Blog - 31 januari 2019

Voice: dé trend van 2019

Geschreven doorRoy Onze ervaren Senior Digital Marketeer | Head of Strategy & Innovation

Een advertentie hier, een filmpje daar en tussendoor eigenlijk ook nog even een aankoop doen in je favoriete webshop. Kortom, we multitasken erop los. Het is heel handig om dingen tegelijk te doen, maar wil je in die situatie iets opzoeken door het in te typen? Nee, we gaan dan voor Voice search. Kortom, we kiezen ervoor om onze zoekopdracht in te spreken in plaats van te typen. De verwachting is dat de komende jaren het aantal gesproken zoekopdrachten enorm zal stijgen. Om je website en SEO hier op in te richten, vertellen we je graag een aantal tips voor 2019.

De evaluatie van Voice

Om je een beter idee te geven van de ontwikkeling van Voice, leggen we je dit graag even kort uit. Back in the days moest je nog je eigen telefoonnummer bellen om de zoekopdracht door te geven. Dit was Voice in de kinderschoenen, want het fenomeen heeft zich de laatste jaren flink ontwikkeld. Vanaf 2011 is Google zich meer gaan focussen op Voice, wat resulteerde in meertalige support en mogelijkheden. Na de Hummingbird update van Google in 2013 zijn veel zoekopdrachten veranderd. Het spreken en typen van “natuurlijke taal” werd steeds belangrijker, net als de context van de zoekopdracht. Experts hebben verschillende meningen over Voice optimalisatie. Maar de kern is bij velen hetzelfde: Voice is een belangrijk onderdeel voor de SEO van je website.

De voice assistent

Er wordt sinds kort gesproken over het feit dat Voice “het nieuwe normaal” zal worden. Onder invloed van Voice zal het zoekgedrag veranderen. Google speelt in op dit feit door naast de Google assistent een stap extra te zetten; de Google Home speaker. Deze speaker maakt het mogelijk om vragen niet alleen aan je mobiel te stellen, maar ook aan een speaker. Zeg je bijvoorbeeld “goedemorgen”, dan zal de speaker een samenvatting geven van wat je die dag kan verwachten. Denk hierbij aan het weerbericht, reisadvies en nieuws. Daarnaast werkt de speaker met Voice Match, waardoor stemmen van meerdere gebruikers worden onderscheiden. Iedereen die goedemorgen zegt krijgt een ander overzicht te horen, afgestemd op zijn of haar voorkeuren en werklocatie. Hieronder een korte opsomming van enkele mogelijkheden die er al zijn:

  • Stel timers en wekkers in
  • Speel podcasts af en beheer je muziek
  • ”Vertel me het laatste nieuws”
  • Vertalingen van woorden of woordgroepen
  • Boodschappenlijstje maken
  • Je vluchtinformatie opvragen
  • Opvragen van verkeersinformatie

De key is hierbij relevantie in combinatie met personalisatie, twee belangrijke pijlers voor Google. Het zijn momenteel vooral de grote partijen die reeds ingespeeld (en geïnvesteerd) hebben op Voice Search door middel van op maat gemaakte actions. Denk hierbij aan partijen als KLM, Albert Heijn en de ANWB. Naast het specifiek ontwikkelen van bepaalde acties, kun je jouw huidige website optimaliseren voor Voice. De vraag hierbij is, hoe optimaliseer je je website zodat je up-to-date bent? We leggen je dit graag uit aan de hand van 7 tips.

Voice optimalisatie

Gesproken en getypte zoekopdrachten leiden tot verschillende resultaten. Het optimaliseren van je website voor getypte zoekresultaten werkt dus niet voor de gesproken opdrachten. Notitie: mensen die Voice gebruiken via mobiel krijgen maar 1 resultaat. Deze positie wordt door veel marketeers positie “nul” genoemd. De verwachting is dat in 2020 de helft van de zoekopdrachten via Voice zal gaan, de hoogste tijd om je erop voor te bereiden dus. Lees snel onze 7 tips om up-to-date te zijn en ga aan de slag met Voice optimalisatie.

Featured snippets

Featured snippets zijn SERP’s die bovenaan de zoekresultaten worden getoond. Google plaatst de relevantste content in velden, waardoor er eenvoudig antwoord wordt gegeven op de zoekopdracht. Het is belangrijk om te onthouden dat featured snippets cruciaal zijn, ruim 30% van de zoekresultaten van Google bevatten ze. Door snippets te gebruiken, zal de stemassistent jouw gegevens gebruiken. Focus je daarom op het aanleveren van kwalitatieve data, Google doet de rest waardoor de kans op positie “nul” wordt vergroot.

Gebruikersintentie

Wat wil de bezoeker? Focust hij/zij zich op een aankoop of wordt er enkel naar informatie gezocht? Kortom, wat is de intentie van de zoekopdracht? Bij sommige zoekopdrachten is dit erg duidelijk, door “kopen”, “bestellen” of “wat is” wordt er door de bezoeker een duidelijk signaal afgegeven. Door de Hummingbird update richt Google zich nu meer op de context van de zoekopdracht. Er wordt gekeken welke sites het beste antwoord geven op de vraag, waarbij relevantie de key is. Maar wat moet je met deze informatie? Kijk naar de gebruikersintentie bij het maken van specifieke pagina’s voor de website. Het belangrijkste doel van je bezoeker moet worden begrepen, op die manier kan er onmiddellijk antwoord worden gegeven. Wat we willen zeggen is, onderzoek de customer journey en bepaal de doelen van de bezoeker. Dit zal de relevantie vergroten, waardoor positie “nul” in het zicht komt.

