organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Hoewel veel bedrijven met hun SEO-strategie vaak inzetten om een hoog te ranken in de reguliere zoekresultaten, is het ook belangrijk om een goede positie te behalen via Google Afbeeldingen. Mensen nemen visuele beelden supersnel op waardoor je zeker niet het belang van Google Afbeeldingen moet onderschatten. Maar hoe zorg je er nou eigenlijk voor dat je die toppositie haalt in de Google Afbeeldingen resultaten? In deze blog geven we je een aantal handige tips, waar je absoluut mee uit de voeten kan voor vindbaarheid in Google.
Kijk eens naar jezelf: als jij op zoek gaat naar een leuke vakantiebestemming of een leuk woonitem voor aan de muur, dan ga je wellicht ook wel naar Google Afbeeldingen. Het voordeel hieraan is dat je meteen een beeld hebt bij een onderwerp. Als bedrijf is het daarom belangrijk om ook te ranken in Google Afbeeldingen. Dit is een extra manier om nog meer traffic te genereren naar jouw website, maar dat is niet het enige. Dit zijn de voordelen van Google Afbeeldingen:
Ben je nou benieuwd wat de optimalisatie tips zijn voor Google Afbeeldingen? We houden je nog even in spanning, want het is eerst belangrijk om te begrijpen hoe mensen nou eigenlijk zoeken. Natuurlijk kan je bepaalde zoekwoorden intoetsen in de zoekbalk van Google, maar daar blijft het niet bij. Als mensen specifiek ergens naar op zoek zijn dan gebruiken ze ook vaak de ‘Tools’ optie. Zoals je kan zien kunnen mensen zo nog dieper filteren totdat ze een juiste afbeelding hebben.
Kortom: met de ‘Tools’-optie kunnen mensen wel heel specifiek op zoek gaan naar een bepaalde afbeelding. Dit is goed om te weten, houd dit in je achterhoofd bij het lezen van onze gouden Google Afbeeldingen optimalisatietips.
Verder is het goed om te weten dat mensen eerst op een afbeelding klikken waarna ze een soort van preview zien van de afbeelding. Hieronder verschijnen altijd soortgelijke afbeeldingen. Dit kan enerzijds zijn van jouw eigen website, maar het kunnen ook afbeeldingen zijn van een concurrent. Wees je hier dus van bewust en probeer op te vallen met jouw beeldmateriaal.
Maar hoe zorg je er nou eigenlijk voor dat je ook daadwerkelijk rankt in Google afbeeldingen? Gelukkig zijn er een aantal trucjes voor die we graag met je delen. Watch and learn!
Een van de belangrijkste onderdelen om te ranken in Google afbeeldingen is het geven van een juiste naam aan het bestand. Verwerk in de bestandsnaam de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Wanneer je bijvoorbeeld een afbeelding van een groene velvet bank hebt, dan kan je het bestand groene-velvet-bank.jpg noemen.
In je CMS kan je een zogenoemde Alt tag toevoegen aan een afbeelding. Alt tag staat ook wel voor alternatieve tekst. Dit is eigenlijk bedoelt als tekst die getoond wordt wanneer een afbeelding niet geladen kan worden. Google leest de Alt-tekst en weet daarom wat voor een soort afbeelding er op een pagina wordt getoond. Google koppelt dit weer aan de zoekresultaten, waardoor de afbeelding eerder wordt getoond wanneer een afbeelding over een relevante Alt tag beschikt.
Let op dat er wel een aantal punten zijn waar je rekening mee moet houden als je een Alt-tag wilt toevoegen aan je afbeelding. Hieronder vind je daarom een aantal regeltjes, zodat je weet waar je rekening mee moet houden.
Een andere optie om hoger te ranken in Google Afbeeldingen is door het aanmaken van een afzonderlijke sitemap. Hier kan je de afbeeldingen die je online hebt staan vermelden.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een mooi beeld zegt nóg meer. Wanneer je via Google Afbeeldingen gevonden wil worden is het belangrijk dat je opvalt tussen de andere afbeelding. Kies er dus altijd voor dat je voor afbeeldingen kiest van goede kwaliteit. Heb je momenteel geen mooie afbeeldingen van je bedrijf of je producten? Huur dan eens een fotograaf in. Het is misschien even een investering, maar je kan je afbeeldingen écht voor heel veel zaken inzetten. Zo ziet je website er meteen een stuk gelikter uit en kan je veel foto’s ook nog eens gebruiken voor social media.
Des te grote het de afbeeldingen op je website, des te langer het duurt totdat de afbeelding is geladen op je website. Dit komt niet ten goede van de vindbaarheid van Google, want het heeft een negatieve invloed op de ranking in de zoekresultaten.
Zorg er dus voor dat je jouw afbeeldingen niet te groot plaatst op je website. Er zijn diverse online tools die je hiervoor kan gebruiken, zoals Pixlr Editor, maar het is ook mogelijk om dit natuurlijk te doen met Photoshop. Let er wel op dat je afbeelding ook weer niet té klein moet zijn, een websitebezoeker moet nog wel kunnen zien wat er wordt getoond zonder een vergrootglas erbij te pakken.
Het lossless comprimeren van afbeeldingen betekent dat je de bestandsgrootte van afbeeldingen verkleint zonder dat je inlevert in kwaliteit. Dit draagt dus bij aan een betere laadtijd van afbeeldingen. Hier zijn meerdere tools voor beschikbaar, zoals:
Iedereen kent wel JPEG en PNG-bestanden. Dit zijn prima bestanden om je afbeeldingen mee op te slaan. Toch is het zo dat JPEG en PNG-bestanden wat meer ruimte in beslag kunnen nemen dan bepaalde andere bestandstypes. Een mooi voorbeeld is WebP. Dit bestandstype is gemiddeld 26% kleiner dan PNG en 25% tot 36% kleiner dan JPEG. WebP wordt ondersteund door 70% van alle browsers. Het is daarbij wel belangrijk dus om te weten dat niet iedereen meteen de afbeeldingen kan inladen. Hoe je dit kan oplossen? Laat een fallback optie inbouwen voor niet-ondersteunde browsers. In zo’n geval wordt er een alternatieve variant (JPEG of PNG) ingeladen van de afbeelding. Zo blijft er altijd wel
Naast dat je wil dat jouw afbeeldingen verschijnen in Google Afbeeldingen, wil je ook dat jouw foto opvalt tussen de zoekresultaten. Een stockphoto valt over het algemeen niet zo snel op tussen Google Afbeeldingen. Je kan vaak zien wanneer iets een stockphoto is, waardoor mensen er misschien niet zo snel voor kiezen om door te klikken naar jouw website. Ons advies is daarom om zoveel mogelijk gebruik te maken van originele content. Een ander voordeel hieraan is dat mensen een negatieve associatie kunnen hebben met jouw stockphoto. Stel: een ander bedrijf heeft dezelfde foto online gebruikt en een iemand heeft hier een negatieve ervaring mee, dan kunnen ze dit projecteren op jouw bedrijf.
Wil je ook hoge ogen gooien in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen? Na het lezen van deze tips ben je vast een stuk wijzer geworden. Natuurlijk kan het voorkomen dat je nog vragen hebt over dit onderwerp of over bijvoorbeeld algemene optimalisatie, linkbuilding of zoekmachine adverteren. Neem gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer en helpen je graag zodat jouw afbeeldingen een toppositie krijgen in Google Afbeeldingen!