Blog - 31 juli 2019

Amazon: Slapende reus in Nederland, maar hoe lang nog?

Geschreven doorSander Onze ervaren Commercieel Directeur | Digital Strategist

Het lijkt er nu toch echt aan te gaan komen. Amazon die een serieuze rol in wil gaan nemen in het Nederlandse e-commerce landschap. Binnenkort opent Amazon.nl met het volledige assortiment in plaats van enkel het literatuur gedeelte. Op dit moment moet de Nederlandse bezoeker de aankopen nog doen via Amazon.de. Daarnaast is Amazon een groot distributiecentrum aan het bouwen vlak over de grens in Duitsland. Als online marketingbureau volgen wij de stappen van Amazon natuurlijk op de voet. Echter, binnen de Nederlandse afzetmarkt is het tot nu toe nooit een grote speler geweest. Dit tot tegenstelling van Duitsland bijvoorbeeld.

Met de recente ontwikkelingen van Amazon in Nederland lijkt nu toch echt de tijd gekomen dat Amazon gaat beginnen aan een serieuze introductie in Nederland. Moeten we hier bang voor zijn, of biedt het juist kansen? De verwachting is in ieder geval dat het ons e-commerce landschap flink om kan gaan gooien, helemaal wanneer zij een fors marktaandeel gaan verwerven. In Duitsland is Amazon op dit moment verantwoordelijk voor meer dan helft van alle e-commerce. Maak zelf maar de rekensom.

Gaan we de strijd aan of biedt het grote kansen?

Wanneer Amazon een vergelijkbaar marktaandeel gaat krijgen als in Duitsland dan gaan er grote dingen veranderen, dat is zeker. Maar biedt dit kansen of is het juist een bedreiging? Een duidelijk antwoord hierop is sowieso niet zeker, maar het is met name belangrijk om te kijken met welke platformen je dit gaat vergelijken. Kleine webshops en retailers hebben bijvoorbeeld al een heel ander belang dan grote webshops en retailers. Hetzelfde geldt ook voor andere marketplaces zoals Bol.com. Zij zullen heel anders tegen Amazon aankijken dan een online retailer.

Laten we een gemiddelde webshop als voorbeeld nemen, die nu met name omzet genereert via Google Ads, Social & Bol.com. Met de komst van Amazon kun je dit kanaal zien als extra afzetkanaal, maar is het wel “extra”? Het zal niet zo zijn dat ineens onze online aankopen met forse aantallen toe gaan nemen. Het effect zal volledig bepaald worden in welke mate de Nederlandse online shopper Amazon gaat gebruiken. Wanneer hier bijvoorbeeld een verschuiving ontstaat van Bol.com richting Amazon dan zul je hier als retailer zeker iets mee moeten doen. Echter, wat gaat de exacte fee-bepaling bij Amazon worden?

73% van de online shoppers start hun zoektocht op online marketplaces. Duidelijk dus dat je als online retailer niet meer zonder de online marketplaces kan. Vele ondernemers die wij spreken hebben een haat-liefde verhouding met online marketplaces zoals Bol.com. Natuurlijk biedt het extra afzetmogelijkheden, maar het neemt een hap uit je marge en doorgaans liggen de retouren ook flink hoger.

Om antwoord te geven op de vraag of we de strijd aan moeten gaan of dat het grote kansen biedt: dit heeft wellicht dus ook weinig met Amazon te maken, maar met de totale groei van het marktaandeel van online marketplaces ten opzichte van het totale e-commerce landschap. Wellicht moet je als online retailer dus ook meer met argusogen kijken naar het groeiend marktaandeel van online marketplaces, dan specifiek naar Amazon. Hoe veel waarde gaat jouw doorontwikkelde webshop nog hebben, wanneer 80% van alle online aankopen op een online marketplace plaats gaat vinden?

