organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Als marketeer zijn we steeds op zoek naar de beste manier om onze toekomstige klanten te benaderen. We weten namelijk allemaal dat als we personen in onze doelgroep op het juiste moment de juiste informatie sturen, we hen kunnen converteren naar een lead, en vervolgens een klant.
Hiervoor schrijven we dan buyer persona’s en customer journey’s, en tekenen we allerlei andere ingewikkelde processen uit. Maar soms mogen we het onszelf al eens makkelijk maken, toch? En daar komt Google Trends in het verhaal: dé tool bij uitstek om te zien hoe, waar en wanneer je doelgroep welke zoektermen gebruikt.
In tegenstelling tot Google Keyword Planner, laat Google Trends dus geen absolute data zien. Dit betekent dat je niet de exacte hoeveelheid zoekopdrachten te weten komt. Google Trends geeft een score van 100 aan de piek met het hoogste zoekvolume en vergelijkt de andere gegevens daarmee.
Je kan zoeken op een enkele zoekterm, maar ook per onderwerp. In dat geval groepeert Google verschillende zoektermen die tot eenzelfde onderwerp behoren. Dit kan handig zijn als je verschillende gelijkaardige diensten of producten hebt, of een breder beeld wil krijgen van het verloop van je sector, zoals bijvoorbeeld over het onderwerp “renovatie”:
In Google Trends kan je actuele topics vinden en hier snel op inspelen. Het is als bedrijf belangrijk om mee te zijn met de actualiteit en aan je publiek te tonen dat je op de hoogte bent van de nieuwste trends in de sector.
Je kan ook de trends van seizoensgebonden producten volgen en kijken vanaf wanneer mensen doorheen het jaar beginnen te zoeken naar deze producten. Hieronder zie je een voorbeeld van de zoektrend naar kerstballen. We zien dat mensen hier al naar beginnen zoeken vanaf oktober, en dat er na kerstmis een grote terugval is.
Aan de hand van Google Trends kunnen we niet enkel trending topics per seizoen bekijken, daarnaast is het de perfecte tool om te ontdekken wat er speelt in de wereld. Denk hierbij aan wereldwijde evenementen of fenomenen. De laatste weken is de hele wereld in de ban van het coronavirus, en is o.a. toiletpapier heel populair. Die trend zie je dan ook online:
Google Trends is een zeer handige tool om je SEO te verbeteren. Je kan Google Trends o.a. gebruiken op onderstaande manieren:
Met Google Trends kan je niet enkel onderzoeken hoe bepaalde zoekwoorden presteren in het zoeknetwerk, maar ook binnen andere netwerken van Google, zoals: ‘Google Nieuws’, ‘Google Afbeeldingen’, ‘Google Shopping’ en ‘Youtube’.
Die laatste kan heel interessant zijn, want Youtube is namelijk de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Gebruikers voeren hier meer dan 3 miljard zoekopdrachten per maand in.
Op Youtube willen mensen zich vooral informeren. De zoekopdrachten die ze invoeren, zijn vooral gericht op ‘help-content’: gebruikers willen hun actuele vragen beantwoorden of problemen oplossen. Instructievideo’s, handleidingen en tutorials zijn daarom bijzonder populair. Bijvoorbeeld over hoe je een customer journey kan maken:
Door Youtube in te zetten in je contentstrategie, kan je dus potentiële klanten in een vroeg stadium (discovery – awareness) bereiken. Dankzij Google Trends weet je ook welke content het goed zou doen bij je doelgroep.
Google Trends is een bijzonder onderschatte, maar zeer waardevolle tool om te achterhalen welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt en op welk moment. Dankzij Google Trends kan je jouw contentkalender beter afstemmen op de bezorgdheden van je potentiële klanten, en je communicatie perfect timen voor een optimaal resultaat.