Blog - 19 januari 2022

9 min leestijd

Een content strategie maken: hoe pak je dit aan?

Hoewel bedrijven vroeger nog konden verwachten dat de potentiële klant automatisch bij hen zou aankloppen, is dit tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. Consumenten zijn een stuk kritischer en vinden via social media en zoekmachines steeds meer alternatieven. Door op de juiste manier in te spelen op de behoeften of interesses van de doelgroep, kan de consument over de streep getrokken worden. Een goede content strategie helpt je hierbij. Maar hoe kan je dit het beste aanpakken?

Wat is content strategie?

Een content strategie is een strategie waarbij bedrijfsdoelen centraal staan en content gebruikt wordt als primair middel om deze doelen te bereiken. Een doel kan bijvoorbeeld het vergroten van de merkbekendheid zijn. Om dit doel te bereiken, kan je een content strategie implementeren die zich richt op SEO (zoekmachine optimalisatie) om de zichtbaarheid van je website op zoekmachines te vergroten en verkeer naar je producten of diensten te leiden.

Content marketing helpt bedrijven bij het voorbereiden en plannen van websiteverkeer en nieuwe leads. Slechts één blogpost met een link naar je website kan al een constante hoeveelheid organisch verkeer genereren. In principe is een goede content strategie de basis van de eerste fasen in de klantenreis. Naast het aantrekken van nieuwe potentiële klanten voor je merk, kun je ook een content strategie inzetten om verkoop te bevorderen en de algemene klanttevredenheid te verbeteren.

Aangezien 70% van de marketeers actief in content marketing investeert, is het vaak van cruciaal belang dat je een goede content strategie ontwikkelt om effectief te concurreren in jouw branche. En zo de aandacht van je doelgroep te trekken én vast te houden.

Wat is belangrijk tijdens de ontwikkeling van een content strategie?

Ten eerste is het belangrijk om de doelgroep van je content vast te stellen. Je content strategie kan gericht zijn op meer dan één type lezer of kijker. Door verschillende soorten kanalen te gebruiken, lever je verschillende soorten inhoud aan iedere doelgroep die belangrijk is.

Idealiter lost je product of dienst een probleem van je doelgroep op. Daardoor zou de content moeten aansluiten op de oplossing die je biedt voor het probleem. De content versterkt namelijk de noodzaak van de oplossing(en) die je aanbiedt. Daarnaast zijn er waarschijnlijk vergelijkbare producten/diensten op de markt, wat betekent dat de USP’s van je organisatie duidelijk moet worden omschreven.

Wie wil je bereiken?

Allereerst is het belangrijk om te bepalen hoe jouw merk in de markt staat. Hoe kijkt men tegen jouw bedrijf of organisatie aan? Dit kan je onderzoeken door reviews te lezen die zijn geplaatst over jouw merk of door reacties via social media te analyseren. Je kunt ook een enquête houden en (potentiële) klanten vragen naar hoe ze jouw merk beleven.

Maar wie behoren er eigen tot jouw potentiële klanten? Oftewel: welke doelgroep wil je graag bereiken? Schrijf het uit, want zo krijg je een helder beeld van jouw klant en kun je beter aan zijn of haar wensen en eisen voldoen. Heb je een modewebshop gericht op jonge vrouwen? Focus je dan op meiden van 15-25 jaar, verdiep je in de hobby’s en interesses, want zo kan jij als merk hier goed op inspelen. Bovendien is het ook altijd goed om te weten op welke social media platform de doelgroep actief is. Hier wil je prominent aanwezig zijn.

Om nog meer inzicht te krijgen in jouw doelgroep is het een goed idee om te bepalen wie jouw concurrenten zijn. Hoe bereiken zij de doelgroep? En welk stapje extra kun jij met jouw merk zetten, zodat de klant voor jouw bedrijf kiest in plaats van voor de concurrent? Zet je USP’s op een rij en denk goed na over hoe je dit onder de aandacht wilt brengen bij de potentiële klant.

Klantinzichten

Als je jouw doelgroep hebt vastgesteld, is het tijd om je te verdiepen in je klanten. Wat zijn de meest populaire onderwerpen op jouw website en social media accounts? Hoe komen mensen op jouw website terecht? Waar zoeken mensen het meest naar via Google?

Door dit in kaart te brengen, krijg je een goed beeld van welke wegen jouw klanten op jouw website of social media accounts bewandelen. De resultaten zijn gebaseerd op feiten: kortom, nuttige informatie waar je op verder kunt borduren.

Stel doelen

Heb je jouw doelgroep vastgesteld en heb je inzicht gekregen in jouw klanten? Dan is het tijd voor de volgende stap: stel doelen. Wat wil je bereiken met contentmarketing? Hoe ga je de effectiviteit hiervan meten?

Een doelstelling binnen je content strategie kan bijvoorbeeld zijn dat je binnen een half jaar 20% meer winst wil behalen. Dit kun je bereiken door meer te verkopen of meer klanten te krijgen.

