Blog - 19 november 2018

Responsive text ads, de resultaten!

Geschreven door Onze ervaren Senior Advertising Marketeer | Head of Advertising

Google is zeer innovatief en blijft maar nieuwe mogelijkheden en functies in Google Ads implementeren. Maar zijn al deze aanpassingen nou echt een verbetering? Vandaag lees je over Responsive Search Ads (RSA), niet alleen wat het zijn maar ook hoe ze scoren!

Responsive Search Ads (RSA)

Wat zijn Responsive Search Ads? Normaal schrijf je zelf je advertenties. Je geeft aan wat je in de kop wil zetten en welke beschrijving er vertoont moet worden. Tegenwoordig zijn dat drie kopregels van 30 tekens en twee beschrijvingsregels van 90 tekens (zie ook ons eerder geschreven blog daarover). Je hebt dus zelf compleet in de hand hoe de advertentie eruit gaat zien. Bij de RSA is dit anders. Hier geef je namelijk meerdere koppen en beschrijvingsregels in. Vervolgens gaat Google, aan de hand van hun algoritme, zelf de advertentie opbouwen met de verschillende elementen. Hij pakt dus uit je lijst van koppen twee of drie koppen die Google op dat moment het meest relevant vindt en combineert die met één of twee beschrijvingsregels uit jou lijst met beschrijvingsregels. Dit ziet er in de interface zo uit:

Je maakt dus zelf losse elementen aan en geeft Google Ads de vrijheid om die te combineren tot een complete advertentie.

Waarom zou je dit doen?
Google Ads denkt op deze manier betere advertenties te kunnen maken. Het algoritme kijkt naar de verschillende zoekopdrachten en probeert dan, aan de hand van data, de meest optimale advertentie samen te stellen voor die specifieke gebruiker op dat moment. De advertentie wordt dus responsive, het past zich aan. Maar de grote vraag is natuurlijk: “Werkt een Responsive Search Ad beter dan een normale advertentie?”

Wat zegt de data

Op dit moment bevindt deze Adwords functie zich nog in béta, maar als nieuwsgierig en innovatie SEA-marketeers konden wij het natuurlijk niet laten om het meteen te testen. Meten is immers weten! Wij hebben bij meerdere accounts Responsive Search Ads gemaakt en deze naast de reguliere advertenties gedraaid. Deze draaien nu een tijdje en daar komen een aantal opmerkelijke conclusies uit.

Kosten per klik (CPC). Wanneer we de data bekijken zien we maar bij een klein aantal (16%) RSA-advertenties die beter scoren op CPC’s. Het merendeel van de RSA-advertenties is zelf duurder per klik dan de reguliere advertenties. Ongeveer 20% hoger.
Meer conversies. Bij een aantal accounts zien we dat de Responsive Search Ads een stuk beter converteren.
Ze hebben een hoger conversiepercentage. Echter zien we deze trend bij een aantal specifieke accounts, niet bij alle accounts.
Doorklikpercentage (CTR). Je zou verwachten dat een specifiekere advertentie een hoger Click Through Rate zou hebben.
De advertentie zou in deze nieuwe stijl relevanter moeten zijn voor de lezer. Dat zien we dus totaal niet in de data.
Ze scoren ongeveer vergelijkbaar met de normale advertenties.
Machine Learning. We zien dat in de loop van de tijd dat de Responsive Search Ads qua resultaten wel verbeteren.
Door Machine Learning weet Adwords beter welke combinaties goed en slecht werken. Dus oordeel niet te snel, geef het tijd.

Doen of niet doen?

Op basis van de data zouden wij zeggen, test vooral. Voor sommige accounts werkt het een stuk beter (meer conversies!), maar er zijn ook accounts die meer per klik betalen voor dezelfde resultaten. Het is dus zeer afhankelijk van de account en campagne. Je moet bij het opzetten van deze advertenties wel goed oppassen: als je bepaalde elementen van de advertentie niet goed vastzet dan kun je hele rare combinaties krijgen in de advertenties. Wil je hulp bij het opzetten van Responsive Search Ads, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je graag verder.

cta-employee-particles
call-to-action
Sander staat voor je klaar!
Hoor het van Sander

Haldu Groep laten profiteren van de allerlaatste ontwikkelingen op internet

Vorige blog

Like, deel en win berichten op Facebook worden afgestraft

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.