Dit is hoe we het doen

Content Marketing

Een verhaal vertellen. Daar begint het. Of het nu gaat om een product, een dienst, je volwaardige merk of slechts een fractie van je organisatie – met het juiste verhaal blijft je doelgroep plakken. Content marketing is hierin het sleutelwoord. Deze strategie zorgt er namelijk voor dat je verhaal strategisch onder de aandacht wordt gebracht. De juiste boodschap, precies wanneer je doelgroep er vatbaar voor is.

Met content marketing zetten we je bedrijf op de kaart. Door middel van blogs, social media, categorieteksten en meer helpen we je groeien.

Waarom content marketing?

  • Duurzame groeistrategie
  • Aandacht van de juiste doelgroep
  • Bijdrage aan merkbekendheid
  • Betaalbaar
  • Laagdrempelig toegang tot je doelgroep
  • Manier om expertise te tonen

Wat is content marketing?

Content marketing is het strategisch vermarkten van je merkverhaal. Hierbij spelen tekst en beeld een belangrijke rol. Dit vormt namelijk de ‘content’ die je deelt met je doelgroep. In dit geval kun je content dus zien als alle inhoud die je deelt met je doelgroep via verschillende kanalen. Naast je website kun je namelijk ook content delen via bijvoorbeeld je socialmediakanalen, een vakwebsite of gesponsorde campagne. Door je merk aan deze content te koppelen laat je de doelgroep zien dat je kennis in huis hebt en snapt waar de behoeftes liggen.

Toch is content marketing niet uitsluitend gericht op je doelgroep. Content, en met name de tekstuele kant, is van groot belang voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google. Content optimalisatie is dan ook niet voor niets één van de drie hoofdonderdelen van zoekmachineoptimalisatie (Content, Techniek en Linkbuilding). Door bijvoorbeeld sterke categorieteksten te plaatsen op je webpagina’s, laat je Google weten waar je website over gaat en waar jij in gespecialiseerd bent. Bij de waardering van je website wordt deze informatie meegenomen en is de kans groter dat je hoger in Google terechtkomt. Content en zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn dus sterk met elkaar verbonden.

Wil je weten of jouw website en je overige kanalen de juiste content bevatten voor de start van strategische content marketing? Vraag de gratis content scan aan, dan gaan onze content marketeers voor je aan de slag!

CASES

Lees over het content succes van MaxiAxi

MaxiAxi

Case_MaxiAxi

Aan de slag met jouw content marketing

Ben je op zoek naar een duurzame groeistrategie en heb je bijvoorbeeld het budget niet om voortdurend te adverteren op relevante zoekwoorden? Of wil je de relevantie van je webpagina’s en andere kanalen verbeteren om zo je doelgroep beter te bereiken? Dan is content marketing een slimme keuze.

Content marketing kent vele gezichten en dit betekent dat er niet één gouden regel is die leidt naar online groei. Toch zijn er wel degelijk best practices. Door deze toe te passen op jouw bedrijf en de strategie zo aan te vliegen dat deze perfect aansluit op je merk, kunnen we snel stappen zetten met goede content.

Wat heb je nodig? Zijn enkel sterke categoriepagina’s op je website voldoende of is het ook noodzakelijk dat je een blogpagina opzet? Onze content marketeers weten welke soorten content geschikt zijn voor welke doelgroepen en denken graag met je mee over de juiste inzet van content, welke boodschap aanslaat en hoe je deze trend vasthoudt. Content marketing blijft namelijk maatwerk. Dus door kennis te maken met je bedrijf en je doelgroep(en) in kaart te brengen, zijn we in staat content marketing toe te passen die voor jou het verschil gaat maken.

 

Outbound versus inbound marketing

Wie nog nooit gehoord heeft van content marketing is misschien wel bekend met de term ‘inbound marketing’. In feite komt dit neer op hetzelfde: door meerwaarde te bieden en relevant te zijn voor je doelgroep zet je geïnteresseerden om in klanten. Dit staat haaks op het meer traditionele outbound marketing. Bij deze strategie gaat het namelijk puur om koude acquisitie en overtuigingskracht wanneer je doelgroep nog niet eerder kennis heeft gemaakt met je merk, product of dienst. Hoewel dit in sommige gevallen goed kan werken, blijkt in de praktijk dat inbound marketing of content marketing een meer langdurig karakter heeft en zich op de lange termijn terugbetaalt.

