organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Misschien ken je het probleem zelf ook wel: je komt op een website die je dwingt wanhopig op zoek te gaan naar verborgen content die uiteindelijk ergens in een subcategorie verstopt staat. Dit is een groot probleem omdat een van de belangrijkste vereisten van een goede gebruiksvriendelijkheid, een informatiearchitectuur met een heldere en simpele navigatie is.
Er zijn natuurlijk veel manieren om de inhoud te structureren, maar vaak ontstaan er problemen omdat de informatie op de website of in apps georganiseerd is volgens de perceptie van de stakeholders, en niet volgens de verwachtingen van gebruikers. Hier komt card sorting om de hoek kijken!
Card sorting is een methode die onderzoekt hoe mensen instinctief items groeperen, waardoor je structuren kan ontwikkelen die de kans maximaliseren dat een gebruiker gemakkelijk vindt waar hij naar op zoek is. Er zijn daarom alleen maar echte gebruikers bij betrokken en geen stakeholders, developers of designers. Op deze manier leren we precies hoe eindgebruikers de menustructuur zien en welke verwachtingen ze van een website hebben.
Mooi, dat betekent dat je de content zo interessant vond dat je door blijft lezen!
Maar als we heel eerlijk zijn, dan staat de volgende content er eigenlijk alleen om goed gevonden te kunnen worden 😉
Wil je direct weten wat de mogelijkheden van card sorting zijn voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op en we vertellen je alles wat je wilt weten!
Hoe zet je nou een zo logisch en gebruiksvriendelijk mogelijk menu op? Er zijn verschillende manieren om onderzoek te doen, namelijk open en gesloten. Het is mogelijk om voor card sorting echte kartonnen kaartjes in te zetten of gebruik te maken van een online software tool. Afhankelijk van de behoefte van de klant kies je ervoor een gesloten of open test uit te voeren.
Tijdens de open methode worden de deelnemers gevraagd om onderwerpen uit de inhoud van jouw website te ordenen in categorieën die voor hen zinvol zijn. Vervolgens geven ze elke groep die ze hebben gemaakt een naam op de manier waarvan zij vinden dat het het beste past. Deze aanpak kan vooral in de vroege ontwikkelfase een grote meerwaarde zijn.
Een gesloten card sorting werkt met voor-gedefinieerde categorieën waarin testers de inhoud van een website of app sorteren. Een combinatie van beide is mogelijk, waarbij er een open card sorting uit wordt gevoerd om categorieën te identificeren en vervolgens een gesloten card sorting wordt gebruikt om te zien hoe goed ze werken voor gebruikers.
Een online test wordt vaak uitgevoerd met minimaal 50 tot 100 deelnemers, dit vergroot de nauwkeurigheid van de verzamelde resultaten. Als het gaat om open card sorting is het vooral belangrijk om voldoende deelnemers te hebben om een betrouwbaar resultaat te garanderen en om een beter inzicht te krijgen in de verschillende categorieën en patronen die de testers wensen.
Wil je meer weten over card sorting? Neem contact op met ons en wij vertellen je er graag meer over.
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.