Daarnaast is het ook belangrijk dat elke contentpagina een doel moet hebben. Zo weet je waar je op gaat meten. Door vooraf na te denken wat het doel is van je blog of pagina kun je specifieker schrijven voor dit doel. Dit kan bijvoorbeeld het genereren van sessies voor naamsbekendheid zijn, maar het kan ook een ondersteunende pagina zijn voor een categorie via een FAQ, waardoor je beide pagina’s naar elkaar kunt verwijzen.

Bepaal je strategie

Maar hoe trek je nou meer mensen aan? Hoe scoort de website van jouw bedrijf binnen de zoekresultaten? En in hoeverre kunnen jouw potentiële klanten jou vinden via relevante social media kanalen? Er valt vast nog wel wat winst te behalen. Stel een plan op en houd jouw doelstelling(en) in jouw achterhoofd, zodat je gericht te werk kunt gaan.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je content creëert voor elke fase in de customer journey. Bezoekers hebben verschillende behoeftes en kunnen zich bevinden in diverse stadia van het koopproces:

  • Oriëntatiefase: de klant heeft een probleem en gaat op zoek naar een oplossing. Dit kan in de vorm van informatie, een product of een dienst. Blogposts, video’s, lijstjes of verhalen kunnen de potentiële klant extra geïnteresseerd maken.
  • Overwegingsfase: bezoekers die zich bevinden in de overwegingsfase, zijn meer bereid om tot actie over te gaan. Vaak zijn bezoekers aan het vergelijken. Tijd om de bezoeker te overtuigen door het delen van reviews, feiten et cetera.
  • Koopfase: het moment om de laatste twijfels weg te nemen. De bezoeker is al 99% zeker van zijn of haar aankoop, maar het zou zonde zijn als hij of zij alsnog afhaakt. Het is dus belangrijk dat er voldoende content staat op de landingspagina of productpagina, die geen vragen oproepen bij de klant.
  • Leveringsfase: een uitstekende service maakt het verschil. Deel gebruiktips of tutorials en houd de klant op de hoogte van de levering.
  • Loyaliteitsfase: je wilt natuurlijk dat een klant tevreden is en jouw bedrijf aanbeveelt aan vrienden, collega’s en kennissen. Beloon jouw klanten met unieke content om zo het doen van een aankoop nog aantrekkelijker te maken.

Contentkalender

Welke kanalen wil je inzetten voor jouw content strategie? Kijk altijd goed naar je website: dit is immers waar jouw klant op terechtkomt als ze iets willen kopen of gebruik willen maken van een dienst. Maar hoe kan een consument jouw website vinden? De content op jouw website is van invloed op de vindbaarheid. Heeft jouw website nog weinig content? Dan raden we je zeker aan om de website snel te vullen en te ijken naar de goede content optimalisatie. Let er wel op dat je altijd SEO-proof content plaatst. Maak dus gebruik van de belangrijkste zoektermen waar jij op gevonden wil worden. Met de Keywordplanner van Google Ads kun je inzicht krijgen in het zoekvolume.

Heb je bijvoorbeeld een restaurant in Antwerpen? Dan wil je natuurlijk gevonden worden op de zoekwoorden ‘restaurant in Antwerpen’. Ook de zoekwoorden ‘uiteten in Antwerpen’ is relevant.

Verder is het altijd goed om te kijken naar de social media kanalen waar jouw doelgroep op actief is. Social media is een laagdrempelige manier om de aandacht te trekken van de doelgroep. Besteed dus veel aandacht aan het inrichten van een account, het plaatsen van berichten en het aanmaken van advertenties.

Begin niet lukraak met het creëren van content, maar ga gericht te werk. Breng structuur aan en maak gebruik van een contentkalender. Hiermee kun je bepalen wat voor een soort content je aanmaakt, voor welke doelgroep je de content wilt aanmaken en voor welk kanaal je dit wilt doen.

Format

Zorg voor een diversiteit aan content. Besteed in jouw contentstrategie aandacht aan de diverse uitingen. Denk dus goed na over tekst, video, afbeelding, podcast, social media et cetera. Bij verschillende doelen kunnen verschillende uitingen horen. Zo is het voor een uitleg van een product misschien soms duidelijker voor een bezoeker om een schermopname of productvideo te maken in plaats van (enkel) een tekstuele uitleg.

