Blog - 12 januari 2019

Ontdek de mogelijkheden van personalisatie

Geschreven doorPascal Onze ervaren Senior Digital Marketeer | Operations Manager

De mogelijkheden om klanten persoonlijk te benaderen met persoonlijke berichten worden steeds slimmer. Er ligt voor elke webshop een legio aan kansen te wachten. In dit artikel vertel ik je er meer over en benoem ik een aantal voorbeelden. Hopelijk inspireert het je. (leestijd: 3 min)

Automatische triggered e-mails

Het eerste voorbeeld is het automatisch versturen van gepersonaliseerde e-mails. Indien je een webshop hebt met duizenden ‘vaste’ klanten, is het onbegonnen werk om voor iedereen een apart mailtje te sturen. Hierdoor maakt men vaak al gebruik van een nieuwsbrief waarbij de gehele doelgroep hetzelfde mailtje ontvangt. Niet gepersonaliseerd en dus minder kans op conversie.

Binnen triggered mails heb je de mogelijkheid om triggers aan te maken, zodat de software vervolgens automatisch mailtjes gaat versturen. Hierbij zijn verschillende mogelijkheden.

    • Een automatische en gepersonaliseerde mail versturen op het moment dat de (ingelogde) klant een product in zijn winkelwagen laat staan, maar niet afrekent.
    • Een automatische en gepersonaliseerde mail versturen op het moment dat een product wat deze (ingelogde) klant regelmatig heeft gekocht en nu als voorbeeld 15% korting heeft. De klant krijgt dus een melding dat een favoriet product nu goedkoper is.
    • Een automatische en gepersonaliseerde mail versturen op het moment dat een product weer op voorraad is waar de (ingelogde) klant vaak op heeft gekeken óf in het verleden al eens heeft gekocht.

Doordat je deze triggered e-mails volledig zelf kunt integreren en aanpassen, heb je daardoor ook de mogelijkheid om deze e-mails zo in te stellen zoals jij denkt dat voor jouw klanten het beste is. Denk aan het tijdspad (hoe vaak, na welke tijd, etc) waarop deze mails worden verstuurd én ook wanneer (tijdstip) deze mails worden verstuurd.

Gepersonaliseerde product recommendations

Je hebt ze vast wel eens op een webshop gezien: “Uw laatst bekeken producten”. Hierbij worden de laatst bekeken producten vertoond die jij in die desbetreffende webshop hebt gezien. Handig, maar je wordt niet geholpen om eens een soortgelijke of betere optie te bekijken. Met gepersonaliseerde product recommendations krijg je deze opties wel.

Natuurlijk kun je kiezen om dezelfde ‘laatst bekeken’ producten te tonen aan je klanten. Echter is er ook een mogelijkheid om upsell en cross selling te automatiseren op basis van data. Hierdoor hoef je dit niet meer handmatig toe te voegen en ben je bij een verandering van het productassortiment ook niet langer meer uren mee bezig. Elke webshop aankoop wordt “opgeslagen” in een javascript en vanuit al die data worden automatisch producten weergegeven voor upsell en cross sell.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om op basis van data jouw best verkopende producten voor de specifieke klant te laten tonen. Stel je voor dat een klant vaak zoekt en kijkt op LED Dimmers, dan worden er LED Dimmers vertoond en daarbij het ‘beste verkochte’ product als eerste.

Naast deze mogelijkheden heb je ook nog de optie om winkelwagen aankopen te stimuleren (denk aan ‘kassakoopjes’) met gepersonaliseerde producten en om een winkelmandje aan te vullen (gratis verzending stimuleren) met producten die voor de klant relevant zijn.

Zoekbalk personaliseren

Een laatste voorbeeld is gebruik maken van een gepersonaliseerde zoekfunctie in de webshop. Hierdoor is het mogelijk om direct producten weer te geven die de klant het laatst heeft bekeken of op basis van data die het meest interessant zijn voor de klant. Door dit gepersonaliseerd in te stellen, zal elke bezoeker dus een ander resultaat zien bij dezelfde zoekopdracht.

Extra mogelijkheden

Naast de bovengenoemde voorbeelden zijn er nog meer mogelijkheden om jouw webshop te personaliseren. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van een softwareprogramma die dit voor je regelt en monitort. Hierdoor hoef jij alleen af en toe met een schuin oog mee te kijken, deze software regelt de rest voor je. Natuurlijk kun je dit zo vaak en naar wens aanpassen en optimaliseren als je maar wilt, maar ook al doe je dit niet, dankzij de data learning, wordt het altijd elke dag een beetje beter.

Door jouw webshop elke dag een beetje persoonlijker te maken, zullen jouw klanten zich sneller geholpen voelen en een hogere betrokkenheid krijgen. Onze ervaring is dat dit uiteindelijk gaat leiden tot een hoger conversiepercentage en ook hogere orderwaardes (dankzij cross sell op basis van data). Wij zien hier dus zeker de mogelijkheden van in. Wanneer ga jij beginnen om jouw webshop persoonlijker te maken?

cta-employee-particles
Dominique staat voor je klaar!
Hoor het van Dominique

Het gebruik van eye catchers in jouw Ads advertentie

Vorige blog

See, Think, Do, Care: de kracht van de customer journey

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.