Dit is hoe we het doen

Google Shopping

Versterk je online groei met Google Shopping.

Maak jij al gebruik van Google Shopping als verlengstuk van je webshop? Dit verkoopkanaal is met de juiste strategie effectief in te zetten voor het verhogen van je online omzet. Ontdek hoe onze specialisten dit aanpakken en bereik maximaal resultaat met Google Shopping voor jouw bedrijf.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een vergelijkingstool in de Google Zoekresultaten waarin je producten kan zien en vergelijken. Als je een product interessant vindt, kun je direct doorklikken naar de webshop die het product verkoopt. Zo’n vergelijkingstool wordt ook wel een CSS genoemd, dat een afkorting is voor een Comparison Shopping Service. Dankzij het visuele aspect van een advertentie in Google Shopping trekt deze sneller de aandacht van een potentiële klant. Deze CSS is dan ook effectief bij doelstellingen die zich richten op meer verkeer naar je website en meer conversie.

Hoewel deze vergelijkingsdienst wel onder Google valt, is het meer een uitbreiding op de bestaande Google Ads dienst. Het is namelijk een apart marketingprogramma binnen Google. Dit programma kent een eigen plek binnen de Google-zoekresultaten, namelijk helemaal bovenaan. Hier worden jouw producten direct vergeleken met die van je concurrenten die ook in Google Shopping hebben geïnvesteerd. Dit overzicht maakt het voor potentiële klanten snel duidelijk wie de aanbieders zijn voor een bepaald product. Hier wil je dus zeker tussen staan!

De voordelen van Google Shopping

  • Directe vertoning in Google
  • Grip op je kosten
  • Meer verkeer naar jouw webshop
  • Duidelijke inzichten in je prestaties
  • Altijd een relevante doelgroep
  • Verhoogde merkbekendheid
cta-employee-particles
Arnaud staat voor je klaar!
Meer weten over Google Shopping?

Arnaud vertelt je er graag meer over!

❓ Hoe werkt Google Shopping?

Google Shopping werkt erg eenvoudig. Potentiële klanten die zoeken op een bepaald product, zien jouw product verschijnen in een overzicht, samen met andere aanbieders van ditzelfde product. Door het Google Merchant Center in te zetten en dit te koppelen aan je Google Ads account, kun je gemakkelijk een campagne opzetten, om zo je product tussen deze zoekresultaten te laten verschijnen.

💵 Wat kost Google Shopping?

De prijs van Google Shopping is variabel. Dit komt doordat er betaald wordt aan de hand CPC: jij betaalt per klik op je advertentie. De prijs die je betaalt is een vooraf afgesproken prijs: hoe meer je betaalt, hoe beter je positie in de resultaten van Google Shopping is. Voordat jouw advertentie online gaat, spreek je met Google een limiet af. Zodra dit limiet bereikt is, wordt jouw advertentie niet meer getoond.

🌐 Wat voor e-commerce software gebruikt Google Shopping?

Google Shopping maakt geen direct gebruik van specifieke e-commerce software. Dit komt doordat Google Shopping een Comparison Shopping Service is: het vergelijkt verschillende webshops met elkaar. Als je als potentiële klant een product via Shopping aanklikt, word je doorgelinkt naar de website waar je dit product kan kopen. De kans dat deze webshop gebruik maakt van een e-commerce software zoals Shopify of Lightspeed is wel groot.

📈 Hoe optimaliseer je Google Shopping?

Als je Google Shopping wilt optimaliseren, is het belangrijk dat je nagaat wat je doel is. Om het gebruik van deze CSS te maximaliseren, is het bijvoorbeeld belangrijk dat je een duidelijk inzicht in je producten hebt: welk product loopt goed en welk product niet? Waar liggen de kansen en waar is juist weinig resultaat te behalen? Door op deze vragen antwoord te geven, optimaliseer je jouw Google Shopping-ervaring.

Waarom Google Shopping inzetten?

