Blog - 08 oktober 2023

Newsjacking: slimme zet of valsstrik?

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Marketeer

Publiciteit krijgen van omroepen of geschreven media, zonder dat je er maar een stuiver voor hoeft neer te tellen. Het is de gedroomde marketingstrategie van iedere marketing manager. Dat het helaas niet zo simpel is, zal je vast niet verbazen. Gelukkig staat de moeilijkheidsgraad niet gelijk aan onmogelijk, want met newsjacking kun je een poging wagen om in de belangstelling te komen staan. Newsjacking is niet onomstreden, maar kan waardevol zijn mits het goed wordt toegepast. In dit blog legt Traffic Today je uit wat newsjacking is en geven we je voorbeelden van dit principe.

Wat is newsjacking?

Newsjacking is een marketingtechniek of PR-strategie waarbij bedrijven ad rem reageren op actuele nieuwsgebeurtenissen, om zo aandacht te genereren voor hun eigen merk, producten of diensten. Het woord ‘newsjacking’ is afgeleid van ‘hijacking’, wat letterlijk ‘kidnappen’ betekent. In zekere zin zeg je dus dat je het nieuws ‘kaapt door ermee aan de haal te gaan. Daarmee is newsjacking een tegenhanger van branded content , waar je media betaalt om zendtijd of paginaruimte te krijgen.

Succesvolle newsjacking

Het belangrijkste aspect van newsjacking is dat de content relevant en waardevol moet zijn voor het nieuwsverhaal, en het moet een originele invalshoek bieden. Als het goed wordt uitgevoerd, kan newsjacking leiden tot een verhoogde merkbekendheid, websiteverkeer en betrokkenheid van het publiek. Het is echter belangrijk om ethisch te werk te gaan en geen misbruik te maken van gevoelige of ernstige nieuwsgebeurtenissen voor commerciële doeleinden.

Wie bedacht newsjacking?

David Meerman Scott, auteur van het boek “Newsjacking: How to Inject your Ideas into a Breaking News Story and Generate Tons of Media Coverage,” wordt gezien als de grondlegger van de newsjacking-strategie. Zijn werk heeft marketeers geholpen om deze tactiek effectief toe te passen en zich aan te passen aan de snel veranderende mediaomgeving. Newsjacking kan een krachtig instrument zijn voor het vergroten van de zichtbaarheid en het bereik van een merk, mits het op de juiste manier wordt uitgevoerd.

Voorbeelden van newsjacking

Er zijn 1001 manieren om newsjacking toe te passen. Een risicovolle manier is om in te spelen op gevoelige nieuwsberichten, maar je kan er ook voor kiezen om in te spelen op relatief onschuldige gebeurtenissen of tv-programma’s.

ANWB op de misser van Sven Kramer

Aldi op de B&B Vol Liefde trend

HEMA op de Omtzigt-gate

Bar le Duc op de viral video van AT5

Newsjacking strategie bij Traffic Today

Wil jij een newsjacking strategie opzetten, maar beschik je niet over de juiste knowhow? Schakel dan de hulp in van Traffic Today. Zo zetten we PR linkbuilding in om je producten of dienst onder de aandacht te brengen op externe websites, in ruil voor een link. Vraag gerust naar de mogelijkheden!

De 7 voordelen van gastbloggen

Vorige blog

Deliverability: de KPI van de e-mailmarketeer

Volgende blog