organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Tegenwoordig zijn er verschillende conversie-optimalisatie programma’s die nagenoeg hetzelfde aanbieden. Natuurlijk zijn er wel verschillen, zeker als we kijken naar de features. Eerder hebben we het al eens gehad over de optimalisatietool Visual Website. Vandaag lichten we graag een andere optimalisatietool uit, die ook nog eens gratis is, namelijk, Google Optimize. Een eenvoudige en gratis tool om te testen op jouw website om deze voor bezoekers beter te laten werken.
Hieronder behandelen we wat Google Optimize is en hoe je er mee aan de slag kan. Ook zullen we uitleggen wat het verschil is tussen Google Optimze en twee andere conversie-optimalisatie programma’s; Google Optimize 360 en VWO.
Zoals gezegd is Google Optimize een optimalisatietool, waarmee je verschillende testen kan uitvoeren op jouw website. Met deze tool kan je verschillende testen en personalisatiecampagnes opzetten en rapporteren. Je kan verschillende type experimenten maken:
Optimize is standaard geïntegreerd met Google Analytics, zodat je snel kunt inzien hoe jij jouw website kan verbeteren. Daarnaast is het ook mogelijk om deze tool met andere oplossingen van Google te integreren. Denk aan:
Google Optimize is een zeer gebruiksvriendelijke tool die aansluit bij het design van bijvoorbeeld Google Tagmanager en Google Analytics. Wanneer je al gebruik maakt van deze tools, dan zal Optimze ook voor jou makkelijk te gebruiken zijn. We zullen stap voor stap uitleggen hoe het werkt.
Voordat je kan beginnen met het opzetten van testen, dien je een account en een container aan te maken. Deze mogelijkheid staat duidelijk aangegeven en deze instellingen wijzigen zich vanzelf. Ook moet er een stukje code op de website geïnstalleerd worden. Dit wordt toegevoegd aan de Google Analytics code. Zodra dit in orde is, kan je aan de slag met het ontwikkelen van een nieuwe ervaring.
Om een ontwerp te kunnen aanpassen moet er een experiment ontwikkelt worden. Dit experiment kan je een naam geven en de URL van de editorpagina dient ingevuld te worden. Ook kan je hier aangeven met welk type experiment je aan de gang wilt gaan.
Bij dit onderdeel kan je eindelijk aan de slag met de verschillende varianten die je wilt opzetten. Je klikt op variant toevoegen en geeft het een naam. Zodra je dit ingevuld hebt, klik je op de knop bewerken en ga je aan de slag met jouw ontwerp.
Het aanpassen van een ontwerp werkt vrij simpel. Alle elementen zijn klikbaar en kunnen naar wens verplaatst worden. Ook is het mogelijk om de HTML en CSS aan te passen. Wanneer je op een element klikt krijg je rechtsonder in beeld een pop-up met daarin informatie die je direct kan aanpassen, zoals de kleur.
De weergave staat ingesteld om standaard, maar het is ook mogelijk om dit te zien voor een ander device, zoals mobiel of tablet. Wel wordt het aangeraden om voor alle apparaten dan verschillende testen op te zetten.
Wanneer je variant naar wens is, klik je op opslaan en keer je terug naar het begin scherm.
Zodra de varianten klaar zijn, wordt het tijd om de juiste targeting in te stellen. Hierbij moeten twee soorten targeting van informatie voorzien worden:
Bij de paginatargeting moet aangegeven worden op welke pagina’s het experiment uitgevoerd moet worden. Dit kan op één pagina zijn, maar ook op meerdere. Wanneer je bijvoorbeeld de CTA-button op een productpagina aanpast van kleur wil je graag dat dit bij al je producten getoond wordt.
Daarna kan de doelgroeptargeting ingesteld worden. Hierin wordt duidelijk wie de test te zien krijgen. Je kan er voor kiezen om alle bezoekers te targeten, maar je kan ook verschillende segmenten aanklikken. Door de integratie met Google Analytics komen deze overeen. Zo kan je targeten op specifieke apparaten, wat aanbevolen wordt, maar ook op basis van gedrag, geografie, technologie etc. Het is zelfs mogelijk om specifieke Google Ads campagnes te targeten.
De volgende stap die verplicht is om te doen, is de koppeling met Google Analytics. Om de juiste metingen in te stellen moet je Google Optimize koppelen met het juiste Google Analytics account. Zodra dit is geregeld worden de in Google Analytics ingestelde doelen opgehaald. Dit is dan ook direct de volgende stap die moet gebeuren.
Doelen zijn de statistieken of activiteiten, waartegen de varianten worden afgemeten. Het experimentdoel bepaalt wat de status van het experiment is en welke variant de leider is. Het is mogelijk om aanvullende doelen toe te voegen, maar deze hebben geen effect op de toegekende status of de aangewezen leider.
