Blog - 09 augustus 2021

Hoe zet je het STDC-model het beste in voor een remarketingstrategie?

Geschreven doorHanne Onze ervaren Digital Marketeer

Remarketing, dat is toch je klanten stalken nadat ze jouw website eens hebben bezocht? Helemaal niet! Wanneer je slim omgaat met een remarketing campagne zal je nieuwe bezoekers zeker niet afschrikken, maar wel helpen converteren tot klant. Vandaag de dag laten veel bedrijven nog enorm veel kansen liggen op vlak van remarketing. In dit artikel delen we graag bepaalde inzichten die jou en je bedrijf vooruit kunnen helpen.

Begin bij het begin

Voordat je een remarketing campagne kan opzetten heb je natuurlijk mensen nodig die je kan retargeten. Door kanalen zoals Google Ads en Facebook Ads in te schakelen bereik je gemakkelijk een nieuw doelpubliek. Besef wel goed dat het een duur acquisitieproces is en een grote stap voor de nieuwe bezoeker om meteen klant te worden. Daarom zet je beter een slimme remarketing campagne op waarmee je deze bezoekers een duwtje in de rug geeft. Er zijn ook tal van voordelen van remarketing. Zo heb je een hogere conversieratio door specifieke targeting van reeds geïnformeerde bezoekers. Daarnaast heb je een lagere kost per conversie en heb je extra online awareness. De keuze ligt nu bij jou: ga je blijven inzetten op dure acquisitiecampagnes of ga je voor een goedkoper alternatief?

Het succes van remarketing

Wanneer je succes wil behalen met een remarketing campagne, moet je letten op twee dingen, namelijk je doelgroep en boodschap. In andere woorden wat wil de potentiële klant horen?  Dit hangt allemaal af in welke fase deze persoon zit in het See – Think – Do – Care model.


Het STDC-model bestaat uit 4 fases:

See: de potentiële klant komt voor het eerst in contact met jouw bedrijf
Think: de persoon erkent zijn behoefte en gaat actief op zoek naar een oplossing
Do: de persoon staat op het punt om te converteren in een klant en wil de oplossing hebben
Care: fase na aankoop waarin je zorgt dat de klant zo lang mogelijk bij je blijft.

Breng de funnel in kaart

Ga na wat de bezoeker op jouw website doet. Lezen ze enkel een blog? Dan is het heel waarschijnlijk dat deze bezoeker in de See-fase zit. Wanneer een bezoeker een whitepaper heeft gedownload of zich heeft ingeschreven op de nieuwsbrief is de stap naar conversie al heel wat kleiner. Hierbij zal de potentiële klant al meer onderaan de funnel zitten in de do-fase. Een goede tip om mee te geven is om je informatie op te splitsen en een goede navigatiestructuur op te bouwen. Zo meet je gemakkelijk wat de belangrijkste pagina’s zijn of in welke stap de bezoeker afhaakt. Het geeft je ook informatie voor de juiste content waarmee je de potentiële klant kan retargeten.

Aanmaken van de remarketingdoelgroep

Nadat je de funnel in kaart hebt gebracht is het tijd om een doelgroep aan te maken. Zo ga je enkel die mensen retargeten die aan bepaalde criteria voldoen. Let wel op dat de bezoeker toestemming moet geven voor remarketing. Hierdoor is het niet voldoende wanneer ze enkel de tracking-cookies accepteren. Vraag dus zeker altijd toestemming van de bezoeker. Hierna kan je aan de slag en kan je de doelgroep gebruiken voor je Ad-campagnes.

Bepaal de boodschap

Doordat het STDC-model uit meerdere fases bestaat zal je meerdere doelgroepen hebben en dus ook meerdere boodschappen moeten bepalen. Het is slim om per doelgroep een aparte campagne op te zetten met de gepaste boodschap. Maak de mensen enthousiast in de See-fase door blogartikels of promovideo’s. Zet daarna in op het verschaffen van meer informatie door middel van whitepapers of webinars. Pas wanneer de potentiële klant aan het einde van de funnel is, kan je aansporen op verkoop. Is het toch een beetje onduidelijk welke boodschap gepast is voor welke doelgroep? Verdeel je remarketingdoelgroep gerust nog in subgroepen. Zo kan je per groep verder segmenteren op geslacht of leeftijd waardoor het iets makkelijker wordt om de juiste boodschap te communiceren.

Remarketingstrategie

Het STDC-model is iets wat wij zelf dagelijks gebruiken om campagnes op te stellen. Het geeft een duidelijk overzicht welke remarketingstrategie het beste past bij je doelgroep en boodschap. Indien je toch hulp nodig hebt bij jouw strategie, plan dan een vrijblijvende kennismaking met één van onze content experts. Ze geven je graag gericht advies en kijken samen hoe ze je verder kunnen helpen.

cta-employee-particles
Hanne staat voor je klaar!
Wil je weten wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf?

Core Web Vitals: wat is de impact op je SEO?

Vorige blog

Shopify vs. Lightspeed: alle voor- en nadelen voor jou op een rijtje

Volgende blog

Contactformulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.