Blog - 24 juli 2019

3 min leestijd

Wat leveren like, deel en winacties op?

Geschreven door Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

‘Like onze Facebookpagina, reageer op dit bericht en win een Google Home’. Onlangs hadden wij een winactie op onze Facebookpagina om Traffic Today extra onder de aandacht te brengen. Maar wat heeft onze actie eigenlijk opgeleverd op zakelijk gebied? Kortom: in hoeverre zijn winacties relevant voor bedrijven?

Like, deel en winacties: een groter bereik en meer naamsbekendheid

Het is een bekend fenomeen op Facebook: like, deel en winacties. Het ene bedrijf heeft regelmatig een winactie, terwijl een ander bedrijf het misschien nog nooit heeft gedaan. Het afgelopen kwartaal hielden we ons bezig met het boosten van onze social media kanalen. Om onze Facebookpagina extra onder de aandacht te brengen hebben we een winactie opgezet waarbij we drie keer een Google Home verlootten. Ons doel? Een groter bereik en meer naamsbekendheid.

Target bepalen

Toen we begonnen met de actie hadden we 270 vind-ik-leuks op onze Facebookpagina. We wilden met de winactie meer bereik genereren voor onze pagina en door meer pagina vind-ik-leuks te hebben, gaat het bereik van onze berichten omhoog. We besloten daarom om een target aan de winactie te koppelen: we zouden de drie keer een Google Home weggeven wanneer onze teller op 800 pagina vind-ik-leuks stond. We hebben dan ook in de winactie gecommuniceerd dat je alleen in aanmerking komt voor een Google Home wanneer je de pagina liket. Verder was het belangrijk dat de deelnemers een reactie achterlieten, zodat wij wisten wie er allemaal meedeed. Dit deden we ook omdat de actie dan ook in de tijdlijn zou verschijnen van vrienden van deelnemers, waardoor het bereik nog groter werd.

Demografische gegevens

De eerste twee dagen dat de actie online stond, ontvingen we wel wat reacties, maar het ging – om in de social media termen te blijven – nog niet viral. We besloten daarom om de actie extra uit te lichten en te promoten. Het voordeel hieraan is dat je zelf kunt aangeven bij wie de advertentie verschijnt in het nieuwsoverzicht. We besloten te kiezen voor een doelgroep van 18-50 jaar met de onderstaande interesses:

Winactie accounts

Nadat de advertentie werd goedgekeurd zagen we dat er steeds meer mensen meededen aan de winactie. De likes en reacties stroomden binnen. Superleuk om te zien en we hebben echt hele leuke reacties ontvangen. Ook zagen we dat mensen oudere berichten van ons gingen liken. Echter zagen we wel dat er opvallend veel mensen meededen die met regelmaat meedoen aan winacties. Ook viel het ons op dat mensen speciale winactie accounts hebben. We verwachten dat deze mensen ons hebben gevonden door in de Facebook zoekbalk naar het woord ‘winactie’ te zoeken. We denken dat wanneer dit dus niet in de post wordt gecommuniceerd er een stuk minder mensen meedoen die alleen maar uit zijn op een gratis product.

Flink veel gedeeld

Wat ons verder opviel is dat onze maar liefst 251 keer gedeeld, terwijl dit helemaal niet in de voorwaarden stond. Bovendien heeft een groot deel van de deelnemers alleen een reactie achtergelaten en onze pagina niet geliket. Blijkbaar leggen mensen bij een winactie gelijk een link dat ze de actie moeten delen, terwijl dit niet het geval is. Overigens is dit wel positief voor ons, want hierdoor had onze actie meer bereik.

800 vind-ik-leuks

Na twee weken tikten we de 800 pagina vind-ik-leuks aan. Het ging zelfs zo goed dat we over ons vastgestelde target gingen. Tijd dus om de prijzen te verloten. We besloten om iedereen een gelijke kans te geven en om alle deelnemers op een briefje te schrijven en deze in een box te doen. Uiteraard hebben we gecheckt of de deelnemers daadwerkelijk onze pagina hebben geliket. Dit kun je als volgt doen:

  • Ga naar de instellingen van je bedrijfspagina
  • Klik op personen en andere pagina’s
  • Vul in de zoekbalk de persoon in die meedingt met de actie

Uit de mensen die meededen, kozen we drie winnaars. Van de verloting deelden we een filmpje via onze Facebookpagina.

Stagnatie van de likes

Nadat de prijsuitreiking had plaatsgevonden zagen we dat er mensen onze pagina gingen unliken. De eerste dag hebben zo’n 30 mensen dit gedaan. Hierna bleef het aantal vrijwel stabiel.

Wat levert een like, deel en winactie nou eigenlijk op?

We hebben dankzij de winacties binnen een korte tijd flink veel nieuwe pagina vind-ik-leuks gekregen. Het bericht heeft 10.194 mensen bereikt en 2234 mensen waren betrokken bij het bericht.

Bovendien zien we dat wanneer we nu berichten op Facebook delen we een stuk meer likes ontvangen en het bereik groter is dan voorheen. Wel vragen we ons af of we wel de juiste doelgroep hebben bereikt met onze winactie. Ondanks dat we wel hebben getarget op onze doelgroep, bleek dat er veel mensen meededen die anders nooit onze pagina zouden liken. Toch hoeft dit niet een knelpunt te zijn. Traffic Today is onder de aandacht gekomen bij veel mensen op Facebook. Iedereen die het bericht heeft gezien heeft kent wel weer mensen die misschien baat hebben bij een online marketing bureau.

Zelf een winactie opzetten?

Wil je zelf als bedrijf ook een winactie opzetten? Wij hebben een aantal tips:

  • Bepaal het doel: wat wil je bereiken?
  • Verloot een product dat relevant is voor jouw branche
  • Kijk de eerste dagen aan hoe de actie loopt en speel hierop in door eventueel te promoten
  • Ga de interactie aan met de deelnemers door bijvoorbeeld te reageren op berichten
  • Wees duidelijk met de voorwaarden en in de communicatie naar de deelnemers

Meer weten over like, deel en winacties?

Wil je ook graag meer weten over het effect van like, deel en winacties of heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact met ons op en we helpen je graag verder.

cta-employee-particles
staat voor je klaar!
Meer weten?

Testen met Google Optimize

Vorige blog

Amazon: Slapende reus in Nederland, maar hoe lang nog?

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.