De keuze voor outbound of inbound marketing hangt dan ook sterk af van de richting die je op wil. Zoek je een manier om een trouwe klantenbasis op te bouwen? Of is een eenmalige aankoop of inschrijving meer dan voldoende? In het eerste geval is content marketing de beste optie. Kies je voor het laatste, dan loont outbound marketing zich sneller. Voordat je een keuze maakt tussen de twee strategieën is het dus belangrijk om voor jezelf in kaart te brengen wat je doel is. Op die manier weet je namelijk zeker dat je niet onnodig werk gaat uitvoeren of juist te veel verwacht van je strategie.

1. Wat is content?

Voordat je content marketing goed kunt doorgronden, is het belangrijk dat je precies weet wat content is. In het geval van marketing is content de informatie en inhoud die je je publiek biedt via verschillende kanalen. Denk bijvoorbeeld aan een video, een blogartikel of een productpagina in je webshop. Iedere content-uiting heeft een andere insteek en boodschap, waardoor je inspeelt op de behoefte van je publiek op een bepaald punt in de klantreis.

2. Wat is content marketing?

Content marketing is de manier waarop je als organisatie je content onder de aandacht brengt bij de juiste doelgroep. Diverse marketingstrategieën liggen hieraan ten grondslag. Denk bijvoorbeeld aan de zoekmachine, maar ook zeker aan social media of externe websites. Je vermarkt in feite het verhaal van je merk, product of dienst om zo een band op te bouwen met je publiek.

3. Waarom is content marketing belangrijk?

Tegenwoordig is concurreren binnen het online landschap ontzettend moeilijk. Overal worden gebruikers blootgesteld aan reclame, kortingscodes, acties, merken en meer. Hoe val je op tussen deze sneeuwstorm aan content? Met content marketing identificeer je kansen; kijk bijvoorbeeld naar de plekken waar je concurrentie nog niet aanwezig is. Of bied unieke informatie die alleen jij in huis hebt. Op die manier kun je de strijd aan.

4. Wanneer content marketing inzetten?

Content marketing kun je in principe op ieder moment inzetten. Het is hierbij wel belangrijk dat je bijvoorbeeld de basis van je website al hebt staan. Bezoekers naar je website trekken met sterke content is natuurlijk alleen handig wanneer je website vervolgens ook zo ingericht is dat je publiek vindt waar ze voor kwamen of de actie uit kunnen voeren die jij voor ogen hebt. Als het op budget aankomt kun je alle kanten op met content marketing. Zelfs zonder budget kun je beginnen met kleine stappen, zoals wekelijks een blogartikel plaatsen.

5. Voor wie is content marketing geschikt?

Zowel multinationals als kleine spelers hebben baat bij goede content marketing. Deze strategie beperkt zich namelijk niet tot enkel grote bedrijven of lokale partijen. De inrichting van je content is volledig afhankelijk van je beoogde publiek en wat je uiteindelijk wil bereiken met content marketing. Kortom, content marketing is ook geschikt voor jouw bedrijf!

6. Wat zijn de voordelen van content marketing?

De belangrijkste voordelen van content marketing zijn het duurzame karakter en de kans om je doelgroep vroeg in de klantreis aan te spreken. Door content te creëren die jarenlang zorgt voor een stabiele verkeersstroom naar je website, blijft je marktaandeel groeien zonder dat je hier veel voor hoeft te doen. Denk bijvoorbeeld aan een steengoed blogartikel. Grote kans dat deze op den duur gaat ranken in de zoekresultaten en op die manier steeds meer bezoekers naar je website trekt. Daarnaast kun je met content marketing ook het oriënterende publiek aanspreken en zelfs mensen bewust maken van jouw merk.

