Ibizamode

Ruim 1,5 jaar geleden is de samenwerking tussen Ibizamode en Traffic Today tot  stand gekomen.

Bekijk de case
case-top-particles
Ibizamode geoptimaliseerd door Traffic Today
Ibizamode
Ibizamode
Ibizamode
Ibizamode

De klant en de strategie

Ruim 1,5 jaar geleden is de samenwerking tussen Ibizamode en Traffic Today tot  stand gekomen. Er was veel werk aan de winkel en hier werden dan ook direct een planning voor gemaakt. De onderdelen SEO en SEA moesten centraal staan voor de begin periode. Op SEO was nog erg veel winst te behalen. Zo hadden categoriepagina’s geen content, stond de techniek hier en daar niet goed en was er aan linkbuilding nog niet veel tijd besteed.

Voor Ibizamode zijn we aan de slag gegaan op een merkenstructuur op te zetten binnen Google Ads. Hierbij zijn we in samenwerking met de klant begonnen met de top merken. Waarbij we gebruik hebben gemaakt van merk + categorie campagnes op merkniveau. Hiermee hebben we er voor gezorgd dat alle merken met categoriecombinaties in Google Ads staan.

Naast SEO en SEA zijn we in 2019 bezig geweest met usability testing. Hierbij werd er samengewerkt met een test panel, waarbij de website totaal getest werd. De testers kregen een opdracht en diende deze uit te voeren op de website. Het resultaat? Een rapport vol met bruikbare CRO punten om de website te verbeteren voor de bezoekers. Het advies werd direct opgevolgd en de webbouwer kon er mee aan de slag.

Onderzoek

Om goed van start te kunnen gaan bij een campagne is een 0-meting van belang. Hier zijn we dan ook als eerste mee begonnen. Wat zijn de quick wins voor Google Ads en wat zijn de huidige SEO resultaten zijn vragen die als eerste werden gesteld. Al snel kwamen we erachter dat de categoriepagina’s geen content bevatten en dat er aan linkbuilding een poos niks was gedaan. Ook hadden we te maken met veel interne concurrentie op de website. Deze punten waren dan ook hetgeen waar we als eerste mee van start zijn gegaan voor SEO.

De contentplanning werd opgesteld met daarin alle missende content op de momenteel bestaande pagina’s. Hierbij gaat het om de categoriepagina’s, subcategorieën en merkenpagina’s. Een uitgebreid zoekwoordonderzoek werd uitgevoerd om de teksten van de juiste zoekwoorden te kunnen voorzien en Ibizamode ging zelf aan de slag met het schrijven van de teksten. Halverwege de contentplanning werd het duidelijk dat het voor de korte termijn teveel tijd zou kosten en dus werd er besloten dat Traffic Today ging ondersteunen met het schrijven van de teksten. Dit was een kans om nog meer gas te geven op de content gezien hier veel resultaat uit kwam. Na dat bovenstaande pagina’s waren geschreven werd er een vervolg plan bedacht voor de content, namelijk het creëren van specifiekere pagina’s die niet direct in het menu zichtbaar zijn. Door het creëren van de juiste content voor de juiste pagina kon de interne concurrentie al vrij snel opgelost worden.

 

Dan de linkbuilding. Aan het begin van de samenwerking bedroeg het aantal verwijzende termijnen 100. Eén jaar later bedroeg het aantal verwijzende domeinen 190. Het aantal hebben we geleidelijk aan laten stijgen door relevant backlinks te verzamelen voor het domein.

Google Ads mag in dit verhaal natuurlijk niet achterblijven. Dit heeft geresulteerd in een omzetgroei van 201,92% t.o.v. 2018. Met een stijging van 47,12% in rendement t.o.v. een jaar eerder. De gemiddelde kosten per klik hebben we met 30% laten dalen terwijl de kosten met 105% stegen. Per merk een losse campagne opgezet voor NL, BE en Duitsland met daaronder de merk + categorie combinaties. Kwaliteit van account verbeterd door uitbreiden en a/b-testen van advertenties. Niet converterende zoekwoorden, zoektermen en advertentiegroepen wegsnijden.

Verder zijn we aan de slag gegaan met de accountkwaliteit. Zo hebben we niet goed renderende termen uitgesloten in het account en hebben we slecht presterende zoekwoorden onderbroken. Middels uitbreiding en a/b-testing van de advertenties hebben we de CTR verhoogd met 23,9%

Resultaat

Net werd al kort verteld dat het aantal verwijzende domeinen is gestegen van 100 naar 190. Naast deze stijging heeft het organische verkeer een gigantische groei meegemaakt. Het Nederlandse organische verkeer is in 2019 maar liefst 95% gegroeid ten opzichte van 2018. Dit betekent een stijging van 97.000 bezoekers naar 190.000. Naast de Nederlandse markt hebben ook de Belgische en Duitse markt een groei meegemaakt. Beide landen zijn 98% gegroeid in organisch verkeer. Deze groei was ook terug te zien in het aantal rankende organische zoektermen. Waarbij het aantal organische zoektermen in het hoofdseizoen van 2018 17.300 bedroeg, is dit in het hoofdseizoen van 2019 doorgegroeid naar 29.400, waarbij zo’n 2.400 zoekwoorden in de top 3 stonden.

Resultaten in cijfers

+ %
organisch verkeer
+ %
verhoogde CTR
_ %
kosten per click

Vakantiehuizen in Frankrijk

Vorige case

Loncin

Volgende case