Long tail

Het grote verschil bij gesproken zoekopdrachten zit hem in de manier hoe wordt gezocht. We gebruiken spreektaal, waarbij we niet enkel korte keywords gebruiken. Zoekopdrachten als “Waar vind ik de beste koffie in Deventer?” of “Hoe laat sluit de Albert Heijn op het Marktplein in Deventer?” zijn slechts enkele voorbeelden. Het advies is daarom meer conversiegerichte zoekwoorden en groepen te gebruiken. De focus komt te liggen op long-tail keywords in gesproken vorm. Naast het feit dat dit goed is voor je Voice optimalisatie, zal dit ook een bijdrage leveren aan je “traditionele SEO”. Zoekopdrachten met meer dan twee woorden ondervinden minder concurrentie en bieden hogere kansen om bovenaan te scoren.

Om te achterhalen welke vragen jouw doelgroep kan stellen, zijn verschillende tools bruikbaar. Zoals Serpstat, maar ook answerthepublic.com. Om te beginnen raden we aan de veelgestelde vragen van je klanten op de website en blog te beantwoorden. Kies voor geschikte keywords die in de vorm van natuurlijke vragen worden geformuleerd. Ook het gebruik van “H2-kopteksten” kunnen hier aan bijdragen. Nadat de vraag is beantwoord, kun je ook gerelateerde zoekvragen behandelen. Door daarnaast de inhoud actueel te houden, streef je naar de relevantie die nodig is voor de Voice resultaten.

Paginasnelheid

De paginasnelheid laat zien hoelang het nodig is voordat een pagina is geladen. Dit heeft als gevolg dat je juist wel of niet tussen de Voice resultaten wordt getoond. Om dit punt te optimaliseren, raden we je eerst aan te focussen op de huidige paginasnelheid. Een tool die we bij Traffic Today gebruiken is PageSpeed Insights. Deze tool laat zien of de huidige laadtijd van de site snel genoeg is en geeft suggesties hoe dit kan worden verbeterd. Daarnaast is het belangrijk om je website mobielvriendelijk in te richten, het merendeel van de gesproken zoekopdrachten vindt namelijk via mobiel plaats.

Structured data

Structured data is een code die wordt toegevoegd aan HTML waardoor je content kan markeren. Het voordeel hiervan is dat zoekmachines beter begrijpen waar de content overgaat. Dit draagt bij aan een efficiënte wijze van crawlen en lezen van de zoekmachines. De implementatie van structured data zit in snippets, die de CTR verhogen, verkeer stimuleren en concurrentievoordelen bieden.

Lokale SEO

Meer dan 50% van de consumenten gebruiken spraak gestuurde zoekopdrachten om lokale bedrijven te vinden. Dit is geen verrassing, want de meeste mensen gebruiken Voice tijdens het lopen of rijden. Mensen die zoeken naar “Bakker in Deventer”, proberen een bakker in de buurt te vinden. Als jij een bakker bent in Deventer, is het daarom sterk aan te raden de stad mee te nemen bij de optimalisatie van zoekwoorden.

Maar naast het benoemen van een stad, zullen veel zoekopdrachten gefocust zijn op de huidige locatie. Een zoekopdracht als “Ok Google, een bakkerij in de buurt van mij” zal nog meer dan specifieke plaatsnamen worden gebruikt. In dit geval gebruikt de zoekmachine de locatie van de zoekopdracht. Je moet voor je website niet “bij mij in de buurt” gaan optimaliseren. De meeste zoekrobots gebruiken namelijk de informatie van bedrijfsvermeldingen en koppelen die met de locatie van de zoekopdracht. Het toevoegen van bedrijfsinformatie, zoals de naam, openingstijden en locatie is daarom erg belangrijk. Check daarom eerst of jouw Google Mijn Bedrijf volledig is ingevuld. Het invullen van deze gegevens is naast Voice sowieso erg belangrijk voor je lokale vindbaarheid.

Google Ads

Ben je momenteel aan het adverteren binnen Google én benieuwd of jouw site al eens via Voice Search bezocht wordt? Draai eens je zoektermen in Google Ads uit en zoek op termen als ‘Hallo Google’ of ‘Hi Google’. Naar alle waarschijnlijkheid zul je hier al enkele relevantie zoekopdrachten tegenkomen. Zodra er enkele sterke uitschieters tussen zitten kun je de website actief aanpassen op deze termen om zodoende de ‘zoeker’ op de juiste pagina te laten landen.

Voice wordt “normaal”

Met het oog op de toekomst, is het advies nu al rekening te houden met de optimalisatie van spraak. Op die manier wordt jouw SEO verbeterd, zal de zichtbaarheid stijgen en is positie “nul” binnen handbereik.

Nog niet helemaal overtuigd dat Voice onze toekomst gaat veranderen? In de Verenigde Staten heeft inmiddels meer dan 25% van de bevolking een Google Home of Alexa in huis staan. Alexa is van Amazon en momenteel nog niet populair in Nederland. De verwachting is dat zodra Alexa de Nederlandse taal zal ondersteunen óók deze voice assistant z’n toevlucht in Nederland zal nemen.

cta-employee-particles
call-to-action
Roy staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Welke analysemogelijkheden biedt Visual Website Optimizer jou?

Vorige blog

De eerste keer als standhouder op de Webwinkel Vakdagen

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.