Interne concurrentie

Wil je graag aan de slag gaan met bloggen voor jouw bedrijf? Zorg er dan voor dat je het onderwerp niet laat overlappen met het onderwerp van één van je pagina’s. Het komt bij blogs namelijk vaak voor dat ze gaan ‘concurreren’ met een andere pagina op je website. Door vooraf een overzicht te maken voor welke zoektermen je schrijft, voorkom je dat de nieuwe pagina gaat concurreren met een reeds bestaande. Interne concurrentie heeft een negatief effect op de overall posities van je webshop of website en daarmee schiet je het doel voorbij. Dit is ook de reden dat – in tegenstelling tot het standaard advies om een blog op dezelfde domein te zetten – sommige partijen een blog op een subdomein zetten om deze interne concurrentie te voorkomen. In onderstaande grafiek van Ahrefs zie je hoe een blogpagina concurreert met een webpagina:

Als meerdere pagina’s hetzelfde zoekwoord bevatten, weet Google niet aan welke de meeste waarde toegeschreven moet worden. Op dat moment ontvangt iedere pagina een beetje aandacht. Je wil echter liever dat één van de pagina’s alle aandacht krijgt en op die manier bovenin de zoekresultaten eindigt. Bepaal daarom vooraf over welke termen je gaat schrijven om concurrentie te voorkomen.

Hoe val je op met een content strategie?

Maar hoe ga je nou aan de slag met het creëren van content? Wij geven je een aantal handige tips:

  • Maak content waar een consument ‘u’ tegen zegt. Maak indruk, het moet verbluffen. Tegenwoordig worden we overspoelt met informatie, dus zijn we steeds selectiever in wat we wel of niet tot ons nemen. Creëer dus content waarmee je de aandacht trekt en waarmee je een toevoegde waarde kunt zijn.
  • Vertaal je product of diensten naar oplossingen. Houd geen verkooppraatje waarom jouw bedrijf het beste is, maar denk vanuit de klant. Wat kan de klant met de dienst of het product?
  • Gebruik harde data. Met cijfers of onderzoeken kun je jouw content een extra boost geven. Wat ook werkt is het delen van klantervaringen.
  • Zorg voor voldoende afwisseling in jouw contentkalender. Deel de ene dag een blog, terwijl je de andere dag een video deelt, waarna je vervolgens een handige infographic toont.
  • Tegenwoordig krijgen we zoveel content voorgeschoteld, dat we niet alles meer lezen of bekijken. Voornamelijk op social media is het daarom belangrijk dat je het kort, maar krachtig houdt. Kies dus voor snackable content. Vind een manier om jouw boodschap snel en krachtig over te brengen.

Samengevat: in 7 stappen naar een content strategie

Het is duidelijk dat een effectieve content strategie belangrijk is voor het behalen van de bedrijfsdoelen. Het ontwikkelen van de content strategie kan complex zijn en daarom staat er in het komende deel een stappenplan om je hier in te begeleiden.

1. Bepaal het doel

Wat is het doel voor het ontwikkelen van content? Stel doelen voordat je begint met plannen, zodat hier tijdens de strategie ontwikkeling rekening mee gehouden kan worden.

2. Het uitvoeren van een doelgroeponderzoek

Om een ​​succesvol plan te ontwikkelen, moet de doelgroep gedefinieerd worden. Dit is vooral belangrijk voor ondernemers die voor het eerst marketingactiviteiten uitvoeren. Door je doelgroep te kennen, kan je relevante en waardevolle inhoud produceren die ze willen lezen. Het is belangrijk om regelmatig marktonderzoek uit te voeren, zodat het klantenbestand blijft groeien

3. Voer een content audit uit

Als je al een tijdje met content bezig bent, bekijk dan de inspanningen op het gebied van content marketing en de resultaten daarvan doormiddel van een content audit. Zoek uit wat je de komende periode anders kunt doen en stel nieuwe doelen. Dit is een goed moment om de doelen van je team af te stemmen op de rest van jouw bedrijfsdoelen.

4. Kies een passend contentmanagementsysteem

Zorg voor een systeem waar je jouw content kunt maken, beheren en volgen, ook wel bekend als een contentmanagementsysteem (CMS). Enkele essentiële onderdelen van contentmanagement zijn het maken van content, het publiceren van de content en het analyseren van de content.

5. Brainstormideeën over content

Tijdens deze stap worden zoveel mogelijk ideeën bedacht over de content die geschreven gaat worden. Streef in eerste instantie naar kwantiteit boven kwaliteit. ‘Overdenken’ verkrampt het creatieve proces.

6. Bepaal welke soorten content je wilt maken

Er zijn verschillende opties beschikbaar voor content die je kunt maken. De meest populaire content vormen die veel ingezet worden zijn blogberichten, video’s podcasts en berichten op social media.

7. Publiceer en beheer de content

Je content strategie moet verder gaan dan de soorten content die je maakt – het moet ook betrekking hebben op het organiseren van deze content. Een goede content planning is een praktisch hulpmiddel waarmee je je campagnes en projecten inplant, wanneer en waar de content gepubliceerd moet worden en wie ervoor verantwoordelijk is. Met een content planning houd je jouw doelgroep en bedrijfsdoelen altijd in beeld.

Hulp nodig bij het maken van een content strategie?

Tijd om zelf aan de slag te gaan met het maken van een content strategie. Heb je hier nog hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op. Onze Content Marketeers staan voor je klaar en helpen je graag verder.

Nieuwe YouTube Shorts functie: dit moet je weten!

Vorige blog

17 handige SEO-inzichten voor Google

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.