Blog - 14 juni 2023

5 min leestijd

Waarom een FAQ-pagina een must is voor je webshop

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Of je nu een webshop met kleding hebt, je IT-diensten aanbiedt of je dierenproducten verkoopt: er zijn altijd klantvragen die regelmatig terugkomen. Denk hierbij aan vragen over de duur van de verzending, de verzendkosten, maar ook informatie over je product of dienst. Je kunt ervoor kiezen om de vragen op verschillende plekken op je website uit te lichten of om deze vragen te beantwoorden als klanten contact met je opnemen. Dit zijn niet de meest klantvriendelijke opties. Daarnaast kost het voor je onderneming ook meer tijd als je deze vragen moet beantwoorden voor klanten, terwijl dit eigenlijk niet nodig hoeft te zijn. Het is namelijk beter, handiger én sneller om alle veelgestelde te beantwoorden op een speciale FAQ-pagina. Door een FAQ-pagina te gebruiken zorg je dat klanten snel antwoord krijgen op de vragen die ze hebben. We vertellen je graag meer over een FAQ-pagina en de voordelen ervan.

Wat betekent FAQ?

FAQ staat voor Frequently Asked Questions: veelgestelde vragen. De veelgestelde vragen komen op een aparte pagina op je website. Op deze pagina beantwoord je vragen van bezoekers op een eenvoudige manier. Vaak is deze pagina erg gestructureerd ingericht door onder de vraag direct het antwoord te geven. Het gaat hierbij niet alleen om het beantwoorden van vragen over bijvoorbeeld je verzend- en betaalmogelijkheden, het is ook belangrijk om vragen te beantwoorden over thema dat centraal staat op je website. Denk bijvoorbeeld aan vragen over duurzaamheid, ingrediënten, productie en materialen. FAQ-pagina’s maak je zo kort of lang als je zelf wilt. Er zijn bedrijven die tientallen vragen beantwoorden in overzichtelijke categorieën, maar sommige merken beantwoorden ook maar vijf vragen. Ga vooral voor jezelf na welke vragen relevant zijn voor je klanten om te beantwoorden en pas dit toe voor jouw marketingstrategie.

Waarom zet je veelgestelde vragen op je website?

Een FAQ-pagina is handig voor vragen die vaak gesteld worden. Het kan zijn dat deze informatie al wel op een andere plek op je website staat, maar dat klanten deze informatie over het hoofd zien of de pagina niet hebben bekeken. Je wilt voorkomen dat je omzet misloopt omdat klanten de website verlaten doordat ze informatie over bijvoorbeeld verzendkosten en regels over retourneren niet kunnen vinden. Dit probleem los je eenvoudig op door een FAQ-pagina toe te voegen. We zetten even de punten op een rijtje waarom een FAQ op je website nuttig is:

  1. Het bespaart je tijd. Een FAQ-pagina opzetten kost wat tijd, maar daarna gaat het je alleen maar tijd opleveren. Je hoeft nu namelijk niet meer dezelfde vragen opnieuw te beantwoorden aan bezoekers op je website. Hierdoor ben je minder tijd kwijt aan het beantwoorden van chats, mails of telefoontjes.
  2. Het is klantvriendelijk. Met een goede en duidelijke website maak je het makkelijk voor je bezoekers. Een duidelijke FAQ draagt daar zeker aan bij. Daarnaast kan de gebruiksvriendelijkheid van een veelgestelde vragen pagina conversieverhogend werken.
  3. Meer zichtbaarheid in de zoekresultaten. Als je vragen en antwoorden toevoegt aan een pagina die al goed scoort in Google, worden deze direct getoond in de organische zoekresultaten. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid, dit kan weer meer bezoekers opleveren.

Wat staat er op een FAQ-pagina?

Nu je weet wat een FAQ-pagina is en waarom je zo’n pagina op je website zet, is het ook goed om te weten wat je op een FAQ-pagina zet en hoe je dit doet. Als je een veelgestelde vragen pagina gaat maken, moeten de antwoorden op de vragen zo kort mogelijk zijn. Let er wel op dat de vraag wordt beantwoordt en dat je bezoekers de informatie begrijpen. Is er meer uitleg vereist voor een specifiek antwoord? Plaats dan een linkje naar het einde van het antwoord, die de bezoeker doorstuurt naar de pagina waarop alle benodigde informatie te vinden is. Dit kan bijvoorbeeld een blogpost zijn, maar ook een specifieke pagina. Zorg er dus voor dat je antwoorden kort en bondig zijn, maar wel begrijpelijk. Bied klanten meer informatie aan als ze daar behoefte aan hebben, door een link te plaatsen.

Waar plaats je de FAQ-pagina?

