Blog - 07 juni 2019

3 min leestijd

Zo ga jij scoren tijdens het WK vrouwenvoetbal

Geschreven doorMarc Onze ervaren Senior Digital Marketeer

We zijn er weer bij en dat is prima, maar hoe zorg je ervoor dat jij erbij bent op online marketinggebied? Wij leggen uit hoe ook jij een graantje meepikt van ons gegarandeerde succes op het WK vrouwenvoetbal in Frankrijk. Zo scoort niet alleen onze Lieke deze zomer, maar ook jouw onderneming!

Inspelen op actuele gebeurtenissen is één van de eerste lessen die een online marketeer leert. Waar is jouw doelgroep vandaag mee bezig? Wat staat er op de agenda? Kortom, met welke zaken moet jij je bezighouden om te levelen met jouw potentiële klanten? Het is dé manier om de aandacht via de grote gebeurtenis te vestigen op jouw product of dienst. Als het goed is mag dit voor jou als ondernemer geen geheim zijn. We hoeven je niet meer te vertellen dat je jouw social media kalender hebt gevuld met bijzondere feestdagen, themadagen of festivals waar jouw doelgroep zeker naartoe gaat deze zomer of op zijn minst in geïnteresseerd is. Jij bent de eerste die online een slimme link legt met wat je eigenlijk wil verkopen.

Van hooligans naar hele gezinnen

Klinkt eenvoudig! Toch is het van belang om dergelijke commerciële kansen van tevoren goed uit te stippelen. Vaak krijg je zo’n kans namelijk maar eens in een bepaalde tijd. Neem nu het WK vrouwenvoetbal. Na de vorige successen zijn meer Nederlanders dan ooit gespitst op het succes van ‘onze’ dames. Twee op de drie Nederlanders zegt interesse te hebben in het verloop van het WK voor het vrouwenteam, heeft de KNVB onderzocht. Al tijdens het EK zagen we de kijkcijfers stijgen, naarmate het succes groeide. Wel is deze doelgroep anders dan bij het -minder succesvolle- mannenelftal. De Oranje Leeuwinnen trekken namelijk meer gezinnen met jongere kinderen naar de stadions. En dan met name meiden van een jaar of tien. De stadions en voetbalbond zelf spelen hier al op in door de supportersvakken speelser aan te kleden en de wedstrijden eerder op te avond in te plannen. Ook de grote partijen hebben goed gekeken naar de nieuwe groep voetbalsupporters en zien duidelijk brood in deze achterban.

Maan op de middenstip

Maar liefst twaalf grote partijen hebben zich verbonden aan het WK Vrouwenvoetbal. Hierbij horen de vaste KNVB-partners als ING, Nike, KPN, de Nederlandse Loterij en PWC. Ook vrouwenvoetbalpartners als Unilever en Intersport zijn erbij. Commerciële partners Coca Cola, Heineken en Sunweb zijn speciaal gericht op de fans. De meiden kunnen volop poppetjes van hun heldinnen sparen en ze worden overspoeld met beelden van hun voetballende voorbeelden. Sunweb presenteert natuurlijk vast het speelschema van de dames in Frankrijk met de bijbehorende steden waar gestreden wordt. Na één muisklik kom je terecht bij op maat gemaakte pakketten waarbij je naast het bezoeken van de wedstrijd, direct ook bent voorzien van vervoer en een overnachting. Die tickets kun je trouwens ook winnen wanneer je 2 actieproducten Coca-Cola, Fanta, Sprite en/of Fuze Tea koopt en de kassabon inlevert. Druk gezin? Geen probleem! Er is een programma opgesteld waarbij je binnen 24 uur weer thuis bent. Albert Heijn zet Maan op de middenstip voor een aanstekelijke meezinger. Een slimme zet, aangezien de zangeres een behoorlijke achterban uit dezelfde doelgroep heeft.

Knallen op kleine schaal

Gelukkig hoef je geen Albert Heijn te heten om ook een graantje mee te pikken van ons oranje succes. Ook als kleinere ondernemer zijn er slimme trucs om de aandacht naar je toe te trekken tijdens het WK. Denk aan passende reclame op kleine schaal in de vorm van verschillende online advertenties. Wij leggen hierna uit hoe je dit op de beste manier aanpakt en vertellen meteen door welke mogelijke valkuilen jij waarschijnlijk je doel voorbij zult schieten.

Timing

Zoals bij alle acties is timing heel belangrijk. Weet wanneer je iets plaatst en ook wat jouw concurrenten doen. Je wilt natuurlijk niet het derde merk zijn wat eenzelfde actie richting dezelfde doelgroep communiceert. Hierbij is het belangrijk om vooraf na te gaan in hoeverre een evenement, in dit geval het WK vrouwenvoetbal, interessant is voor jouw bedrijf of merk. Een content kalender kan helpen om een overzicht te maken van belangrijke gebeurtenissen gedurende een bepaalde periode. Zo ben je op de hoogte wat en wanneer er aan zit te komen en kan je hier tijdig een actie voor opzetten.

Daarnaast is het belangrijk om te leren van acties uit verleden. Wat heb je in het verleden aan succesvolle acties gedaan en kan je die ook toepassen op het WK vrouwenvoetbal? En welke acties waren geen succes en moet je dan ook niet herhalen.

Kortingsacties

Bij evenementen en gebeurtenissen is het belangrijk dat je er snel op in kunt spelen. Het inzetten van een kortingsactie sluit hier perfect bij aan. Biedt tijdelijk een korting aan van bijvoorbeeld 15% vanwege het overleven van de groepsfase met 15 doelpunten voor. Daarnaast kan je korting geven op producten die een link hebben met voetbal en/of oranje. Geef bijvoorbeeld korting op oranje artikelen zoals een oranje stoel of koffer.

Deze actie kun je online vervolgens via je eigen website, social media, advertenties (Google, Bing etc.) en middels e-mailmarketing communiceren naar jouw doelgroep.

Weggeefacties/voorspellingen

Laat de (potentiële) klant een voorspelling doen van de uitslag van de oranjevrouwen of de eindstand in de poule. De persoon die het juist voorspelt wint één van jouw producten. Hierbij kies je voor producten waar je een goede marge op hebt maar toch aantrekkelijk zijn voor jouw klanten. Deze actie kan je opzetten via bijvoorbeeld Facebook en mensen de pagina laten liken en in een reactie de voorspelling te laten plaatsen.

Humoristische inhaker

Een actie kan ook succesvol zijn zonder direct te focussen op extra omzet zoals bij een kortingsactie. Hierbij is het creëren van bereik, middels een post met humor, het doel. Zo haakte Jumbo ooit tijdens het WK in met deze ‘opstelling’ van spiesjes en was ING helemaal klaar voor de ‘pittige’ wedstrijd.


cta-employee-particles
Marc staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Chatbots inzetten voor online marketing

Vorige blog

Storytelling is belangrijk, zo zet je het in

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.