Dit is hoe we het doen

Marketingstrategie

Wil je een marketingstrategie inzetten om goed te scoren met je website?

Je website staat. En nu? Hoe zorg je ervoor dat de juiste doelgroep je website weet te vinden? Met een marketingstrategie maak je slim gebruik van diverse marketingtechnieken om zo je merk onder de aandacht te brengen. En hier kunnen wij je bij helpen.

Onze online marketing strategen zijn in staat om snel te schakelen en zorgen ervoor dat jouw website altijd de beste marketingstrategie voert.

Vraag het Steven Onze ervaren Digital Strategist | Directeur

Wat is een marketingstrategie?

Marketing is een onmisbaar onderdeel van elk succesvol bedrijf. Maar, je kunt niet zomaar lukraak bezig gaan: een marketingstrategie is essentieel. In een online strategie geven we antwoord op vragen zoals: “Wie is jouw doelgroep?” en “Wat zijn de actuele trends in jouw branche?”. Door hier onderzoek naar te doen, kunnen we besluiten nemen over welke marketingtechnieken het beste passen bij jouw bedrijf. Zo creëren we een succesvolle marketingstrategie voor al onze klanten.

Voordelen online strategie

  • Eenheid in je online uitingen
  • Inzichtelijke en meetbare data
  • Optimalisatie op basis van resultaten
  • Duidelijk overzicht van welke kanalen geschikt zijn binnen je online strategie
  • Sturing aan je marketingplan
  • Resultaten die overeenkomen met je doelstellingen
cta-employee-particles
call-to-action
Steven staat voor je klaar!
Strategisch advies nodig?

Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact op of kom eens langs voor een kop koffie.

Marketingstrategiemodellen

Om je op gang te helpen bij het opstellen van een marketingstrategie, zijn er verschillende marketingstrategiemodellen beschikbaar. Hiervan lichten we er twee uit, namelijk het Waardestrategiemodel van Treacy en Wiersema en de Generieke Concurrentiestrategie van Porter. Deze twee modellen zijn apart van elkaar te gebruiken, maar vullen elkaar ook erg goed aan. Dus doe er je voordeel mee!

Waardestrategie van Treacy en Wiersema

Dit model is op te splitsen in drie onderdelen, namelijk Product Leadership, Operational Excellence en Customer Intimacy. Treacy en Wiersema zeggen dat het voor elk bedrijf essentieel is om al deze onderdelen in te zetten, maar dat ook elk bedrijf moet excelleren in één van deze onderdelen. We lichten de onderdelen voor je uit:

  • Product Leadership: In dit onderdeel wordt de focus gelegd op de kwaliteit van je product, de mate van innovatie en de marketing van je merk. Als jij ervoor kiest om je te excelleren in dit onderdeel, zorg je ervoor dat je bedrijf constant meegaat met de tijd en dus blijft innoveren. Deze handelswijze komt ook sterk naar voren in je bedrijfscultuur: deze is gebaseerd op het behalen van resultaten, maar er is ook veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Fouten maken is dus zeker toegestaan; anders kun je natuurlijk niet leren.
  • Operational Excellence: Waar Product Leadership de volle focus legt op het product, zorg je bij dit onderdeel ervoor dat het ontwikkelingsproces van het product perfect is. Een bedrijf dat excelleert in Operational Excellence, gaat erg gestroomlijnd te werk en zal te maken hebben met een hoge regelmaat. Er is dus weinig ruimte voor fouten, maar de kans dat deze voorkomen is ook erg klein.
  • Customer Intimacy: Door te excelleren in Customer Intimacy, zorg je voor een ultieme ervaring voor de klant. Je producten worden aangepast op de wensen van de klant: flexibiliteit is dus erg belangrijk. Echter legt dit onderdeel de focus niet alleen op je product, maar ook op jouw eigen propositie t.o.v. de klant: het is belangrijk dat je makkelijk te bereiken bent en vragen snel kunt beantwoorden.

Het zal per bedrijf verschillen welke van de drie onderdelen het beste onderdeel is om in te excelleren. Het verschil ligt in jouw markt: een B2C-doelgroep heeft bijvoorbeeld meer baat bij een hoge Customer Intimacy dan een B2B-doelgroep. Onze online strategen voeren een onderzoek uit; door dit te combineren met jouw wensen en doelstellingen, zorgen we voor de perfecte marketingstrategie.

