Blog - 26 oktober 2023

4 vragen & antwoorden over BlueSky: het nieuwe Twitter/X

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Marketeer

Jarenlang zweerden gebruikers bij Twitter als short message platform, maar sinds Elon Musk het roer overnam, zijn er veel kritische geluiden hoorbaar. Gebruikers die berichten willen plaatsen moeten mogelijk een abonnement afsluiten en de geverifieerde status is te koop. En dat is tegen het zere been van Twitteraars, omdat ze ‘hun’ platform verder zien aftakelen. Instagram rolde eerder al Instagram Threads uit en gebruikers krijgen met BlueSky nu een ander alternatief. BlueSky lijkt in alles op Twitter/X, zonder de commerciële toevoegingen die Elon Musk heeft laten implementeren. In dit blog lees je meer over BlueSky.

Wat is BlueSky?

BlueSky is een nieuw social media platform, dat als voornaamste doelstelling heeft om gebruikers het oude Twitter terug te geven. Ironisch genoeg werd BlueSky opgezet door Jack Dorsey, de voormalig CEO en oprichter van Twitter. Uniek aan BlueSky is het gegeven dat ze een inkijkje bieden in de wijze waarop de app gebouwd is dankzij het AT protocol, een initiatief dat Dorsey al in 2019 opzette om zo het vertrouwen van de gebruikers te winnen of houden.

Welke functies heb je zoal binnen BlueSky?

Veel functies die je op Twitter/X hebt, vind je ook terug op BlueSky. Gebruikers kunnen korte berichten van maximaal 300 tekens de wereld in helpen en deze voorzien van één of meerdere foto’s. Binnen de interface kun je aangeven in welke taal je post, zodat jouw berichten gemakkelijker gekoppeld kunnen worden aan gebruikers die dezelfde taal spreken. Bovendien kun je aangeven of je post geschikt is voor iedereen of alleen voor ouderen.

BlueSky gebruikers kunnen zelf beslissen of ze willen dat hun ‘skeets’, zoals gebruikers ‘tweets’ en ‘sky’ hebben samengevoegd, zichtbaar zijn voor iedereen of voor het eigen netwerk.

Onderaan BlueSky vind je drie tijdlijnopties: volgen, ontdekken en populair. Je kan jouw interesses ook fragmenteren in verschillende tijdlijnen, zodat je overzicht bewaart in de wildgroei aan berichten.

Hoe krijg ik toegang tot BlueSky?

BlueSky wil voorlopig exclusief blijven, waardoor het vooralsnog niet mogelijk is om het platform te gebruiken zonder uitnodiging. Tot dusverre worden vooral journalisten beloond met een account, die op hun beurt één link per twee weken krijgen om iemand uit te nodigen. Je kunt je wel aanmelden op het platform voor de wachtlijst, maar dan zul je wat meer geduld moeten hebben.

Wat is het voornaamste verschil met Instagram Threads?

Enkele maanden schreven we al een blog over Instagram Threads, dat moest gaan concurreren met Twitter/X. Eén van de verschillen tussen de twee platforms is de ruimte die je krijgt om jezelf onder woorden te brengen. Instagram Threads geeft je 500 tekens, waar je het op BlueSky met ‘slechts’ 300 moet doen. Het plaatsen van video’s is mogelijk op Threads, waar je bij BlueSky beperkt blijft tot foto’s. Het sturen van DM gaat niet via Instagram Threads zelf, maar via de interface van Instagram. Bij BlueSky blijf je wel binnen dezelfde omgeving.

Facebook Blueprint: leren van Meta zelf!

Vorige blog

The Social Selling Index berekening & uitleg

Volgende blog