organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Sinds 2014 hanteert Google de E-A-T-signalen, wat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Sinds december 2022 is daar een extra E bijgekomen, namelijk: Experience, wat gaat over de ervaring over een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld een review van een klant. Sindsdien is de E-E-A-T ook onderdeel van de Search Rater Guidelines. In dit blog geven we je antwoord op de vraag ‘Wat is EEAT?’
E-E-A-T staat dus voor Expertise, Experience, Authoritativeness en Trustworthiness. Dit wordt gebruikt door Google om de kwaliteit van online content te evalueren en te rangschikken. Het komt erop neer dat je pagina’s expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid moeten uitstralen.
Wanneer je website niet in lijn is met de pijlers van de E-E-A-T, kan het voorkomen dat je in de toekomst organische rankings op Google gaat verliezen. Google is namelijk altijd bezig met het verbeteren van de zoekmachine. Ze streven er dan ook naar dat de zoekmachine relevante informatie van de hoogste kwaliteit biedt aan hun gebruikers.
Om dit te beoordelen, heeft Google “Search Quality Raters” in dienst. Dit zijn externe medewerkers die helpen bij de beoordeling van websites die in de zoekmachine verschijnen. Zij analyseren de resultaten voor de gebruiker aan de hand van een checklist. Zijn de zoekresultaten volledig en actueel? Dan bevat deze alle nodige informatie en hoeft de gebruiker niet meer verder te zoeken om een antwoord te vinden op zijn vraag.
E-E-A-T is voornamelijk belangrijk voor pagina’s die onder het “Your Money Your Life” (YMYL)-principe vallen. We hebben het dan over pagina’s die gaan over de volgende onderwerpen:
De Search Quality Raters gebruiken voor de beoordeling van dit soort pagina’s de pijlers van de E-E-A-T. Google heeft dit bedacht, omdat YMYL-pagina’s met lage kwaliteit een negatief effect kunnen hebben op de gezondheid, veiligheid en welzijn van mensen.
Hoe zorg je er dan voor dat je pagina’s voldoen aan de E-E-A-T richtlijnen? Dat leggen wij je graag uit!
Expertise, ook wel deskundig, is vereist voor op allerlei gebieden. Van hobbypagina’s tot YMYL-onderwerpen, zoals belastingaangifte. Denk na over het onderwerp en over welke expertise nodig is om betrouwbare content te maken. Waar moet je onder andere op letten?
Experience staat voor ervaring en is waardevol voor bijna elk onderwerp. We hebben het dan bijvoorbeeld over reviews van klanten. Ervaringen van anderen worden meestal als betrouwbaar beschouwd. Door die ervaringen op een pagina te plaatsen, wordt de pagina dus ook als betrouwbaarder gezien. Daarnaast heeft Experience bijvoorbeeld ook te maken met een goed werkende website, waarop alles duidelijk is voor de bezoeker. Houd bijvoorbeeld de volgende punten in de gaten:
Je wilt er voor zorgen dat je website autoriteit uitstraalt. Zo kom je namelijk betrouwbaarder over en zullen mensen eerder naar jouw pagina komen. Hierbij hanteer je onder andere de volgende punten:
Vertrouwen is belangrijk voor pagina’s van hoge kwaliteit die YMYL-onderwerpen behandelen. Maar ook bij productbeoordelingen wordt een bepaalde mate van vertrouwen vereist. Je kunt hiervoor de volgende dingen toepassen op je website:
Voor een volledig overzicht van de richtlijnen, hebben wij een E-E-A-T checklist ontwikkeld met maar liefst 68 punten. Je ontvangt hem binnen 1 minuut al in je mailbox, dus download hem snel!
Is E-E-A-T ook belangrijk als je je SEO wel op orde hebt? Het antwoord hierop is ja. Zeker nu websites meer en meer worden gecontroleerd op de E-E-A-T richtlijnen, kan het in de toekomst zijn dat je website keldert in organische rankings wanneer deze niet in lijn staat met de pijlers. Wij raden dan ook zeker aan om actief bezig te gaan om ervoor te zorgen dat je website voldoet aan de E-E-A-T richtlijnen.
Vind je de E-E-A-T update van Google maar lastig en heb je hulp nodig van een specialist? Traffic Today helpt je graag! Neem gerust contact met ons op.