Generieke concurrentiestrategie van Porter

De generieke concurrentiestrategie van Porter legt de focus niet alleen op jouw bedrijf, maar maakt ook de koppeling naar jouw concurrenten. Dit model is dus niet alleen de basis van jouw online strategie, maar kan ook ingezet worden voor jouw concurrentieanalyse. Het model van Porter is op te splitsen in drie onderdelen: differentiatie, kostenleiderschap en focusstrategie. Door deze onderdelen in te zetten in jouw marketingstrategie, zorg je voor onderscheid t.o.v. jouw concurrenten en positioneer je jezelf op een unieke wijze. We lichten de drie onderdelen voor je uit:

  • Differentiatie: Door je te richten op differentiatie, zorg je ervoor dat je jezelf onderscheidt van je concurrenten op het gebied van imago. Je richt je niet enkel op het product, maar op de gehele klantbeleving. Differentiatie kan lastig zijn om succesvol in te zetten, maar zodra dit lukt, is het ook gelijk heel waardevol, aangezien je een hoge binding met je klanten kan verwachten. Het is belangrijk om rekening te houden met hoe je concurrenten zich opstellen: zonder dit te doen, is het lastig om een unieke positionering uit te voeren.
  • Kostenleiderschap: Dit onderdeel richt zich vooral op het proces van je product. Door je te richten op kostenleiderschap zorg je ervoor dat jouw proces volledig geoptimaliseerd is. Je beperkt kosten in jouw proces, waardoor je voor jouw klanten een lagere prijs kunt aanbieden. Dit werkt vaak succesvol, omdat een lage prijs voor een product vaak tot meer aankopen leidt.
  • Focusstrategie: Bij de focusstrategie, richt jij je op een bepaald segment in je markt. Je zorgt voor onderscheid t.o.v. je concurrenten op één marktonderdeel, i.p.v. de gehele markt. In de focusstrategie, hanteer je wederom aan de hand van differentiatie of kostenleiderschap: het ligt er maar net aan welk marktonderdeel jij kiest.

Waar in het model van Treacy en Wiersema wordt gezegd dat je moet excelleren in één onderdeel, is het bij het model van Porter juist belangrijk om een goede balans te vinden in de drie onderdelen. Door deze balans te vinden, weet jij je te onderscheiden van je concurrenten. De combinatie van Porter en Treacy & Wiersema legt een basis voor jouw online strategie. Wij helpen je graag deze combinatie te maken!

cta-employee-particles
call-to-action
Steven staat voor je klaar!
Strategisch advies nodig?

Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact op of kom eens langs voor een kop koffie.

Waarom een online strategie?

Een online strategie is de basis van alle marketingwerkzaamheden die jouw bedrijf uitvoert. Er zijn veel verschillende diensten die hier onder vallen, zoals linkbuilding, SEO & SEA, social media of marketing detachering. Al deze producten zullen andere resultaten behalen voor jouw bedrijf, maar moeten ook allemaal op een andere wijze ingezet worden. Voordat je een bepaalde dienst inzet, is het belangrijk om te weten waar deze dienst precies zoal goed voor is. Daarnaast is niet elke marketingdienst relevant voor jouw doelstellingen. Door een duidelijke strategie aan te brengen, zorg jij ervoor dat je weet waarom je een bepaalde dienst inzet, en ook wat voor resultaat je hieruit kan verwachten. Je gaat dus veel gerichter te werk.

Het kan lastig zijn om een marketingstrategie succesvol uit te voeren. Een online marketingbureau zoals Traffic Today helpt je hier echter graag mee! Onze strategen zijn in staat om een gerichte online strategie op te stellen voor jouw bedrijf, waarmee we rekening houden met jouw algemene wensen en doelstellingen, maar ook met jouw marktpositie, het gedrag van je concurrenten en de wensen van je klanten.

Strategie doen wij voor

Soorten marketingstrategie

Er zijn verschillende soorten van een marketingstrategie die je in kunt zetten. We benoemen ze graag voor je:

  • Portfolio: je richt je op je eigen assortiment: welke producten verkopen en welke juist niet?
  • Loyaliteit: de klant staat centraal! Je doet er alles aan om een goede band op te bouwen met je bestaande klanten, zodat je je ervan verzekert dat hun volgende aankoop ook bij jou zal plaatsvinden.
  • Merkpositionering: niet je product of dienst staat centraal, maar jijzelf. Hiermee richt je je erg op binding.
  • Direct: er wordt direct gecommuniceerd naar de klant. Ook hier komt loyaliteit sterk naar voren.
  • Gebaseerd op concurrentie: Je kijkt niet alleen naar jezelf, maar ook naar het gedrag van je concurrenten. Door hierop in te spelen, plaats je jezelf in een unieke positie.
  • Functioneel: Deze online strategie richt zich op marketingmix, dus op Product, Prijs, Distributie en Promotie.
  • Digitaal: er wordt gebruik gemaakt van digitale marketingvormen, zoals zoekmachine optimalisatie en adverteren, maar ook e-mailmarketing en content optimalisatie.
  • Segmentatie: je richt je op de verschillende onderdelen van de markt en kiest hier je eigen marktsegment in.
  • Contentmarketing: je strategie is gericht op het creëren van content, zowel digitaal als offline.