Effect op gevestigde merken

De introductie van Amazon op de Nederlandse markt zal voor de normale online retailer relatief weinig invloed gaan hebben in eerste instantie is de verwachting. Er komt een extra afzetkanaal bij die je er als retailer gewoon bij kan gaan pakken. Wellicht neemt het een extra hapje uit je marge, maar verwacht hierin ook geen gigantische verschillen.

De verwachting is daarentegen wel dat het een groot effect kan gaan hebben op de gevestigde grote merken en in mindere mate ook de grote retailers. Waarom? Amazon is een vergelijkbaar platform als Alibaba en Deal Extreme, welke typische Chinese marktplaatsen zijn. Toen Amazon zijn intrede deed in de Verenigde Staten creëerden zij een podium voor goedkope Chinese producten.

Een open markt voor Chinese fabrikanten. Hoe blijven de bekendere en grote (dure) merken overeind als we straks goedkoop en direct uit China kunnen gaan kopen? Dit gebeurt nu al via Aliexpress, maar Amazon kan dat beter en makkelijker. Amazon geeft kleine bedrijven en merken namelijk de mogelijkheid wereldwijd te verkopen. Daarnaast zijn deze Chinese bedrijven al aardig bedreven in handel drijven via deze platformen. Het is kleinschalig, er is veelal veel aandacht voor een productpagina, ze hebben een goede customer support en wellicht het belangrijkste: de prijs is vele malen lager. Kijk op dit moment maar naar de acceptatie van Aliexpress in Nederland. Deze is de afgelopen jaren fors gegroeid. Amazon zal dit zelfs nog veel beter kunnen gaan doen gezien zij de westerse wetgeving moeten gaan hanteren qua levertijden, retourrechten etc.

Conclusie

Dat we (nog steeds) aan de vooravond staan met een sterk veranderd e-commerce landschap is één ding dat zeker is. Echter, de effecten zullen per type club erg gaan verschillen. Zoals in dit blog ook aangegeven, verwachten wij de effecten voor de “normale” webwinkel relatief klein. Er komt een extra verkoopkanaal bij wat her en der op korte termijn wat marktaandeel gaat pakken. Als de marge het toelaat ga hier dan lekker in mee. Natuurlijk zal Amazon, wanneer de tijd rijp is, flinke investeringen gaan doen om meer marktaandeel te pakken, maar zelfs dan is het simpel; Als je potentiële klant daar zit en je kan mee qua marge dan moet je dat uiteraard doen.

Het effect op de gevestigde merken, de grotere online retailers en de bestaande marketplaces, zullen wel forser zijn is de verwachting. Gevestigde merken krijgen meer concurrentie van aanbieders uit China en daarnaast is de digital savviness van de gevestigde merken ook nog wel eens ver te zoeken. Bestaande marketplaces zullen hoogstwaarschijnlijk (wat) marktaandeel gaan verliezen, maar gezien de grote groei zal ook dit in eerste instantie wel meevallen. Wel verwachten we dat er nog een flinke titanenstrijd kan gaan ontstaan in Nederland tussen de online marketplaces. De grotere retailers, en met name partijen als Coolblue, zullen wellicht wat “last” ondervinden. Echter, zij werken aan zo’n gigantisch sterk merk dat ze de strijd tegen Amazon niet zomaar gaan verliezen.

Resumé; Amazon zit er aan te komen, dat is één ding wat zeker is. Moet je hier bang voor zijn? Nee, eigenlijk niet. Afhankelijk van het type organisatie zal het effect meer of minder zijn, maar het biedt juist ook weer kansen en een extra afzetkanaal waarmee jij je kan onderscheiden van je concurrentie. Daarnaast, als je eenmaal bent gestart met het verkopen via Amazon NL is de stap naar het buitenland ook weer zo gemaakt!

cta-employee-particles
call-to-action
Sander staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Wat leveren like, deel en winacties op?

Vorige blog

Aan de slag met Hreflang-tags!

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.