Bij het instellen van een primair doel kan je kiezen uit lijst, maar ook een aangepast doel aanmaken. Wanneer je kiest voor een doel uit de lijst, dan kan je kiezen uit alle doelen die je hebt ingesteld in Google Analytics en een aantal extra, zoals bounces, paginaweergaven en sessieduur. Deze doelen zijn per test verschillend. Wil je het bouncepercentage verlagen? Dan kies je als primair doel ‘bounces’. Is het primaire doel om de omzet of het conversiepercentage te verhogen, dan kies je voor dit doel.
Bovenstaande punten zijn de belangrijkste punten die ingesteld moeten worden. Zodra dit is gebeurd, kan de test geactiveerd worden. Zodra de eerste resultaten van de test binnen zijn, kan je onder het tabblad rapportage de resultaten zien. Hierbij is het mogelijk om per doel te bekijken welke variant de winnaar is. Wanneer het experiment afgelopen is, zal hier aangegeven worden welke variant de winnaar is.
Zowel Optimize als VWO hebben de volgende functionaliteiten; a/b testen, multivariate testen en targeting. Voor zowel de a/b testen als de multivariate testen kunnen in beide systemen een eenvoudige testvariant aangemaakt worden, op basis van bestaande webpagina’s. Hierbij wordt bij beide programma’s gebruik gemaakt van de ‘what you see is what you get’ methode. Echter laat Optimize enkele steekjes vallen als we kijken naar de functionaliteiten. Zo heeft Optimize de mogelijkheid om maximaal 16 conversiedoelen instellen en om 5 tests tegelijk uit te voeren. Voor kleine ondernemers is dit natuurlijk geen probleem, maar voor grotere bedrijven die een website in totaliteit willen testen kan dit ervaren worden als nadeel.
Een voordeel van Optimize ten opzichte van VWO is de integratie in Google Analytics. Als er gebruik wordt gemaakt van Google Analytics, kan er gebruik worden gemaakt van verregaande koppelingen en rapportages. Door de integratie met Google Analytics scheelt dit veel werk, als we kijken naar Optimize. De rapportage met VWO moet handmatig ingesteld en gerapporteerd worden. Een ander pluspunt van Optimize is de presentatie en de herkenbaarheid van de data, omdat dit vergelijkbaar is met Google Analytics. VWO heeft hiervoor een eigen methode ontwikkeld, waardoor er verschil zit in de rapportage.
Voordat Google Optimze werd uitgebracht, was er enkel Google Optimize 360. Dit was de betaalde versie. Twee jaar geleden heeft Google besloten om een gratis versie uit te brengen. Als we kijken naar de titel, mogen we geloven dat beide programma’s overeenstemmingen hebben. Toch zijn er enkele verschillen:
Het verschil tussen Google Optimize en Google Optimize 360 is de prijs; Optimize is gratis en Optimize 360 is een betaalde premium versie. Maar de verschillen blijven niet enkel bij de prijs; er zitten ook verschillen in de features. Zo kan je met Optimize 360 gebruik maken van doelgroeptargeting met Google Analytics, dit kan bij Optimize niet.
Daarnaast zit er verschil in het aantal testen en de gelijktijdige experimenten (vergelijkbaar met VWO). Enkele voordelen van Optimize 360 is dat er implementatieservice bij zit, dat er gebruik gemaakt kan worden van het Google Marketing Platform en dat er meer dan 100 gelijktijdige experimenten kunnen lopen. Over het algemeen kunnen we concluderen dat Optimize voor de kleine tot middelgrote bedrijven zijn die beginnen met experimenteren en Optimize 360 is voor de grote ondernemingen en bedrijven die behoefte hebben aan een geavanceerde testmethode.
Ten eerste, waarom Google Optimize gebruiken ten opzichte van andere testtool? Wij als marketeers zijn natuurlijk dol op tools die ons meer kunnen vertellen over hoe gebruikers zich bewegen over een website. Daarnaast het grootste voordeel; de integratie van Google Optimize in Google Analytics. De diepe integratie zorgt voor een eenvoudige installatie, een meer geavanceerde targeting, meer geavanceerde rapportage en een snelle toepassing. Het is moeilijk om het oneens te zijn dat het hebben van Google Optimize-gegevens in Google Analytics een groot concurrentievoordeel is. Google Optimize is redelijk nieuws en gaat in tegen de giganten als VWO, maar de meerwaarde van de integratie is moeilijk te negeren. Daarnaast is de tool erg gebruiksvriendelijk; zonder veel technische kennis kan er gebruik worden gemaakt van de features van Google Optimize.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van conversie-optimalisatie programma’s? Wij helpen je graag met het opzetten, opbouwen, targeten en analyseren van jouw website. Meer weten? Laat het ons weten!
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.