Content marketing in 5 stappen

Om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met jouw content marketing, hanteren we een bewezen stappenplan als basis. Vanuit deze basis kunnen we namelijk razendsnel aan de slag. Zodra je aangeeft geïnteresseerd te zijn in content marketing voor de online groei van je website, zetten we de volgende stappen.

stap 1

Content scan

Om te weten wat ons beginpunt is, voeren we een content scan uit. Met behulp van handige tools kijken we naar je aandeel op het gebied van online content. Daarnaast leggen we dit naast de aanwezigheid van je belangrijkste concurrenten. Waar liggen kansen en welke verbeterpunten moeten zo snel mogelijk opgepakt worden?

stap 2

Content intake

Naast de praktische aanpassingen die er uit de contentscan komen, is het natuurlijk ook belangrijk dat het verhaal van je merk goed naar voren komt. Om dit te kunnen garanderen plannen we een content intake met je om alles te weten te komen over je merk, je doelgroep(en), de identiteit van je bedrijf en de stijl die hierbij past.

stap 3

Zoekwoordonderzoek / content gap analyse

Op basis van bovenstaande stappen voeren we een zoekwoordenonderzoek uit en bepalen we op welke zoekwoorden je op dit moment nog niet (goed) gevonden wordt maar die wel degelijk belangrijk zijn voor je website. De gaten die we opmerken op je website als het gaat om informatievoorziening proberen we zo snel mogelijk te dichten met relevante content.

stap 4

Contentproductie

Wanneer we alles in kaart hebben gebracht en de juiste strategie uit hebben gezet, gaan we aan de slag met het creëren van jouw content. Van categorieteksten tot blogartikelen en zelfs video’s in samenwerking met onze videopartner – we doen er alles aan om jouw merk zo goed mogelijk naar voren te halen. Bovendien kijken we naar de beste manieren om met deze content je doelgroep te bereiken. We blijven daarom monitoren en sturen bij waar nodig.

stap 5

Linkbuilding

Als eventuele laatste stap en als extra boost voor de content van je website, kun je ervoor kiezen om linkbuilding  in te zetten. In de vorm van blogs die een link bevatten naar één of meer van jouw webpagina(‘s) en die vervolgens op externe platforms worden geplaatst, versterk je de autoriteit van je website en waardeert de zoekmachine je hoger in de zoekresultaten. Onze linkbuildingspecialisten zorgen voor een natuurlijk linkprofiel en dragen zo bij aan versterkte online groei van je hele website.

Aanwezig in alle fases van de klantreis

Iedere potentiële klant legt een zogenoemde klantreis af. Hiermee wordt bedoeld dat een bezoeker van je website niet automatisch een koper wordt of dat een volger van je Facebookaccount niet per definitie een loyale klant is. Door de klantreis van jouw doelgroep zo goed mogelijk in kaart te brengen en de mogelijke weerstanden en triggers in iedere fase van de reis mee te nemen in je strategie, kun je sturen op meer verkeer en meer conversie.

Aan de hand van het See, Think, Do & Care marketingmodel brengen onze content marketeers de klantreis van je doelgroep in kaart. Hierbij worden vragen gesteld als ‘welke boodschap past bij welke fase?’; ‘hoe nemen we weerstanden weg?’; of ‘welke tussentijdse KPI’s hanteren we om de effectiviteit van content te meten?’ Dit biedt zowel jou als Traffic Today een handvat om voortdurend te blijven optimaliseren en content te blijven toetsen op kwaliteit en relevantie.

Duplicate content, de grootste valkuil

“Hoe meer content, hoe beter”, is een gezegde die je weleens voorbij hoort komen in de marketingwereld. Er zijn echter bedrijven die deze stelling zo letterlijk nemen, dat ze stukken content van bepaalde pagina’s overnemen en deze teksten op aanverwante pagina’s plaatsen. Dit wordt ook wel duplicate content (gedupliceerde content) genoemd. Gekopieerde SEO teksten kunnen behoorlijke schade aanrichten aan je organische resultaten, omdat Google dit soort acties genadeloos hard afstraft.