Er zijn veel redenen waarom je Google Shopping in zou kunnen zetten als advertentiemogelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Je adverteert op productniveau: specifiek en relevant
  • Google Shopping draagt bij aan de toename van verkeer naar je website
  • Stijgende omzet
  • Doordat je visueel adverteert, hebben potentiële klanten gelijk een beeld bij je product
  • De kosten zijn lager dan bij tekstadvertenties via Google
  • Transparant: de kosten en opbrengsten via je advertenties zijn inzichtelijk
  • Je hebt toegang tot waardevolle rapportages en concurrentiegegevens
cta-employee-particles
Arnaud staat voor je klaar!
Meer weten over Google Shopping?

Arnaud vertelt je er graag meer over!

Google Merchant Center: de plek waar het begint

Jouw grootste vriend op het gebied van adverteren via Google Shopping is het Google Merchant Center. Deze tool is essentieel in jouw gebruik van Google Shopping: zonder Merchant Center-account kun je namelijk geen advertenties plaatsen. Hier deel je informatie over je bedrijf, zoals je prijzen en je leveringsmogelijkheden. Zodra dit is gedaan, ben je klaar om je advertenties online te zetten. Dit doe je aan de hand van een productfeed. Vrijwel elke CMS biedt de mogelijkheid om deze productfeed voor je te maken: hier hoef je dus niet veel tijd aan kwijt te zijn. Door dit te uploaden in het Google Merchant Center, kun je je advertenties gaan plaatsen.

Het mooie aan het Google Merchant Center is dat dit niet enkel voor Google Shopping is in te zetten, maar ook een succesvolle bijdrage kan leveren aan jouw YouTube Adverteren campagne. Wil je in één programma een handig overzicht hebben van al jouw Google-gerelateerde advertenties? Google Merchant Center is dé manier!

Google Shopping campagnes

Om Google Shopping succesvol in te zetten, heb je een goede strategie nodig als basis voor je campagnes. Deze campagnes zijn op twee manieren in te zetten:

  • Standard Shopping campagnes: Als je volledig zelf richting wil geven aan je campagne, zijn de Standard Shopping campagnes van Google een perfecte mogelijkheid voor jou. Hiermee bepaal je alle gegevens van je campagne namelijk volledig zelf: denk hierbij aan locatiegegevens, maar ook wanneer je deze advertentie live wilt hebben en hoeveel budget je hiervoor vrij maakt.
  • Smart Shopping campagnes: Google is een platform dat enorm veel mogelijkheden heeft. Zo kunnen zij ook het grootste deel van je campagne voor je uitvoeren. Zo’n campagne heet een Smart Shopping campagne: je geeft de touwtjes enigszins uit handen en laat Google automatische gegevens invullen die ze vormen op basis van eerdere campagnes.

Misschien vind je het lastig om te bepalen welke campagnemogelijkheid het beste werkt voor jouw bedrijf. Onze specialisten staan altijd klaar om de mogelijkheden te bespreken. We doen onderzoek naar de mogelijkheden en bepalen in goed overleg de beste mogelijkheid voor jou. Zo boek je het best mogelijke resultaat met Google Shopping!

De 11 vereisten binnen de Google Shopping Feed

Om gebruik te maken van het Google Merchant Center, moet je een productfeed ontwikkelen. Deze Shopping Feed kent 11 essentiële onderdelen. Zonder deze 11 essentiële onderdelen, kun je geen gebruik maken van Google Shopping:

  • ID: van elk product dien je een uniek ID door te geven
  • Titel van het product
  • Productomschrijving: vertel wat je product precies inhoudt
  • Landingspagina van het product
  • Prijs van het product
  • URL van de afbeelding
  • Beschikbaarheid: is het product momenteel aanwezig in je webshop?
  • Merk van het artikel
  • Het Global Trade Item Number (GTIN) van het product
  • Staat van het artikel: is het nieuw of al eerder gebruikt?
  • Google Product Categorie

Zoals we eerder ook benoemden, heeft vrijwel elke CMS de mogelijkheid om een productfeed voor je te ontwikkelen. Toch adviseren we om je producten goed te controleren op de zojuist genoemde vereisten: als er ook maar één mist, kan het product niet aangeboden worden via Google Shopping.

cta-employee-particles
Arnaud staat voor je klaar!
Meer weten over Google Shopping?

