Blog - 14 maart 2022

Verzin jij de beste viral marketing campagne?

Het is na twee jaar aan coronanieuws misschien niet een term waar je op zit te wachten: viraal. Maar viral marketing is wel iets dat je aandacht verdient. Want wie wil nu niet gratis bereik creëren? Helaas is viral marketing, net als corona, erg onvoorspelbaar. Wel kunnen we je wat tips geven die je in ieder geval dichter in de buurt brengen van een succesvolle viral campagne. Combineer dat met creativiteit en een vleugje geluk en wie weet verspreidt jouw boodschap zich als een olievlek over het internet!

Wat is viral marketing?

Laten we eerst nog kort even toelichten wat het nu inhoudt: viral marketing. Het is een vorm van marketing waarbij een boodschap zich als een virus verspreidt over social media en de rest van het internet. Jij deelt iets als bedrijf (een video, een foto, een tekst of iets anders) en je volgers besluiten dit massaal te gaan delen met anderen. Voorwaarde voor viral marketing is dat het verspreid wordt door anderen; een groot bereik verkrijgen met een betaalde advertentiecampagne is dus geen viral marketing, tenzij mensen je advertentie uit zichzelf met anderen gaan delen.

Hoe zet ik het zelf in?

En dan komen we dus bij het volgende punt: hoe kun je zelf een succesvolle viral marketingcampagne opzetten? Viraal gaan valt en staat natuurlijk bij de initiële boodschap. Die moet zo prikkelend, grappig, verrassend, bijzonder of urgent zijn dat mensen ermee aan de haal gaan op hun eigen socialmediakanalen. Bedenk dus of jijzelf bereid zou zijn het bericht verder te delen en pols dit ook bij collega’s, familie en vrienden. Is het voor jou en hen nog niet genoeg? Dan moet je terug naar de tekentafel, net zolang je de perfecte viral hebt gevonden.

Kanalen

Maar ook dan ben je er nog niet. Want je boodschap kan nog zo goed zijn, als je initiële bereik beperkt is, is de kans ook klein dat het viraal gaat. Dus breng voor jezelf in kaart op welke kanalen je het bericht kunt delen en wat je daar al aan organisch bereik mee hebt. Is je bereik daarop beperkt? Kijk dan of je je boodschap bij anderen kwijt kunt: denk aan je medewerkers, bedrijven waar je mee samenwerkt, of benader iemand met een groot bereik om jouw boodschap te delen.

Timing

Een ander belangrijk aspect is timing. Het moment waarop je campagne live gaat, kan enorm bepalend zijn. Duik daarom eens in je oude social mediaberichten en -campagnes. Op welke dagen en tijdstippen heb je het grootste bereik? Hiervoor kun je ook algemene onderzoeken naar social mediagedrag gebruiken om te zien op welke momenten jouw doelgroep actief is op bepaalde kanalen.

Het vervelende met timing is dat je niet in de toekomst kunt kijken. Je weet niet of je concurrent op precies hetzelfde moment viral probeert te gaan en het nieuws kun je al helemaal niet voorspellen. Wel kun je inhaken op het nieuws en daarmee viral gaan, een veelbeproefd recept. Gebruik daarom content management systemen die je op de hoogte houden van wat er speelt en houd zelf de actualiteit in de gaten. Je kunt daarnaast gebruikmaken van inhaakkalenders, zodat je precies weet welke feestdag het is, of wanneer er andere speciale momenten zijn. Besef hierbij wel dat je niet de enige bent die zo’n kalender gebruikt en dat iedereen zal willen inhaken op dagen als Koningsdag en Black Friday.

Geluk (dwing je af)

Onvoorspelbaarheid maakt het leven van een marketeer leuk en uitdagend. Dus de factor geluk die een grote rol speelt bij viral marketing ook. Want hoewel je afhankelijk bent van externe factoren kun je er wel alles aan doen om die externe factoren in je voordeel te laten werken. Gebruik daarvoor bovenstaande tips, maar bovenal, gebruik je creativiteit!

De basis

Uiteindelijk is bij een viral marketingcampagne ook van belang dat het wat oplevert. Daarvoor moet alle andere online content ook goed zijn. Als je viral actie naar je website leidt, moet die website de moeite waard zijn, gebruiksvriendelijk zijn en de relevante informatie bevatten. Gelukkig kunnen onze content marketeers je daarbij helpen, neem contact met ons op of plan een afspraak in voor meer informatie!

Het AIDA model: het geheim om ijzersterke content te schrijven?

Vorige blog