Vind je de CTRL+C / CTRL+V-combinatie hier en daar bij een bepaald zinnetje, dan zul je de penalty van Google niet ontvangen. Deze gaat pas in werking treden als je doelbewust, lange lappen tekst gaat overnemen. Doe je dit ook nog eens van andermans ‘copy’? Dan ben je helemaal aan de beurt. Houd het daarom bij unieke content, want daar kom je het allerverst mee.

Helpful content: belangrijker dan ooit

Al sinds jaar en dag zijn blogs dé vorm van content om bezoekers te helpen met hun vragen. In 2022 rolde Google de Helpful Content Update uit. Het belangrijkste uitgangspunt van deze update, is het beter bedienen van de gebruikers op Google. Daarbij is er een verschuiving waarneembaar. Waar categoriepagina’s eerder vooral voor de zoekmachine geschreven werden, verwacht Google nu content van websites die ertoe doet. Helpful content is content die de gebruiker verder helpt bij een vraagstuk.

Stel je voor. Je wilt zelf, zonder inmenging van een marketing agency als Traffic Today, een advertentie op Instagram zetten. Echter heb je hier geen ervaring mee, waardoor je aan het zwemmen komt. Waar je als marketing agency eerder misschien wegkwam met een droge opsomming van de stappen, is dat sinds de update niet goed genoeg meer. Screenshots van de te nemen hordes zijn onmisbaar geworden, om te voldoen aan de eisen van goede helpful content.

AI Content: vloek of zegen?

AI Content… Het woord kwam aan het begin van 2023 al zo vaak voorbij, dat het al vroeg in het jaar de kandidatuur voor het woord van het jaar veiligstelde. Open AI lanceerde met ChatGPT een dusdanig succesvolle AI tool, dat de wereld op zijn kop stond. En hoewel AI content interessante kansen met zich meebrengt, blijft er volgens Traffic Today voorlopig een menselijke kijk nodig om kwalitatief goede content marketing te leveren. Vooralsnog testen we dus vooral met het ingeven van zoekopdrachten, die we ter inspiratie gebruiken voor onze content marketing. Daarbij doen we een beroep op ChatGPT, maar ook op het minder bekende Jasper AI. Duidelijk is in ieder geval dat AI content iets is dat nauwlettend in de gaten moet worden gehouden.

Content marketing tools

Om precies te weten welke content er nodig is om de online groei van je website te versnellen, maken we gebruik van handige content marketing tools. Deze tools stellen onze content marketeers in staat teksten te schrijven die zoekmachinevriendelijk zijn en precies de juiste woorden bevatten. Daarnaast tackelen we het visuele aspect van content marketing o.a. met programma’s uit het Adobe Creative Cloud pakket.

Close
Answer The Public
Ook partner worden?

Whitepaper

7 converterende content ideeën om jouw business te laten scoren

Content training

Als je zelf graag aan de slag wil met bijvoorbeeld het verbeteren van de teksten op je website maar simpelweg niet weet waar je moet beginnen, biedt een content training van Traffic Today uitkomst. Tijdens deze training leer je alles over het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten. We laten je zien hoe je snel een zoekwoordenonderzoek uitvoert en waar je op moet letten bij het opbouwen van je tekst. Daarnaast kijken we samen naar de huidige teksten op je website en geven we je alvast een voorzet voor verdere optimalisaties.

Aan het einde van de content training weet je welke kansen er liggen voor jouw website en heb je alle handvatten om zelf aan de slag te gaan. Uiteraard kun je altijd rekenen op hulp van onze content marketeers wanneer je ergens niet uitkomt.

 

SocialMediaMarketing

 

 

Linkedin_Ads

Social media beheer

Het delen van je content kan natuurlijk via je website, maar vergeet ook vooral je socialmediakanalen niet. Hier is je doelgroep actief. Door regelmatig in de feed van je publiek terecht te komen met inspirerende content of content die aanzet tot actie, vergroot je de kans op online succes. Content marketing vindt dus voor een groot deel plaats op social media.

Het bijhouden van al je kanalen en voortdurend nieuwe content plaatsen kost tijd. Past dit niet binnen je eigen agenda? Besteed het dan uit aan de content en social marketeers van Traffic Today. We zorgen ervoor dat de kanalen die voor jou het belangrijkst zijn er altijd mooi uitzien en gevuld worden met aansprekende content.

cta-employee-particles
staat voor je klaar!
Stel je content vragen!