Voor het aankoopproces van potentiële klanten, is het belangrijk om een FAQ-pagina te maken die makkelijk vindbaar is. Dit doe je door bijvoorbeeld de FAQ te vermelden in het navigatiemenu van je website. Een andere veelgebruikte en populaire optie is het plaatsen van de FAQ-pagina in de footer (voettekst) van je website. Daar is de pagina altijd zichtbaar en toegankelijk. Het maakt niet uit waar de bezoeker zich bevindt binnen de website, de footer is op elke pagina zichtbaar. Veel mensen weten dat ze een FAQ kunnen vinden in de footer en zullen daar dus ook snel zoeken.

Tip: plaats de link van je FAQ-pagina in de buurt van de links naar je contactgegevens en de zoekfunctie binnen je website.

Hoe selecteer je de veelgestelde vragen?

Er zijn verschillende manieren waarop jij je veelgestelde vragen kan selecteren. Hier een aantal opties:

  1. Verzamel klantvragen. Bekijk wat je klanten steeds weer vragen. Vaak zijn dit vragen van klanten die ze stellen als ze twijfelen over een aankoop of het afnemen van een dienst. Zorg dat je de twijfel wegneemt, door deze vragen al te beantwoorden op je website.
  2. Bekijk de websites van je concurrenten. Misschien ben je nog maar net begonnen met je bedrijf en heb je nog niet veel vragen ontvangen. Waarschijnlijk krijgen je concurrenten dezelfde vragen en hebben zij al wel een FAQ-pagina. De truc is om deze vragen nét een beetje beter te beantwoorden op je eigen pagina dan dat de concurrent dat doet.
  3. Gebruik Google. Als je in Google start met typen, zie je in de zoekbalk van Google zinnen verschijnen die je vraag afmaken. Deze suggesties van Google zijn goed om te gebruiken om veelgestelde vragen te beantwoorden over jouw product of dienst. Gebruik wel alleen de vragen die ook relevant zijn voor jouw bedrijf en je klanten.

FAQ voorbeeld

Als je aan de slag gaat met het maken van je FAQ-pagina, kan je het beste een basis template gebruiken. Noem de pagina altijd ‘Veelgestelde vragen’ of ‘FAQ’. Zo kunnen bezoekers de pagina snel vinden via de zoekfunctie van je website, het navigatiemenu of via zoekmachines zoals Google. De manier waarop je de pagina gaat vormgeven, hangt af van het aantal vragen dat je gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld 5 tot 10 vragen? Dan kan je deze prima onder elkaar plaatsen. Ga je veel vragen verwerken? Verdeel ze dan onder in categorieën. Denk hierbij aan categorieën als: ‘Verzenden en retourneren’, ‘Over ons’, ‘Betalen’, ‘Producten’. Op deze manier blijft je pagina erg overzichtelijk en kunnen klanten snel navigeren naar de antwoorden op hun vragen.

Zorg er voor dat je bij het uitwerken van de vragen een duidelijk overzicht creëert tussen de vraag en het antwoord. Schrijf de vraag bijvoorbeeld dikgedrukt en gebruik een kleiner lettertype voor het antwoord. Zo kan de bezoeker snel alles herkennen en van elkaar onderscheiden.

Extra tips voor het maken van een FAQ-pagina

We geven je graag nog een aantal handige tips die je kunt gebruiken bij het maken van een FAQ.

  • Klanten die twijfelen om iets bij je te gaan kopen, bekijken misschien eerst de FAQ-pagina om meer informatie op te doen over je product of dienst en je bedrijf. Ze zijn dan op zoek naar informatie die hun zorgen en mogelijke bezwaren wegnemen. Zorg dat je hier rekening mee houdt bij het maken van een veelgestelde vragen pagina.
  • Er blijven altijd klanten bestaan die een vraag hebben, waarvan de vraag niet vermeld wordt op de FAQ-pagina. Zorg ervoor dat je contactgegevens direct beschikbaar zijn in deze situaties. Dit doe je door bijvoorbeeld je contactgegevens te vermelden op de pagina of door een link te plaatsen naar de contactpagina. Hoe makkelijker en sneller de klant een antwoord krijgt op zijn of haar vraag, hoe beter!
  • Schrijf vanuit het perspectief van de klant. Formuleer de vragen vanuit de klant. Doe dit door vaktaal te vermijden, en gebruik de ik-vorm. Gebruik dus: ‘Hoe stuur ik mijn bestelling retour?’ in plaats van ‘Hoe sturen klanten hun bestelling retour?’.

Hulp nodig bij het maken van een FAQ?

Tijd om aan de slag te gaan met het creëren van je eigen FAQ. Heb je hier vragen over, of kan je wel een beetje hulp gebruiken? Geen probleem, want bij Traffic Today helpen we je graag verder! Neem contact met ons op om te zien wat we voor je kunnen betekenen.

Verzamel handige inzichten van jouw website met Microsoft Clarity

Vorige blog

Waarom Google je handmatig ingevulde page title aanpast

Volgende blog