Blog - 08 mei 2020

5 technieken om je webshop te boosten

Geschreven doorRuben Onze ervaren Digitaal Adviseur

Je hebt een webshop en hebt de basis netjes op orde gekregen, maar toch rendeert je shop niet zoals je wil. Je ranking is niet slecht, maar je blijft steeds rond dezelfde positie schommelen en slaagt er maar niet in om écht door te breken naar de topresultaten.

Wees gerust, je bent niet alleen. In dit artikel beschrijven we 5 zaken die nefast zijn voor de ranking, waar zo goed als elke webshop mee te kampen heeft, maar waarvan de eigenaar het niet weet.

Let op, in dit artikel gaan we ervan uit dat je de basiselementen voor je webshop al op orde hebt. Hierover schreven we eerder al dit artikel.

Waar we het precies over zullen hebben?

  1. Zoekwoordkannibalisatie
  2. Interne links
  3. Omgaan met producten die out-of-stock zijn
  4. Backlinks
  5. Hreflangs

1. Zoekwoordkannibalisatie

Zoekwoordkannibalisatie, ook wel interne concurrentie genoemd, is in eerste instantie het gevolg van de misvatting dat hoe meer pagina’s over een bepaald zoekwoord spreken, hoe sterker je webshop wordt op dat zoekwoord. Helaas pindakaas, maar dat heeft juist het tegenovergestelde effect.

Wat is zoekwoordkannibalisatie precies?

Zoekwoordkannibalisatie is het fenomeen dat zich voordoet als meerdere pagina’s van je eigen webshop in de zoekresultaten met elkaar concurreren op een bepaald zoekwoord. Doordat pagina’s intern met elkaar concurreren, krijgt de pagina waarvan je eigenlijk wil dat ze hoog scoort, niet de kans om door te groeien naar een toppositie. In werkelijkheid ziet dat er dan zo uit:

Op de afbeelding zie je hoe de afgelopen jaren welgeteld 13 verschillende pagina’s hebben gerankt op één zoekwoord, waardoor de hoofdpagina (de donkerblauwe lijn), zich niet volledig kan doorzetten naar plaats 1.

zoekwoordkannibalisatie

Hoe komt dat?

In de meeste gevallen is het voor Google niet duidelijk welke pagina jij nu wil tonen op een bepaald zoekwoord, omdat er niet voldoende onderscheid en/of hiërarchie is tussen verschillende pagina’s. De voornaamste oorzaken van zoekwoordkannibalisatie zijn dan ook:

  • Geen of slechte interne linkstructuur
  • Gebrek aan (unieke) content op de pagina’s
  • De content staat op de verkeerde plaats/pagina
  • Gebrek aan pagina-autoriteit via externe links

Nu is de vraag natuurlijk: hoe los je dat precies op? Maar daar wringt het schoentje.

De oplossing voor zoekwoordkannibalisatie verschilt van pagina tot pagina en is afhankelijk van de oorzaak. Daardoor is het onmogelijk een eenduidige oplossing vast te pinnen, maar je moet dus op onderzoek binnen je eigen webshop.

Mogelijke oplossingen van zoekwoordkannibalisatie kunnen zijn:

  • Concurrerende pagina’s samenvoegen
  • Interne links plaatsen
  • Pagina’s redirecten met een 301
  • Content aanpassen, uitbreiden of verwijderen

De oplossing die je kiest is dus in elk geval uniek. Ben je niet zeker welke oplossing je nodig hebt, of wil je graag testen of de groei van je webshop op dit moment wordt belemmerd door interne concurrentie? Schakel onze experts in.

2. Interne links

Een interne link is een hyperlink op een pagina, die verwijst naar een andere pagina op dezelfde webshop.

Een veel voorkomend advies op vlak van interne links, is om ze te plaatsen waar het ‘logisch’ aanvoelt, omdat ze de bezoeker moeten helpen navigeren. Dit is op zich geen slecht advies, maar het is echter maar gedeeltelijk waar en eigenlijk niet van toepassing als je wil groeien met je webshop.

Interne links hebben, naast helpen bij navigatie, namelijk ook twee andere belangrijke functies:

  1. Ze geven Google duidelijkheid over de structuur van de webshop
  2. Ze verdelen paginawaarde

Punt 1 is begrijpelijk voor iedereen en hiervoor geldt inderdaad het advies om interne links te plaatsen waar het ‘logisch’ is. Maar wat velen daarbij dan vergeten, is punt 2 en 3, en die hebben nu net meer impact op je ranking.

Met een interne link beïnvloedt je dus ook de websitestructuur, waarmee je aan Google aangeeft welke pagina je wil laten ranken op een bepaald zoekwoord. Om het eenvoudig voor te stellen:

  • Op pagina A heb je een tekst met een link op zoekwoord X naar pagina B
  • Deze link geeft een deel van de ‘paginawaarde’ door van A naar B
  • Hierdoor krijgt Google het idee dat pagina B belangrijker is dan pagina A voor zoekwoord X

Het goedbedoelde advies om links te plaatsen waar het natuurlijk aanvoelt, kan op die manier je websitestructuur danig in de war brengen, waardoor je ranking een negatieve impact zal ondervinden.

Wat met links in het menu en de footer?

Goed opgemerkt! Dat zijn inderdaad ook interne links, maar Google is slim genoeg om het onderscheid te maken tussen links in het menu en links in teksten in de body van je pagina. Daarom hebben links in tekst een hogere waarde.

