organische bezoekers
online omzet
Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
“We organiseerden een meeting met het team en brainstormden over nieuwe ideeën en mogelijkheden, om de organische groei een nieuw elan te geven.”
Meubelen Loncin is al jaren een begrip in de interieurwereld. Al drie generaties lang verkoopt het familiebedrijf de mooiste, high-end design meubelen en interieurobjecten. Na de eerste vestigingen in Zoutleeuw en Leuven, opende Loncin in 2018 hun derde winkel in Hasselt.
Onze samenwerking met Loncin loopt al meer dan 5 jaar, waarbij we hen helpen bij SEO en Google Ads. Op vlak van SEO hadden we echter al een tijdje het gevoel dat de groei minder sterk was.
We kwamen er echter al gauw achter dat we de campagne niet zozeer moesten uitbreiden, maar eerder onze bestaande middelen moesten reorganiseren. Samen met de mensen achter Loncin, werken we namelijk al 5 jaar aan hun SEO content. Hierdoor was na verloop van tijd de website goed gevuld geraakt met blogberichten, nieuwsartikels, producten, contentpagina’s, … waardoor de algemene structuur wat verloren ging. We besloten daarom om orde op zaken te stellen door content te reorganiseren, de website te herstructureren en aan te vullen met een betere linkbuildingstrategie. Dankzij deze aanpak konden we al na één maand verbeterde groei vaststellen, maar 3 maanden later overtroffen de resultaten onze stoutste dromen. Meer resultaat met minder materialen, het kan!
Voor we effectief aan de slag gingen, stelden we eerst en vooral de mogelijke verbeterpunten vast en definieerden we concrete, meetbare doelstellingen:
Loncin verkoopt verschillende merken van design meubelen. Door uitbreiding van het aanbod en de toevoeging van nieuwe pagina’s, was de URL-structuur op termijn niet overal uniform meer. Dit was niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor Google niet meer helemaal logisch. Daarom hebben we alle merken en categorieën aangepast en op dezelfde manier benoemd. Dit maakt het voor Google gemakkelijker om de websitestructuur te herkennen, wat een positieve impact had op de ranking, maar biedt ook voor de bezoeker een meer aangename gebruikservaring.
Wanneer verschillende pagina’s van dezelfde website met elkaar concurreren op één zoekwoord in de zoekresultaten, noemen we dat ‘interne concurrentie’. De oorzaak hiervan is dat het voor Google niet helemaal duidelijk is welke pagina nu het beste getoond kan worden bij een bepaalde zoekopdracht. Omdat er in dit geval zoveel contentpagina’s waren voor dezelfde producten of categorieën, was Google de weg wat kwijt geraakt.
We besloten orde op zaken te stellen door te onderzoeken welke pagina’s nu bij welke zoekopdrachten horen. Vervolgens verzamelden we alle (reeds aanwezige) belangrijke content over die zoekopdracht op desbetreffende pagina’s, en haalden we de nu overbodig geworden pagina’s offline.
Dit zorgt ervoor dat de inhoud van de pagina’s veel duidelijker is voor Google, en dat Google het crawlbudget optimaal kan spenderen aan belangrijke pagina’s. Hierdoor wordt het crawlproces veel gemakkelijker, waardoor de website nu hoger scoort.
Ook de interne linkstrategie werd herzien, om ervoor te zorgen dat deze nu beter is afgestemd op de ‘vernieuwde’ websitestructuur. Hierdoor kunnen we Google een nóg beter idee geven van het belang van de pagina’s t.o.v. elkaar en welke pagina we voor welke zoekopdracht naar voren willen schuiven.
Om concurrentieel te blijven met andere grote spelers, was het tijd om de linkbuilding naar een hoger niveau te brengen. Nog meer dan hiervoor, verschoven we de focus van kwantiteit naar kwaliteit. De uitdaging bestond erin om betere resultaten te boeken met een kleiner aantal links.
Dit deden we door nog kritischer op zoek te gaan naar links met een goede kwaliteitsscore (op basis van trust flow en domeinautoriteit), maar waarvan we ook zeker zijn dat ze een bron zijn van rechtstreeks verkeer van potentiële klanten, die geïnteresseerd zijn in onze content en productaanbod. Hierdoor creëren we niet alleen een meerwaarde op vlak van ranking, maar stimuleren we ook rechtstreeks de verkoop.
Het is natuurlijk één ding om een eenmalige optimalisatie uit te voeren, maar het is vooral belangrijk om te zorgen dat deze nieuwe strategie behouden kan blijven. Om dat te garanderen, bezorgden we de mensen bij Loncin na afloop een diepgaand verslag en rapport van de werkzaamheden, maar gaven we hen ook de nodige tips om toe te passen wanneer ze zelf aan de website of content zouden sleutelen. Hierdoor willen we een gelijkvormigheid creëren in de werkwijze, zodat we op een stabiele manier kunnen doorgroeien.
Google evolueert constant: updates aan het algoritme, veranderend gedrag van gebruikers, … Als digital marketing partner van onze klanten, is het onze taak om ervoor te zorgen dat zij up-to-date blijven. Dat wil zeggen dat wij het initiatief nemen om hen te informeren over nieuwe kansen of nodige bijsturingen. Het vertrouwen dat we van de mensen bij Loncin krijgen om onze ideeën uit te voeren, maakt deze samenwerking zo waardevol en is een belangrijke sleutel in het succes van de campagne.
SEO gaat niet altijd over uitbreiden. Soms is het ook belangrijk om even afstand te nemen van de campagne, de stand van zaken te evalueren en bijsturingen te maken door logisch na te denken. Hierdoor slaagden we er samen met Loncin in om de campagne een nieuw elan te geven en klaar te zijn voor de toekomst, maar realiseerden we tegelijkertijd ook enkele mooie groeicijfers.
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.