Blog - 10 juni 2019

Storytelling is belangrijk, zo zet je het in

Geschreven door Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Storytelling is een onderdeel van het mens-zijn. Het is de manier waarop we al duizenden jaren emotioneel met elkaar verbonden zijn. Het komt dus niet als een verrassing dat merken storytelling gebruiken om klanten aan zich te binden. 92 procent van de consumenten geeft aan dat ze willen dat advertenties meer als verhalen voelen.

Wil je dat klanten jouw merk kopen, dan moet je ze laten zien wie je bent. Door storytelling kun je je passie en expertise vaststellen en laten zien wat je anders maakt. Hiermee zorg je ervoor dat je een empathische band opbouwt met je klanten, wat tot sterkere verkoopcijfers zal leiden.

Authenticiteit en emotie

Vooral wanneer verkopers vertrouwen hebben in hun product (en je zou geen product moeten verkopen waar je niet in gelooft), hebben ze de neiging om feiten en cijfers te citeren en proberen ze een beroep te doen op de rationele kant van een klant. Maar in plaats van sceptici te overtuigen, werkt een overmaat aan gegevens meestal overweldigend. Denk aan de meest recente diavoorstelling die je hebt gezien en hoeveel concrete cijfers je daadwerkelijk hebt onthouden.

Volgens onderzoek is het onderbewust brein verantwoordelijk voor 90 procent van de aankopen die individuen doen. Wat je dus moet doen is verkopen aan de intuïtie en emoties van een prospect, en de beste manier om dat te doen is door een verhaal te vertellen. Brand storyteller en Blackbeard Studios-oprichter Erin Berman vertelt waarom: “Storytelling spreekt consumenten aan op een emotioneel niveau omdat het hen in het centrum plaatst. Dit is veel krachtiger dan alleen een beroep doen op hun gedachten. In een brand story is je klant de held – niet jij.”

Je doelgroep een verhaal vertellen dat waar is en waar ze zich in kunnen herkennen is anders dan zomaar een mooi verhaal ophangen. Mensen hunkeren naar verhalen, maar er gaat niets boven eerlijkheid. Het is niet voor niets dat 91 procent van de consumenten waarde hechten aan authenticiteit en ze hier rekening mee houden wanneer ze beslissen voor welk merk ze kiezen. Als je het vertrouwen van je klanten wilt winnen, zorg er dan voor dat wat je communiceert waar en aantoonbaar is. Om je merk en sales naar het een hoger niveau te tillen volgen hier nog een aantal tips om een boeiend verhaal te maken.

1. Zie je klanten als helden

Zet je klanten en de problemen die ze opgelost willen hebben centraal in je verhaal. Als je je klanten beter begrijpt als personages en de wereld waarin ze leven, zul je hun uitdagingen en motivaties beginnen te zien. Dit zijn twee belangrijke componenten voor storytelling. Door de uitdagingen in de wereld van je personages te identificeren zoom je in op het ‘pijnpunt’ dat jouw product dan weer oplost, en hoe ze gemotiveerd zijn om het te overwinnen.

Een goede oefening om een consumentgerichte mentaliteit te cultiveren is om gedetailleerde klantperspectieven te creëren. Gebruik niet alleen een whiteboard om “klant 1” en “klant 2”op te schrijven. Onderdeel van het proces is om klanten te voorzien van namen, achtergrondinformatie en zelfs foto’s en om je huidige klanten te gebruiken om een basis te leggen. Naar wat voor soort oplossingen zijn deze personen op zoek en hoe kun jij ze die bieden?

2. Vertrouw op je brand advocates en gebruik hun content

Advocacy branding houdt een strategie in waarbij je tevreden klanten, medewerkers en partners betrekt in je brandinglan. User-generated content is ongelofelijk waardevol. Het is niet alleen gratis en biedt de mogelijkheid een grote massa te bereiken, het is authentiek omdat het afkomstig is van onbetaalde personen. Influencer marketing heeft zich gevestigd als een van de grote manieren waarop merken hun klanten kunnen bereiken, en hoewel bekende influencers het voordeel hebben van een grote aanhang, kunnen ze erg duur zijn.

In plaats van je te vergapen aan geld dat je misschien niet hebt, moedig je gewone gebruikers aan om je content te brengen via wedstrijden, hashtags of weggeefacties. Je zult er versteld van staan hoeveel andere consumenten vertrouwen op de ervaringen en meningen van hun leeftijdsgenoten.

3. Verspreid verhalen via blogs en social media

In plaats van enorme hoeveelheden generieke content te produceren, kun je je concentreren op aangepaste inhoud om je doelgroep te bereiken. Meer dan driekwart van de klanten vindt bedrijven die aangepaste content bieden betrouwbaarder en consumentgerichter.

Hoewel het moeilijk is om contact te maken met consumenten, is het niet bijzonder moeilijk om ermee te beginnen. De marketeers van vandaag zijn bewapend met ongelooflijk nauwkeurige targeting-systemen waarmee ze hun publiek kunnen lokaliseren en bereiken wanneer ze maar willen.

Een langere bestelling is een bericht dat echt resoneert met uw potentiële klanten en hen aanzet tot actie. Door elementen van storytelling te implementeren in je branding biedt je de mogelijkheid succesvoller een beroep te doen op de emoties van klanten en jouw advertenties te optimaliseren om je verkoop te stimuleren.

Zo ga jij scoren tijdens het WK vrouwenvoetbal

Vorige blog

Meer volgers op je LinkedIn bedrijfspagina

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.