Arnaud vertelt je er graag meer over!

Campagne Tips

Om jouw Google Shopping campagne succesvol te laten verlopen, geven we je graag een paar tips:

  • Bied de juiste producten aan. Dit klinkt natuurlijk vanzelfsprekend, maar door onderzoek te doen naar de mogelijkheden binnen jouw producten, vergroot je je omzet enorm. Je wilt Google Shopping natuurlijk niet inzetten voor een product waar geen winst op te boeken valt.
  • Zorg voor duidelijke foto’s. Google Shopping is een unieke advertentiemethode, omdat het een visueel aspect aan jouw zoekmachine advertentie toevoegt. Zorg er dus voor dat de foto’s goed zijn. Zo val je op tussen de andere producten.
  • Concurreer slim! Door een zoekwoordenanalyse te doen, kom je erachter wat het zoekvolume is achter jouw advertenties, maar ook hoeveel concurrentie er op elk zoekwoord plaatsvindt. Voor sommige producten zal de advertentieprijs dus een stuk hoger zijn dan voor andere producten. We helpen je hier graag bij door precies te onderzoeken of je momenteel juist adverteert en dit aan te passen daar waar nodig!

Google Shopping uitbesteden

Google Shopping is een advertentiemogelijkheid die past bij vele doelstellingen. Google Shopping uitbesteden is dus voor vrijwel elk bedrijf geen gekke stap. Door dit bij Traffic Today te doen, kies je ervoor om aan de slag te gaan met enthousiaste marketeers die door middel van een intensieve samenwerking het beste online resultaat willen boeken. Wij zetten Google Ads niet zomaar in, maar zorgen voor de juiste onderbouwing en strategie, om zo tot het beste resultaat te komen.

Onze transparante werkwijze is voor ons erg belangrijk. Hierin vinden we het vanzelfsprekend dat we alles in overleg doen en sturen op de doelstellingen die jij wil behalen. Je mag bovendien van ons verwachten dat we eerlijk advies geven en onze expertise inzetten om jouw bedrijf te helpen groeien. Zo zorgen we ervoor dat je altijd up-to-date bent van de gezette stappen, en dit betekent ook dat we makkelijk kunnen bijsturen op het moment dat je ons van feedback voorziet. Merk je dat je met Google Shopping niet de gewenste resultaten boekt? Onze marketeers staan direct voor je klaar!

Traffic Today, jouw Google Shopping specialist

Traffic Today werkt volgens een vaste wijze: eerst voeren onze specialisten een analyse uit. Op basis van deze analyse worden volgende stappen gezet, zoals het optimaliseren van je feed. Nadat alles is geoptimaliseerd, richten we je Shopping campagne in. Uit ons onderzoek halen we precies welke campagnemogelijkheid het beste aansluit op jouw marketingdoelen. Dit alles doen we in overleg met jou.

Wil jij graag investeren in Google Shopping? Onze advertentie specialisten staan voor je klaar! Wij leggen de focus op een intensieve samenwerking, ondersteund door een transparante werkwijze. We nemen graag de tijd om jouw regelmatig te updaten over progressie of problemen waar we tegenaan lopen, zodat je altijd helemaal up-to-date blijft. Onze combinatie van kennis en ervaring zorgt ervoor dat jij online de successen boekt waar je naar opzoek bent. Ben je benieuwd wat er allemaal mogelijk is voor jouw webwinkel op het gebied van Google Shopping? Neem dan contact op met één van onze online strategen! Zij helpen je graag door al jouw vragen te beantwoorden.

cta-employee-particles
Arnaud staat voor je klaar!
Meer weten over Google Shopping?
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.