E-mailmarketing

Als verlengstuk op de content marketing werkzaamheden zoals we ze eerder hebben beschreven, bieden we e-mailmarketing. Dit middel is bij uitstek geschikt voor het verhogen van loyaliteit onder je bestaande klanten. Attendeer ze bijvoorbeeld op toekomstige acties of bied informatie voor het onderhoud van hun gekochte producten. Deze content is van groot belang om je bestaande klantbasis actief te houden om zo bijvoorbeeld te sturen op herhaalaankopen. Daarnaast is e-mailmarketing effectief wanneer je bijvoorbeeld stuurt op nieuwsbriefinschrijvingen of brochuredownloads. De e-mailadressen die je hiermee verzamelt kunnen allemaal benaderd worden met content die de producten of diensten van je bedrijf uitlicht. Van verlaten-winkelwagencampagne tot inspiratienieuwsbrief – we zetten e-mailmarketing graag in voor je bedrijf!

Contentmarketing

SocialMedia

Content marketing strategie

Hoewel de individuele onderdelen van content marketing doorgaans zeer effectief zijn, kan het slim zijn om alles in een ijzersterke strategie te gieten. Hierbij brengen we je doelen in kaart en leggen deze naast het profiel van je doelgroep. Daarnaast identificeren we kansen per fase in de klantreis en bepalen welke boodschap er op welk punt uitgedragen moet worden. Als invulling van de strategie ondersteunen we je bovendien met bijvoorbeeld het ontwikkelen van formats, een sterke propositie op basis van je huidige identiteit of een content roadmap die je richting geeft.

Kies voor een content marketing strategie wanneer je meer wil halen uit het verhaal van je bedrijf. Wie ben je en waar sta je voor? Hoe wil je jouw publiek bereiken en met welke boodschap trek je ze over de streep? De identiteit van je bedrijf vormt de basis; wij werken dit uit tot hoogwaardige content strategie waar je nog jaren mee vooruit kunt.

 

8x content begrippen

  1. Hoofdzoekwoord – Je hoofdzoekwoord is de rode draad van het onderwerp waarover je schrijft. Dit woord of deze woorden komen vaak terug in je tekst en laten Google weten waar de tekst over gaat.
  2. Heading structuur – Een heading structuur verbetert de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het zorgt voor een begrijpelijke structuur voor zowel de bezoeker als voor Google. Een heading structuur is een effectieve manier om inhoud op een webpagina te ordenen. Denk na over de structuur en organisatie van de tekst en gebruik tags om die structuur over te brengen op de lezers.
  3. Contentkalender – Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. In een contentkalender geef je aan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert en wie er verantwoordelijk voor is.
  4. Storytelling – Een schrijfwijze waarbij de schrijver een ‘verhaal’ vertelt rond een bedrijf, product, of dienst. Het doel is om droge “facts and features” te vermijden, maar d.m.v. een verhaal meer emotie op te wekken bij de bezoeker. Storytelling kan in één tekst gebeuren of als rode draad doorheen een hele website.
  5. Customer journey – Een customer journey (ook wel: klantreis) omvat het traject en alle contactpunten (touchpoints) tussen een consument en een merk, product of dienst.
  6. (Buyer) persona’s – Een persona is een archetype van een gebruiker, ofwel een karakterisering van een bepaald type gebruiker die je kan helpen bij de invulling van je content.
  7. Landingspagina – Een landingspagina is een pagina waar een bezoeker op ‘landt’ nadat deze bijvoorbeeld op een advertentie of een Google resultaat heeft geklikt.
  8. Call to action – CTA (“call to action”) is tekst of een afbeelding waarmee je de gebruiker oproept tot actie. Je vraagt de gebruiker om bijvoorbeeld een product te kopen, samen te stellen of bijvoorbeeld in te schrijven voor een nieuwsbrief.

Wij doen het voor jou

Eva Hento

Content Marketeer | Head of Content

Deze merken zetten content marketing in:

cta-employee-particles
staat voor je klaar!
Stel je content vragen!