3. Omgaan met uitverkochte producten

Hier loopt het heel vaak mis. Wat doe je met een product dat uitverkocht is?

Vraag jezelf eerst dit af:

  • Komt het product opnieuw in stock?
  • Of verdwijnt het product definitief?

Het product komt later opnieuw in stock

In het eerste geval laat je alles zoals het is, maar zorg je er uiteraard wel voor dat het duidelijk is voor de bezoekers dat ze het product tijdelijk niet kunnen bestellen. Indien mogelijk, kan je bezoekers laten aangeven of ze op de hoogte willen gehouden worden wanneer het product weer op voorraad is.

product out of stock

Het product verdwijnt definitief

Wanneer het product niet meer terug in voorraad komt, kan je overwegen het te verwijderen. Overwegen, welteverstaan, want in dit geval heb je opnieuw twee opties:

  • De productpagina brengt nog veel verkeer naar de webshop
    Onderzoek dus eerst in je Analytics of dit product nog veel verkeer genereert. Zo ja, laat het product dan nog even online staan, maar vergeet niet om aan te geven dat het product definitief uitverkocht is en voorzie de bezoeker van alternatieven.
    Let wel op, dit is enkel waardevol wanneer de pagina van dit specifieke product (dus geen vergelijkbaar product of een ander model) nog veel rechtstreeks organisch verkeer naar de webshop brengt.
  • De productpagina brengt amper of geen verkeer
    In dit geval zet je het product op een 404. Zorg er dan wel voor dat je een custom 404-pagina hebt die hierop afgestemd is, en dat bezoekers dus niet zonder extra uitleg naar je homepage worden geredirect. Dit laatste is een absolute no go! Bezoekers omleiden naar de homepage is nefast voor de UX, waardoor de klant sneller zal bouncen en dat heeft dan weer negatieve gevolgen voor je ranking.

Een goede strategie op vlak van uitverkochte producten is dus noodzakelijk. Het helpt niet alleen bij je eigen overzicht en controle, maar heeft ook impact voor de gebruiksvriendelijkheid en ranking van je webshop.

4. Backlinks

Domeinautoriteit wordt beschouwd als één van de drie ‘pilaren’ van SEO, samen met techniek en content. Hoe hoger je domeinautoriteit, hoe meer Google je webshop ‘waardeert’. Wanneer je jouw domeinautoriteit wil verhogen, moet je op zoek naar backlinks van andere websites.

Vergelijk het met mond-aan-mondreclame. Wanneer veel betrouwbare mensen verwijzen naar jou als de beste zaak in een bepaald product, hoe hoger jouw autoriteit in de ogen van anderen zal zijn. Hetzelfde geldt voor Google: hoe meer relevante, betrouwbare verwijzingen (in vakjargon: dofollow backlinks) jouw webshop krijgt van andere websites, hoe hoger je autoriteit zal zijn.

Linkbuilding is soms een lastig gegeven. Het kan tijdrovend, kostelijk en complex zijn, en daardoor wordt er wel eens gespeculeerd over het nut van linkbuilding.

Linkbuilding kan echter wonderen doen voor je webshop, op voorwaarde dat je het juist aanpakt. Deze goede richtlijnen helpen je misschien identificeren waarom jouw linkbuilding nog niet uitpakt zoals je wil:

  • Kijk naar het backlinkprofiel van je concurrenten
  • Onderzoek je Trust Flow en Citation Flow, en ga op zoek naar backlinks die bij je huidige situatie passen
  • Verzamel niet in het wilde weg links, maar bouw je campagne doordacht op
  • Houd ook rekening met de Topical Trust Flow van je backlinks
  • Vermijd startpagina’s
  • Houd je TF en CF in balans (bij voorkeur is je TF zelfs iets hoger)

Linkbuilding

5. Hreflangs

Heb je een webshop in meerdere talen? Dan is een goed gebruik van hreflang tags cruciaal. Een hreflang tag zorgt ervoor dat wanneer een bezoeker uit een bepaald land op je webshop terecht komt, hij/zij meteen de shop in de eigen taal te zien krijgt. En dat is belangrijk: je krijgt namelijk bijzonder slechte UX-punten als je bezoeker meteen (manueel!) moet veranderen van taal als hij/zij op je webshop landt.

Een hreflang maakt het ook voor Google gemakkelijk om bezoekers door te verwijzen naar de juiste taal. En wanneer je een webshop in Nederland en België actief is, kan een hreflang helpen duplicate content te voorkomen.

We schreven eerder al een uitgebreid artikel over het het gebruik en de implementatie van hreflangs.

Conclusie

Een goed plan van aanpak is cruciaal. Een fout die we vaak zien, is dat webshophouders doen wat voor hen logisch lijkt en soms is dat gewoon niet de beste oplossing voor SEO. Vervolgens stapelen de issues zich op, stagneert of daalt het verkeer en is het een hele klus om dit allemaal recht te zetten.

Zorg er dus voor dat je een goede strategie hebt voor je shop en vraag hulp wanneer je twijfelt. Een extra perspectief van een expert kan wonderen doen en je heel wat problemen besparen in de toekomst. Voorkomen is beter (en véél gemakkelijker) dan genezen!

Indien je niet zeker bent of jouw webshop geoptimaliseerd is voor één of meerdere van bovenstaande technieken, kan je onze experts raadplegen voor een gratis adviesgesprek.

 

cta-employee-particles
Ruben staat voor je klaar!
Vragen over jouw webshop?

De basis van een geslaagde webshop

Vorige blog

Berichten inplannen op LinkedIn

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.