organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Seizoensgebondenheid is een van de grootste factoren die van invloed zijn op de wereld van online marketing. Voor veel online adverteerders is de zomerperiode de ideale periode om te adverteren, want mensen hebben vakantie, het vakantiegeld is binnen en er wordt in verhouding weer meer gekocht. Voor andere online adverteerders vertegenwoordigt het vakantieseizoen juist een rustige periode, omdat consumenten hun focus verleggen naar winkelen in de detailhandel. Bloemisten verwachten bijvoorbeeld doorgaans een toename van het verkeer rond Valentijnsdag en Moederdag. En natuurlijk begrijpt elke online marketeer het belang van Black Friday en Cyber Monday. In deze blog geven je een aantal handige tips over het optimaliseren voor seosonality.
Naast de vier seizoenen wordt er bij seasonality ook gedacht aan de standaard feestdagen. Als adverteerder kun je op deze momenten strategisch inhaken met campagnes voor jouw doelgroep. Seizoensgebonden verschuivingen in klantgedrag fluctueren het hele jaar door. Het koopgedrag wordt beïnvloed door verschillende seizoensgebonden factoren.
Hieronder volgen enkele concrete tips om je te helpen bij het aanpassen van uw marketingstrategie op een manier die rekening houdt met seizoensinvloeden, zodat je optimaal kunt profiteren van deze belangrijke kansen wanneer ze zich voordoen.
Gebruik Google Trends om meer te weten te komen over de seizoenspatronen van jouw bedrijf. Google Trends is een goudmijn aan informatie voor marketeers die willen begrijpen welk type seizoenspatronen typisch is voor hun bedrijf. Voer eenvoudig een populaire zoekterm in voor uw bedrijf en Google Trends laat je een grafiek zien met de populariteit van die term in een bepaalde periode, opgesplitst per maand.
Door jouw marketinginspanningen op te voeren in de tijd dat het zoekvolume toeneemt, heeft jouw bedrijf een prominente aanwezigheid online wanneer jouw klanten een hoge koopintentie hebben.
Gebruik jouw eigen website-statistieken om seizoenstrends in verkeerspatronen te ontdekken. Als je een websiteanalyseprogramma op uw site hebt geïnstalleerd, heb je al een schat aan informatie tot jouw beschikking om u te helpen seizoensgebonden trends in verkeerspatronen te ontdekken. Maak maandelijks rapporten met hoeveel bezoekers er naar jouw site komen en breid het tijdsbestek uit met ten minste de afgelopen twee of drie jaar aan activiteit.
Je merkt misschien dat jouw websiteverkeer tijdens het lente- en zomerseizoen de neiging heeft om een boost te krijgen, of misschien ontvang je de meerderheid van jouw bezoekers rond Kerstmis. Wat jouw verkeerspatronen ook mag zijn, neem er nota van en gebruik die informatie om een strategie te ontwikkelen die inspeelt op deze tijden van toegenomen belangstelling.
Houd rekening met seizoensgebonden fluctuaties van vraag en aanbod in online advertentietarieven. Online advertentietarieven gaan ook door seizoenscycli. Het is bijvoorbeeld zo ongeveer een gegeven dat als je wilt betalen voor een advertentieplaatsing op een groot online portaal zoals CNN.com of MSN.com, je tijdens de vakantieperiode meer geld zult uitdelen dan je zou doen in januari of februari.
De reden hiervoor is dat het vakantieseizoen een tijd is van toegenomen online winkelactiviteit en dat adverteerders strijden om impressies in een erg drukke ruimte. De wetten van vraag en aanbod gaan zeker in versnelling vanwege het seizoensgebonden karakter van online adverteren en naarmate het aantal adverteerders dat streed om virtueel vastgoed blijft stijgen, worden klikken, vertoningen en zoekverkeer waardevoller. Dit betekent uiteindelijk dat je hogere klikkosten en duurdere CPM’s moet meenemen in de tijd dat de online advertentieconcurrentie in jouw specifieke niche het hoogst is.
