Blog - 30 april 2020

De basis van een geslaagde webshop

Geschreven doorRuben Onze ervaren Business Developer

1. Content

Indien je gevonden wil worden op bepaalde zoekwoorden, moeten die zoekwoorden natuurlijk ook op je website staan.

Een veelvoorkomende fout is dat mensen teksten gaan schrijven ‘op goed gevoel’ met de zoekwoorden die ze zelf belangrijk vinden.

Jammer genoeg wordt daarbij dan geen rekening gehouden met keyword difficulty (hoe moeilijk het is om op dat zoekwoord hoog te ranken), synoniemen (misschien gebruikt je doelpubliek wel synoniemen, omdat ze misschien de exacte benaming niet kennen), of long-tail zoekwoorden (een langere variant van je kernzoekwoord).

Daarom is het belangrijk teksten op je website steeds te baseren op een zoekwoordenonderzoek. Tijdens dit onderzoek bekijken we alle relevante zoekwoorden voor je webshop, maar ook de zoekwoorden die daarrond liggen, zoals o.a. synoniemen en long-tail varianten. Met een eenvoudige formule berekenen we ook of een bepaald zoekwoord enerzijds wel interessant is, en anderzijds niet té concurrentieel is.

2. Call to actions

Een call to action, kortweg CTA, kan je eigenlijk vrij letterlijk nemen: het is een element op je webshop dat de bezoeker aanzet om een bepaalde actie te ondernemen zoals navigeren naar een pagina, een formulier invullen, maar ook de aankoop verrichten. Een call to action kan een stukje tekst, button of afbeelding zijn.

Als voorbeeld nemen we onze eigen contactpagina, hier vind je above the fold 3 CTA’s terug. Als #1 zien we bovenaan een belknop, welke vast staat in het menu, als #2 nogmaals een belknop en als #3 een knop waarmee je automatisch wordt doorverwezen naar je mailprovider.   

Vraag jezelf af:

  • Heb ik voldoende CTA’s?
  • Heb ik niet te veel CTA’s?
  • Staan mijn CTA’s op een logische plaats en zijn ze goed zichtbaar?
  • Beschrijft mijn CTA concreet welke actie we verwachten van de bezoeker?

Wat is dan te veel en wat is te weinig? Goede vraag, maar moeilijk te beantwoorden. Het antwoord is: hangt ervan af. Het beste wat je kan doen, is een publiek vragen om te doen alsof ze een aankoop willen doen op je shop en hen achteraf naar hun bevindingen vragen. Dit heet een usability test en daarvoor kan je beroep doen op het testpanel van Traffic Today.

3. URL-structuur

Een goede URL-structuur helpt Google bij het crawlen van je webshop. Als die structuur niet logisch is, wordt het voor Google moeilijker om je shop te analyseren. Daardoor wordt je webshop minder goed beoordeeld en zal hij bijgevolg ook lager ranken.

Een goede URL-structuur ziet er als volgt uit:

Domeinnaam/categorie/subcategorie/product

Bijvoorbeeld:

jouwwebsite.be/damesschoenen/lederen-damesschoenen/product

Op deze manier kan Google de structuur gemakkelijk herkennen, maar is het ook eenvoudiger voor de bezoeker om te navigeren naar het gewenste product. Een ordelijke URL-structuur zorgt er dus niet enkel voor een betere ranking, maar ook voor een goede UX.

Waar moet je op letten?

  • Gebruik enkel liggende streepjes en geen underscores
  • Vermijd hoofdletters
  • Voorkom parameters (bijvoorbeeld website/categorie?parameter)
  • Gebruik je gezond verstand 🙂

4. Voldoende filtermogelijkheden

De aandachtsspanne van een bezoeker is beperkt. Mensen spenderen liefst niet te veel tijd in hun zoektocht naar een specifiek product. Eerdere studies hebben o.a. aangetoond dat:

  • Het grootste deel van de mensen enkel online shopt wanneer ze een specifiek product zoeken (in 2018 zelfs 82%!)
  • Een van de grootste frustraties van online shoppers is dat het te moeilijk is om een product te vinden

Wanneer je er dus niet in slaagt het voor je bezoekers makkelijk te maken om naar het gewenste product te navigeren, je niet alleen het risico loopt dat ze afhaken voor ze aankopen, maar ook dat bezoekers met een wrang gevoel achterblijven en ze wellicht niet meer terugkeren naar je webshop. Aanbevelingen aan vrienden of familie? Vergeet die ook maar!

Voorbeeld van filtermogelijkheden:filter damesschoenen

Zorg er daarom voor dat bezoekers in staat zijn om tijdens hun zoektocht makkelijk te navigeren op categorieniveau, en hun keuze op productniveau kunnen specifiëren d.m.v. filtermogelijkheden. Geef hen de mogelijkheid om kleur, prijsklasse, grootte, model, inhoud, etc. te selecteren, zodat ze vlot het product te zien krijgen dat ze zoeken.

Hoe pas je filtermogelijkheden aan?

Daarvoor ben je afhankelijk van het CMS-systeem dat je gebruikt. In de meeste systemen kan je bepaalde tags toekennen aan je producten, zodat deze netjes in de juiste categorieën én met de juiste filtermogelijkheden in je shop verschijnen.

Voor je dit manueel begint te doen voor een paar honderd of misschien wel duizend producten en een paar dagen van je leven kwijt bent, steek je licht eens op bij onze experts. Zij kennen de meeste systemen als hun broekzak en kunnen deze zaken gewoon in bulk uitvoeren. Weten we het niet? Dan zoeken we het uit.

5. Responsive design

Het ‘responsive design’ van je webshop, betekent dat je shop ook aangepast is voor het gebruik op mobiele apparaten. Dit is om twee redenen belangrijk:

  1. Mobile first index van Google
  2. Gebruiksvriendelijkheid

Google besliste om in maart van dit jaar (2020) alle websites ter wereld over te dragen naar de ‘mobile first index’. Dit betekent dat Google sindsdien niet meer de desktopversie van je website gebruikt om de webshop te beoordelen, maar je mobiele versie.

Indien je webshop dus niet (voldoende) afgestemd is voor mobiele apparaten, zal het dus héél lastig worden om beter te scoren in de zoekresultaten.

Een tweede belangrijke reden, is een verandering in het surfgedrag van je klanten. Mobiel surfen is de voorbije jaren namelijk exponentieel gestegen t.o.v. desktop. Meer en meer aankopen gebeuren via de smartphone of tablet, en minder via de vaste pc of laptop. Daarom hebben de meeste grote e-commercebedrijven ook hun eigen app, denk maar aan Coolblue, Bol.com, Amazon, enzovoort. Moet je nu een app maken? Nee hoor, gewoon zorgen voor een goed responsive design is al voldoende.

Dring er bij je webbouwer dan ook op aan om de ontwikkeling ook te baseren op de mobiele versie en niet enkel de desktopversie. Ben je van plan een nieuwe shop te laten bouwen en is conversieoptimalisatie niet ter sprake gekomen? Of heb je tijdens de ontwikkeling van je huidige shop, géén input gekregen over hoe je het design kan optimaliseren voor je bezoekers? Vraag dan wat tips aan onze experts!

Hoe weet je of je responsive design goed genoeg is?

Heel simpel: door het te testen. Je kan dit zelf doen, maar als je echt een objectief resultaat wil, dan is het belangrijk om dit door een onafhankelijk publiek te laten testen. Mogelijk is tree testing, card sorting of een usability test dan wel iets voor jou.

Gratis Google Shopping voor iedereen

Vorige blog

5 technieken om je webshop te boosten

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.