Blog - 06 februari 2023

De ins en outs over linkbuilding met Majestic, Moz en Ahrefs

Geschreven doorAnnabelle Onze ervaren Digital Marketeer | Teamlead

Wij zetten meerdere marketingtools in om al onze linkbuilding in goede banen te leiden. Majestic, MOZ en Ahrefs zijn tools die onze online marketeers regelmatig gebruiken. Waar deze sites precies goed in zijn, daar vertellen we je meer over!

Gelukkig weten onze marketeers precies welke tool ze voor welk doeleinde moeten gebruiken, waardoor jij je daar als websitebeheerder niet druk over hoeft te maken. Toch kan het interessant zijn om een inkijkje te krijgen in de wereld van linkbuilding, zodat je beter weet waar je je budget aan spendeert. Daarom behandelen we in dit blog de ins en outs over linkbuilding met onze belangrijkste wapenfeiten. We gaan in op de Trust Flow, de Domain Authority en Domain Rating. Respectievelijk zijn dit de metrics die worden toegekend aan websites door Majestic, MOZ en Ahrefs. Elke tool heeft z’n eigen algoritme om websites te beoordelen. We gaan in op wat deze cijfers betekenen en wat je ermee kan. Als laatste is het belangrijk om niet te vergeten dat het allemaal externe partijen zijn en dat deze metrics zeggen over de daadwerkelijke rankings in Google.

Majestic: koning van het marketingbal

Laten we beginnen met Majestic, de ‘hare majesteit’ onder de marketingtools als we hun naam moeten geloven. Majestic biedt vele mogelijkheden, maar wordt door onze marketeers met name ingezet voor het in kaart brengen van backlinks. Een backlink kun je zien als een URL op een extern domein die terug linkt naar jouw pagina.

Inzichtelijk maken wat externe backlinks doen voor jouw website is iets waar Majestic inderdaad goed in is. Anders dan de andere twee tools specialiseert Majestic zich exclusief in backlinks. Hun twee metrics, Trust Flow en Citation Flow, reflecteren allebei waardes die puur en alleen zijn opgebouwd op basis van links. Trust Flow zegt zoals de naam al doet vermoeden iets over de betrouwbaarheid van de links. De Citation Flow iets over de kracht. Daarnaast heeft Majestic de grootste backlink database van alle tools. Dit maakt Majestic onmisbaar op het gebied van linkbuilding.

MOZ: de must have

Daar waar Majestic een ingewikkelde interface heeft, beschikt MOZ over een online omgeving die rust uitstraalt. Daardoor is alles gemakkelijk vindbaar en wij kunnen je vertellen: dat is als marketeer erg prettig. Zoals gezegd spitst Majestic zich toe op het opsporen van backlinks, maar laat dat nou net het ding zijn waar MOZ minder goed in is. Wat ons betreft prima, want zo zijn al onze marketingtools geen rivalen van elkaar, maar juist een aanvulling.

MOZ is erg geschikt voor marketeers die net zijn begonnen in online marketing en eenvoudig willen beginnen. Bij Majestic bespraken we al even de Trust Flow; MOZ heeft ook een metric ingebouwd, namelijk de Domain Authority. Anders dan bij Majestic focust MOZ zich niet alleen op backlinks, maar op meer dan 200 verschillende factoren. Backlinks is hier één van, maar leeftijd, uiterlijk en content spelen ook een enorm belangrijke rol. Dit betekent ook dat de DA lastig te beïnvloeden is van buitenaf en het een betere reflectie is van hoe goed jouw website daadwerkelijk rankt ten opzichte van je concurrenten.

Ahrefs: de alleskunner

MOZ en Majestic houden elkaar zoals gezegd in evenwicht, maar wat kan Ahrefs dan nog toevoegen? Ahrefs is een echte alleskunner die door velen geroemd wordt om zijn crawlbot. Deze tool beschikt dan ook over een zeer toereikende database. Het handige aan Ahrefs is dat backlinkprofielen tot op het kleinste detail uit te spitten zijn. Al deze detail worden weergegeven in een handige interface, die gemakkelijk te gebruiken is. Bij Ahrefs kan je heel gemakkelijk zien wanneer welke links zijn toegevoegd en welke zijn verloren.

Linkbuilding bij Traffic Today

Ons team hoopt dat je wat gehad hebt aan dit blog en dat je nieuwsgierig bent geworden naar de mogelijkheden rondom linkbuilding. Ben je nieuwsgierig geworden wat dit marketinginstrument voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op via onze website of bel ons!

Op een rij: de 3 beste conversieverhogende methoden van het CDP

Vorige blog

De Knowledge Graph van Google

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.