Als je werkt met een RTB-platform (realtime bieding) of een ander geautomatiseerd systeem om vertoningen te kopen, merk je dit waarschijnlijk op, omdat de prijsstelling automatisch opwaarts wordt aangepast aan de stijgende vraag naar online advertentieruimte. Dit hogere niveau van prijsgevoeligheid betekent dat jouw campagnebudget niet op de automatische piloot kunt laten staan; je moet goed op deze prijsveranderingen letten om de kosten te beheersen en jouw online advertentie-uitgaven te optimaliseren.
Door je bewust te zijn van seizoensgebondenheid, kun je je marketingstrategie verfijnen, zodat je kunt profiteren van piekmomenten in je specifieke niche. Gebruik de tips en ideeën hierboven om je te helpen bij het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie die jouw bedrijf op het juiste moment voor de juiste doelgroep brengt.
Uiteindelijk zal optimalisatie voor seizoensinvloeden adverteerders in staat stellen om concurrerend te blijven tijdens de drukste tijden van het jaar en de opbrengsten te maximaliseren.
Het gebruik van een contentkalender kan je helpen bij het plannen en creëren van je content. In een contentkalender geef je aan voor wie, wat, wanneer en via welk kanaal je iets gaat. Het zorgt voor een overzicht binnen de organisatie, men weet wat er moet gebeuren en wie hier verantwoordelijk voor is. Daarnaast zorgt een contentkalender ervoor dat je geen belangrijke dag meer mist en op tijd begint met het schrijven van content.
1. Bodaanpassingen plannen op basis van voorspelde prestaties
Om rekening te houden met wijzigingen in de RPC (revenue per click) of het succespercentage, hebben adverteerders een biedingsoplossing nodig die biedingen automatisch bijstelt op basis van de verwachte verschuivingen per seizoen / feestdag.
Het toewijzen van individuele boostplanningen over verschillende bedrijfsactiviteiten biedt de mogelijkheid om agressief te bieden of biedingen te verlagen in-season en off-season producten of services. Bovendien stelt het snel identificeren en implementeren van een strategie zoekmachines in staat om campagnes voor cyclische effecten in klantgedrag te optimaliseren.
2. Conversievertraging in biedingsberekeningen
Conversievertraging, de tijd tussen de eerste klik op de advertentie en de conversie, varieert per adverteerder en bedrijfstak, variërend van dezelfde sessie tot vele maanden later. Om biedingen te optimaliseren met een compleet beeld van betaalde zoekresultaten, moeten marketeers een geautomatiseerde manier hebben om de meest recente dagen mee te berekenen in biedingsberekeningen.
Dit stelt marketeers in staat om rekening te houden met verschillende conversie metingen bij het maximaliseren van conversies en inkomsten over bedrijfsonderdelen heen.
3. Identificeer en sluit externe gegevens uit
Adverteerders ervaren het hele jaar door stijgingen in RPC of conversies als gevolg van promoties en dalingen als gevolg van stockouts of off-seizoenen. Platformen die filters en waarschuwingen geven aan marketeers, maken het mogelijk om snel significante fluctuaties in prestaties te identificeren.
Het bijhouden van data in deze onregelmatige periodes is van cruciaal belang voor het optimaliseren van campagnes tijdens seizoensinvloeden.
4. Lijn uw campagnes uit met promoties en producten of services
Het bijwerken van advertentiemateriaal om seizoenspromoties te weergeven en campagnes uit te breiden, vereist een gestructureerde werkwijze. Om een goede ervaring voor de consument te garanderen en om onmiddellijk nieuwe conversie- en opbrengstmogelijkheden vast te leggen, moeten marketeers voor zoekacties de mogelijkheid hebben om snel oude advertentiepromoties te vinden en te vervangen en nieuwe product- of service specifieke zoekwoordenlijsten efficiënt uit te bouwen.
Met Online Advertising zijn er enorm veel mogelijkheden om optimaal in te spelen op seasonality. Mocht je er na bovenstaande tips nog niet helemaal uitkomen of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Onze Advertising specialisten zitten voor je klaar om jouw campagnes te optimaliseren.
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.