Blog - 29 november 2018

Wat doe jij met Google RankBrain in 2019?

Geschreven doorJurien Onze ervaren Senior Digital Marketeer

Google RankBrain is een term die al langere tijd bekend is, maar voor 2019 hoog op het lijstje SEO trends staat. Je loopt achter als je in 2019 als online marketeer, niet gehoord hebt of gaat inspelen op Google RankBrain of User Intent. Tijd om hiervan gebruik te maken!

Hoe werkt Google RankBrain?

RankBrain is het deel van Google’s kernalgoritme dat machine-learning gebruikt om gebruikers betere zoekresultaten te bieden op basis van hun zoekopdrachten. Google zelf heeft in 2015 al onthuld dat RankBrain hun derde belangrijkste ranking signal is.

RankBrain helpt het algoritme bij het interpreteren van complexe, long-tail zoekopdrachten en de intentie (user intent) erachter. Het kan patronen zien tussen ogenschijnlijk complexe zoekopdrachten en begrijpen hoe ze op elkaar lijken en wat de verbanden zijn. Bovendien kan het toekomstige complexe zoekopdrachten begrijpen en/of ze in verband brengen met bepaalde onderwerpen die niet rechtstreeks zijn af te leiden uit de zoekopdracht zelf.

RankBrain kijkt in het bijzonder naar de context waarin de zoekopdrachten zijn gebruikt. RankBrain koppelt zoekopdrachten aan elkaar, weet welke onderwerpen van belang zijn bij bepaalde zoekopdrachten en analyseert miljoenen zoekwoorden combinaties, de resultaten hiervan en welke acties de gebruiker heeft ondernomen.

Een goed voorbeeld is een naamsverandering van een product of merk. Google kan met behulp van RankBrain resultaten tonen van pagina’s waar de zoekopdracht (een nieuwe naam bijvoorbeeld) niet in de tekst voorkomt. RankBrain heeft met behulp van miljoenen gebruikers al geleerd dat een naam veranderd is en legt de link met de oude benaming.

Met andere woorden: RankBrain is slim, en hoe meer gegevens het verzamelt, hoe slimmer het wordt in het omgaan met zoekopdrachten van gebruikers.

Om te testen of het algoritme goede zoekresultaten oplevert, kijkt Google hoe gebruikers reageren op de uitkomsten van RankBrain:

Welke gebruikersacties geven aan dat de zoekresultaten juist zijn?

  • Low bounce rates (gebruikers blijven op de pagina nadat ze op de koppeling in de SERP hebben geklikt)
  • Longer dwell times (gebruikers blijven meer lezen dan de eerste paar alinea’s en gaan niet snel terug naar de resultaten van Google)
  • Higher click-through rates (meer gebruikers klikken op het resultaat in de SERP)

Welke acties wijzen erop dat de zoekopdracht onbevredigend is of dat de resultaten niet zijn wat de gebruiker in gedachten had?

  • High bounce rates (gebruikers verlaten snel de pagina, nadat ze op het resultaat in de SERP hebben geklikt)
  • Low dwell times (gebruikers blijven niet op pagina’s om voorbij de kop of inleiding te lezen en gaan snel terug naar de SERP)
  • Low click-through rates (gebruikers klikken niet op resultaten)

 

De meerwaarde van RankBrain

Voordat RankBrain bestond, keek Google naar het zoekwoordgebruik op de pagina zelf, zonder daarbij naar de context te kijken. Het voorspelde slechts of de resultaten die terugkeerde in lijn lagen met wat je bedoelde. Oftewel: de zoekresultaten waren nog lang niet optimaal, helemaal als de gebruiker niet ‘duidelijk’ genoeg was. Dankzij RankBrain is dat tegenwoordig wel anders. Nu snapt Google je intentie achter de zoekopdracht.

SEO tips voor 2019 om Rankbrain in jouw voordeel te gebruiken

Het begrijpen van RankBrain is één ding. Het gebruiken van deze kennis in jouw voordeel is een andere. Nu Google steeds slimmer wordt, is de SEO tip voor 2019 dat jij inspeelt op dit gegeven.

Vier tips hoe je zo snel mogelijk inspeelt op het algoritme van RankBrain:

1. Optimaliseer je meta’s en kop om ze aantrekkelijker te maken nu RankBrain kijkt naar de acties en context rondom een zoekopdracht. Gebruik dit om je ranking in de zoekresultaten te verhogen.

Wie zijn metatitels en metabeschrijvingen interessanter maakt, vergroot de kans op doorklikken door gebruikers. Als ze beschrijvend en aantrekkelijk zijn, kun je meer klikken genereren. Mocht jouw resultaat meer klikken ontvangen dan de resultaten boven jou, dan werkt dit in jouw voordeel.

2. Zorg dat bezoekers krijgen wat ze zoeken: Speel in op de user intent

Als gebruikers eenmaal op jouw zoekresultaat geklikt hebben, wil je ook dat ze op de pagina blijven. Daarom moet je ervoor zorgen dat ze precies die informatie vinden waar ze op dat moment naar zoeken. Laat de inhoud van je pagina perfect aansluiten op ‘de vraag’ of (de combinatie van) zoekwoorden die ingevoerd zijn.

3. Verhoog Dwell Time, verlaag Bounce Rate!

Indien je eenmaal de juiste content hebt verzameld om op de vraag van de gebruiker in te spelen, dan is het ook noodzakelijk om dit op de juiste manier te presenteren. Zoals welbekend is: een eerste indruk is het belangrijkst. Werk daarom met een korte, makkelijk te begrijpen intro, waarbij je direct uitleg geeft over wat de bezoeker kan vinden op de pagina. Probeer dit in enkele, korte, enthousiaste zinnen duidelijk te maken. Een lang en lastig te lezen intro, kan resulteren in een hoge Bounce Rate en een korte Dwell Time.

Je wilt vervolgens dat de gebruiker eenvoudig de informatie op de pagina vindt, maar ook niet te snel weg is. Probeer daarom te schrijven in korte alinea’s met veel subkopjes en korte zinnen. Op deze manier is het voor de gebruiker eenvoudig om je artikel te scannen en de informatie die relevant is in zich op te nemen. Door het gebruik van korte alinea’s met tussenkopjes, zal de pagina ook langer worden en zal de gebruiker verder naar beneden scrollen.

4. Bekijk de top resultaten in de SERP

Wat doet je concurrentie anders? Geven zij de bezoeker andere informatie of kan de bezoeker hier soms de informatie beter vinden? Het kan goed zijn, dat zij beter inspelen op de User Intent. Probeer net zo volledig te zijn en het natuurlijk nog niet iets beter te doen!

Tot slot

Mocht je bezig zijn met je posities in de SERP te verbeteren en net onder de posities van je concurrenten staan, dan kan het toepassen van de bovenstaande tips erg nuttig zijn. Door simpel in te spelen op de behoefte van de gebruiker, kun je Google RankBrain gebruiken om je concurrentie te verslaan.

cta-employee-particles
call-to-action
Steven staat voor je klaar!
Hoor het van Steven

Inbound vs Outbound Marketing: wat zijn de verschillen?

Vorige blog

De schade van (online) spelfouten

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.