Blog - 09 september 2019

Online succes behalen tijdens Black Friday

Geschreven doorMarc Onze ervaren Senior Digital Marketeer

Donderdag 5 september nam onze online advertising specialist Marc deel aan de Google Retail Seasonal Academy. Een dag die in het teken stond van de voorbereiding op de belangrijke retail en e-commerce dagen van de komende maanden, denk hierbij onder andere aan Singles Day, Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis. In dit blog delen we de belangrijke takeaways van dit event.

Kennisdeling door Google

Google deelde middels diverse presentaties een hoop informatie over de optimale voorbereidingen op deze belangrijk retail en e-commerce momenten. De dag werd afgetrapt met een korte terugblik op 2018. Hierbij was een duidelijke groei in interesse in Black Friday te zien en ook het aantal aankopen op Black Friday was gestegen t.o.v. voorgaande jaren.

Merkbekendheid opbouwen voor Black Friday

Dat Black Friday een steeds belangrijkere dag wordt voor webshops: dat blijkt wel uit de cijfers. In 2018 deed 35% van de Nederlanders een aankoop tijdens Black Friday. Maar liefst 37% van deze aankopen vond online plaats. Tijdens de feestelijke koopjesdag werd afgelopen jaar een dubbel aantal transacties en omzet gemeten ten opzichte van een normaal weekend. Een groot deel van deze aankopen online worden gedaan middels branded zoekopdrachten, denk hierbij aan zoekopdrachten zoals: Mediamarkt Black Friday/Sonos Black Friday. Om tijdens Black Friday in overweging genomen te worden door jouw potentiële klant, dien je in de weken/maanden voorafgaand aan Black Friday bewustzijn te creëren bij jouw doelgroep.

Sinterklaas- en kerstinkopen beginnen vroeg

De weekdag waarop dagen zoals Sinterklaas en Kerstmis vallen, heeft veel invloed op de aankopen die nog kort voor de feestdag gedaan. Dit heeft alles te maken met de bezorging van pakketjes en de tijd die men heeft om nog naar een fysieke winkel te gaan.

Er zijn veel verschillende feestdagen shoppers: de één is tijdens zijn zomervakantie al een het rondkijken voor dat leuke Sinterklaas cadeau, terwijl de ander een twee dagen van te voren nog even snel de stad in moet. Met de stijgende populariteit van Black Friday zien we de consument ook eerder hun duurdere inkopen voor Sinterklaas en Kerstmis doen, om zo voordeliger uit te zijn of meer over te houden voor andere cadeaus.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Om in 2019 te kunnen knallen, moet je eerst de acties en data van 2018 analyseren en evalueren. Wat voor een actie heb je in 2018 gedaan? Wat heeft deze actie gekost en wat heeft het opgeleverd? Heb je bereikt wie en wat je wilde bereiken? Dit zijn belangrijke vragen om jezelf te stellen voordat je aan de tekentafel gaat zitten voor de actie van 2019.

Daarnaast is het belangrijk om ook de actie(s) van concurrenten in het voorgaande jaar in kaart te brengen. Hier hoeft niet direct actie uit voort te komen, maar het is belangrijk dat je hiervan op de hoogte bent en als kennis meeneemt richting jouw nieuwe actie(s).

Online campagnes & feestdagen

Om in te spelen op de veranderingen die zich voordoen tijdens feestdagen en andere belangrijke retailmomenten zijn er twee belangrijke vragen die je moet beantwoorden:

  • Gaan de volumes veranderen?
  • Gaat het conversiepercentage veranderen?

Met de antwoorden op bovenstaande vragen weet je wat kan gaan doen om het maximale uit de campagnes te halen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het verhogen van jouw budget, het aanpassen van jouw biedingen per apparaat of het verbreden van jouw campagnes middels generieke zoekwoorden.

Naast bovenstaande punten werden er door Google nog interessante tips gegeven over de inzet van o.a. YouTube, Google Smart Shopping en het combineren van online en offline (Research Online Purchase Offline) tijdens de feestdagen. Hoe wij dit allemaal gaan toepassen en inzetten houden we natuurlijk nog even geheim. In een volgend blog zullen we nog wat dieper ingaan op de mogelijkheden en een goede inzet van YouTube campagnes.

De belangrijkste take aways

  • Begin vroeg met de voorbereiding van jouw actie(s)
  • Analyseer en evalueer de actie(s) van jezelf en die van concurrenten in 2018
  • Black Friday populariteit groei – 35% van de Nederlanders deed een aankoop, waarvan 37% online
  • Ook Sinterklaas- en kerstinkopen worden al tijdens Black Friday gedaan
  • Speel in op veranderingen tijdens de feestdagen door te kijken naar het zoekvolume en het conversiepercentage en hiervoor aanpassingen te doen in jouw online marketing campagnes
  • Wees aanwezig op het juiste moment, met het juiste product of cadeau en op het juiste apparaat. 60% van het zoekverkeer bevindt zich op mobiel tijdens deze dagen

Succes behalen tijdens Black Friday?

Wil je ook tijdens de feestdagen het maximale halen uit jouw campagne? Neem vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Wij helpen je graag verder.

cta-employee-particles
Marc staat voor je klaar!
Meer weten?

Optimaliseren voor seasonality: 4 concrete tips

Vorige blog

Bol.com breidt uit naar Franstalig België

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.