organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Naast de vele mogelijkheden die SEMrush biedt voor het analyseren van een website op het gebied van SEO, kun je er ook veel informatie uit halen voor je betaalde campagnes. Door middel van de Advertising Toolkit van SEMrush kun je zien op welke keywords je concurrenten bieden, maar ook hun advertentieteksten en welke bestemmingspagina’s ze gebruiken voor hun advertenties. Hieronder gaan we dieper in op de diverse tools en rapportages die je kunt gebruiken om succesvolle betaalde campagnes in te zetten.
Dit rapport kun je gebruiken om voor iedere gewenste website informatie te verkrijgen over hoe zij omgaan met hun advertising. Zodra er een URL wordt gevuld zie je bovenaan een schatting staan op hoeveel zoekwoorden ze adverteren, hoeveel kosten ze zullen maken en hoeveel verkeer de website er mee binnenhaalt.
Je kunt deze statistieken ook per periode raadplegen. Handig wanneer je bijvoorbeeld wilt onderzoeken hoe jouw concurrenten omgaan met seasonality. Zo zou je er achter kunnen komen dat concurrenten stoppen met adverteren zodra het seizoen voorbij is. Wanneer jij dit niet doet, maar er nog wel (verminderde) vraag is naar de producten, behaal jij concurrentievoordeel.
Dit tabblad kun je eenvoudig raadplegen op welke woorden zowel jijzelf als jouw concurrenten adverteren. Door dieper in te gaan op de data, kun je op zoekwoordniveau zien hoe en waarom jouw concurrenten beter scoren op bepaalde zoekwoorden. Dit kan bijvoorbeeld zijn doordat zij:
● Meer budget hebben en/of uitgeven; ● Hogere CPC’s inzetten; ● Betere kwaliteitsscores/advertentierelevantie hebben;
Nemen we de concurrentie van Bol.com zoals in het eerdere voorbeeld, dan zien we dat Bol.com op bijna 4.000 zoekwoorden adverteert samen met Coolblue. Waar Bol.com bijvoorbeeld op de term airfryer op plek 3 rankt en Coolblue op 1.
Heb je altijd al willen weten welke advertentieteksten jouw concurrent gebruikt? In de eerste stappen heb je al kunnen onderzoeken op welke termen jouw concurrent beter scoort. Op dit tabblad kun je precies zien welke advertentievarianten er gebruikt worden en op hoeveel zoekwoorden de advertentie wordt vertoond. Gebruik deze informatie op jouw eigen advertentieteksten aan te scherpen en verbeter hiermee jouw relevantie.
Je hebt inmiddels in kaart gebracht hoe jouw concurrenten het er vanaf brengen en waar zij hun focus leggen. Daarnaast heb je zojuist je advertentieteksten aangepast om beter aan te sluiten bij de zoekvraag, op basis van de advertentieteksten van concurrenten die beter presteren dan jij.
Jouw concurrenten zitten zelf echter ook niet stil. Om tot een optimaal presterende advertentietekst te komen, is het noodzakelijk regelmatig te testen met diverse varianten. Met het tabblad ‘Ad history’ kun je zelf zien welke varianten er in het verleden gebruikt zijn voor specifieke keywords.
In bovenstaande afbeelding zie je dat Bol.com gedurende een aantal maanden diverse varianten voor eetkamerstoel advertenties gebruikt. Toch zien we dat ze later weer teruggaan naar de variant met de tekst “Op zoek naar Eetkamerstoelen?”.
Een tip van ons: als je concurrent op een specifiek zoekwoord heeft geboden of lange tijd dezelfde advertentietekst heeft uitgevoerd, converteert het waarschijnlijk goed. Het kan zinvol zijn om dezelfde strekking in de advertentietekst te gebruiken en ook te bieden voor dezelfde zoekwoorden. Als je merkt dat er gedurende een paar maanden op een bepaald zoekwoord geboden is en later niet meer, kun je de conclusie stellen dat dat zoekwoord niet goed presteerde en zelf ook de biedingen verlagen of zelfs het zoekwoord pauzeren.
Google Shopping is voor veel e-commerce partijen niet meer weg te denken uit de online marketing strategie. SEMrush biedt de mogelijkheid om de prestaties van de Google Shopping-advertentiecampagnes van een andere adverteerder te analyseren.
Het rapport ‘PLA research’ is ideaal voor het analyseren van de prijsstrategie van jouw beste concurrenten. Je kunt hun Google Shopping advertenties, ranking, zoekwoorden, maar ook producttitel en bijbehorende URL bekijken.
Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om je eigen titels en producten te optimaliseren voor het beste resultaat. Ook is het mogelijk trends op specifieke zoekwoorden te ontdekken. Zo zie je bijvoorbeeld een piek in september voor het woord iPhone in combinatie met diverse modellen, omdat Apple in september hun nieuwe iPhone heeft gelanceerd.
De mogelijkheden die SEMrush biedt zijn alomvattend en kunnen je ondersteunen bij het uitstippelen van een goede SEO en SEA strategie. Het geeft je een kijkje in de keuken van de marketingafdeling van jouw grootste concurrenten. Gebruik het in je voordeel!
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.