geef advertenties weer op Google. Schakel je advertenties in om lokale klanten te bereiken en onderbreek de advertentie als je volgeboekt of niet beschikbaar bent.

Voor wie is dit relevant?

Er zijn natuurlijk ontzettend veel regionale bedrijven actief. Echter heeft Google deze dienst voor enkele specifieke bedrijven beschikbaar gemaakt. Staat jouw bedrijf er niet tussen? Dan is het (momenteel) niet mogelijk om gebruik te maken van deze dienst. Welke diensten mogen gebruik maken van Google Services? Zie het hieronder:

  • Reparatiebedrijven voor huishoudelijke apparatuur
  • Tapijtreinigingsbedrijven
  • Schoonmaakbedrijven
  • Elektriciens
  • Garagedeurbedrijven
  • Verwarming en airconditioning
  • Afvalverwijderingsbedrijven
  • Gazonverzorging
  • Verwijderingen
  • Ongediertebestrijdingsdiensten
  • Loodgieters
  • Dakdekkers
  • Boomverzorging
  • Waterschadediensten
  • Glazenwassers
  • Raamreparatiebedrijven

Impact op Search resultaten

Op mobiel worden eerst de lokale services ads vertoond, daarna pas search ads en de organische resultaten. Je zult dan ook zien dat je reguliere search campagne hieronder te lijden kan hebben. Dat een deel van de mensen één van de eerste drie services advertenties aanklikt, gelijk belt en niet verder kijkt komt niet meer bij de eerste search advertentie uit. Dus ook als je niet met deze advertentievorm gaat adverteren, blijf monitoren of andere dan wel doen. Dat kan dus impact hebben op je campagnes.

Samengevat

  • Lokale service advertenties is betalen per lead, niet per klik: je kunt bieden per lead in plaats van betalen voor een klik die mogelijk niet leidt tot engagement.
  • Deze advertenties worden weergegeven tussen de normale zoekresultaten op mobiele apparaten, desktops en tablets.
  • Ze rangschikken op basis van positieve recensies en nabijheid van de bezoekers.

Ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen om regionaal zichtbaar te zijn? Dan helpen we je hier graag bij!

cta-employee-particles
Eline staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Zo maak je de beste UTM codes en meting

Vorige blog

Sitemigraties: wat te doen?

Volgende blog