Welke marketingstrategie jij hanteert, heeft te maken met hoe jij je wilt opstellen t.o.v. je klanten, maar ook met welke doelstellingen jouw bedrijf heeft. Wij helpen je graag om deze strategie succesvol voor je te bepalen!

Een effectieve marketingstrategie

Je weet nu waarom een marketingstrategie een essentieel onderdeel is voor jouw bedrijf, maar je weet nog niet hoe je ervoor zorgt dat deze effectief ingezet kan worden. Bij Traffic Today doen we dit door SMART te werken. Hierdoor kunnen wij gericht te werk gaan, en zorgen we ervoor dat er duidelijke doelstellingen worden gesteld op het gebied van jouw marketingstrategie. Merken we dat er niet het gewenste resultaat behaald wordt? Dan stellen we ons flexibel op en passen we je marketingstrategie aan.

Om vervolgens effectief te werk te gaan, is je marketingstrategie op te delen in drie niveaus:

  • Basis: Op basisniveau wordt er gekeken naar de kern van jouw marketingstrategie: waar sta je momenteel en waar wil je naartoe? Er worden gerichte doelen gesteld en er wordt gekeken op welke modellen je je marketingstrategie gaat baseren.
  • Richting: Als jouw online strategie een tijd bezig is, kun je deze directer richting gaan geven. De eerste resultaten van je strategie zijn nu te merken, waarop je natuurlijk kunt bouwen. Als jij merkt dat het al de goede richting op gaat, kun je je strategie versterken, maar als dit nog niet zo is, kun je er ook voor kiezen om onderdelen aan te passen. Flexibiliteit is in deze fase van je strategie vereist.
  • Uitvoering: Op uitvoerend niveau kijk je vooral naar samenwerkingen: wie helpt er allemaal mee om een bepaald resultaat te behalen? Hierdoor kun je het resultaat van een proces voor jouw bedrijf zelf ook daadwerkelijk bepalen.

Marketingstrategie als onderdeel van je marketingplan

Een misconceptie die veel bedrijven hebben, is dat een marketingstrategie ten koste gaat van je algemene marketingplan. Dit is lang niet altijd het geval: wij zetten een marketingstrategie juist in als onderdeel van je marketingplan. Eerst bepalen we de strategie, hier bouwen we uiteindelijk het plan op door.

Om je online strategie te bepalen, voeren we verschillende onderdelen uit. Bijvoorbeeld:

Zodra al deze factoren bepaald zijn, kunnen we deze toepassen aan de hand van je marketingplan gaan maken. In de strategie plaatsen we het idee van je plan: in je plan wordt juist verteld hoe je dit gaat uitvoeren en wie dit gaat doen. De één hoeft dus echt niet ten koste van de ander te gaan: het tegenovergestelde geldt juist.

Strategie doen wij voor

Tips voor marketingstrategie

Om jouw marketingstrategie zo succesvol mogelijk te maken, geven we je graag een paar tips!

  • Kijk niet enkel naar je eigen wensen. Wanneer jij je strategie opstelt, ben je snel geneigd om enkel je eigen wensen mee te nemen. Maar, het is ook belangrijk om kritisch te zijn en je af te vragen of dit wel daadwerkelijk de juiste keuze is: misschien kun je wel veel meer omzet draaien door je juist te richten op de wensen van de klant.
  • Wees niet bang te combineren! Er zijn online veel verschillende modellen te vinden die jou een succesvolle marketingstrategie kunnen bezorgen. Dit betekent niet dat je één model moet kiezen en daaraan vastzit. Het mooie aan marketing is juist om door een combinatie van verschillende modellen een succesvolle online strategie te maken!
  • Doe niet alles zelf. Het is als bedrijf misschien snel besloten om alles zelf te doen, maar dit is niet altijd even slim. Door de samenwerking juist op te zoeken, kies je voor een vermenigvuldiging van ervaring en kennis, die jou naar een hoger online niveau tilt!

Marketingstrategie met Traffic Today

Klinkt intensief en transparant samenwerken jou als muziek in de oren? Mooi! Dan ben je bij aan ons aan het juiste adres. Onze online strategen helpen jou graag een hoger online niveau te bereiken. Wij voeren niet alleen het onderzoek voor je uit, maar helpen jou ook graag met de uitvoering van deze strategie. Zo hebben wij veel SEO-, SEA- en contentmarketeers in huis die jou graag helpen bij de realisatie van al jouw doelstellingen. Ben je benieuwd hoe we dit doen? Neem dan contact met ons op! Eén van onze marketeers staat je graag te woord.

cta-employee-particles
call-to-action
Steven staat voor je klaar!
Strategisch advies nodig?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.